تعامل با استارتاپ‌ها برای حل مشکلات شهری

عضو کمیسیون اموراقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای شهر اصفهان گفت: مدیریت شهری و شهرداری‌ها در همه دنیا و همچنین ایران به ویژه کلانشهر تهران در حال حرکت به سمت استفاده از ظرفیت و پتانسیل استارتاپ‌ها بوده و برای تعامل بیشتر با آنها برای حل مسائل و مشکلات خود در حال برنامه ریزی هستند.

کوروش خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ماه گذشته شهرداری تهران یک رویداد بزرگ Reverse Pitch (یا ارائه معکوس) را به منظور بهبود تعامل با استارتاپ‌ها برگزار کرد. در چنین رویدادهایی برخلاف همایش‌های معمول که فعالان کسب و کارهای نو و استارتاپ‌ها در آن به ارائه ایده‌ و تکنولوژی های خود می پردازند، کارفرمایان توضیح می‌هند که به چه تکنولوژی و ایده ای نیاز دارند.

وی افزود: در این راستا شهرداری تهران در یک رویداد ارائه معکوس، نیاز این نهاد به فعالیت استارتاپ‌ها در حوزه پسماند و اینکه آنها در فرآیند جمع آوری، تفکیک و بازیافت پسماند چه کمکی می توانند به شهرداری تهران داشته باشند را مطرح کرد.

دبیر جشنواره ملی کارآفرینی شیخ بهایی خاطرنشان کرد: به تازگی شهرداری تهران چنین رویکردی را در حوزه پساب نیز در پیش گرفته است.

تعامل شهرداری اصفهان با شرکت‌های دانش بنیان، نوپا و استارتاپ‌ها

خسروی گفت: شهرداری اصفهان نیز چنین اقداماتی را آغاز کرده و به این جمع بندی رسیده‌است که برای حل مسائل و مشکلات خود به تعامل با شرکت‌های دانش بنیان، نوپا و استارتاپ‌ها با ایده‌های خلاقانه بپردازد.

وی افزود: با توجه به گردشگرپذیر بودن شهر اصفهان، نیاز اساسی این افراد به اسکان و اینکه همیشه اسکان مسافران در اصفهان یک چالش جدی بوده است، شهرداری اصفهان حدود شش ماه قبل با الگوبرداری از استارتاپ معروف ایر بی ان بی ( Airbnb) و همکاری با یک شرکت خصوصی، سامانه ای با عنوان ای‌رزروینگ (eReserving) برای معرفی منازل مسکونی در اصفهان که قابل ارائه به گردشگران این کلانشهر است، راه‌اندازی کرد.

عضو کمیسیون اموراقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای شهر اصفهان اضافه کرد: شهروندان اصفهانی می توانند منازل مسکونی خود را در این سامانه برای اجراه به مسافران و گردشگران معرفی کنند. گردشگران نیز می توانند با خیالی آسوده پیش از رسیدن به اصفهان بدون اینکه به ترافیک شهر اضافه کنند یا هزینه فرصتی برای یافتن محل مورد نظرشان بپردازند با یک قیمت مناسب از محل اسکان خود اطمینان کسب کنند.

خسروی یادآور شد: این سامانه در تمام سال فعال است و همه می توانند از آن بهره ببرند.

ای‌رزروینگ یک منبع درآمد پایدار برای فاوا

وی خاطر نشان کرد: ایربی‌ان‌بی (Airbnb) در آگوست ۲۰۰۸ در سان فرانسیسکو (کالیفرنیا) پایه‌گذاری شد و وب‌گاهی برای کرایه مکان‌های اقامتی است، این شرکت دارای حدود سه میلیون اقامتگاه، از خانه‌های کوچک چوبی گرفته تا ویلاهای گران‌قیمت و حتی هتل‌ها در ۶۵ هزار شهر و ۱۹۱ کشور جهان است.

رییس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: براساس پیش بینی مجله فورچون سال آینده یعنی سال ۲۰۲۰ ایربی‌اندبی سه میلیارد دلار سود خالص ایجاد می‌کند. یعنی یک استارتاپ می‌تواند رقمی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان که ۱۰ برابر بودجه شهرداری اصفهان است ارز افزوده ایجاد کند.

وی اضافه کرد: البته انتظار نداریم که ای‌رزروینگ بتواند در کوتاه مدت به چنین درآمدی دست یافته و خلق ثروت کند اما انتظار داریم که حداقل به یک منبع درآمد پایدار برای سازمان فاوا تبدیل شود و این سازمان دیگر از لحاظ اقتصادی به شهرداری اصفهان وابسته نباشد که این مهم دور از ذهن نیز نیست.

خسروی تاکید کرد: این اقدام نمونه ای بارز از نقش کرایه فضاهای شهری برای ایجاد درآمد پایدار است. بی شک در دیگر حوزه های اقتصاد شهری با استفاده از پتانسیل استارتاپ‌ها می توان به راحتی ضمن کاهش هزینه‌های شهری، درآمد پایدار و کارآمد ایجاد کرد.

کد خبر 384223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.