اصفهان مکزیکالی می‌شود!

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که در سراسر جهان ۵۲۰ کلانشهر تا سال ۲۰۵۰ با شرایط اقلیمی غیرمنتظره‌ای رو به رو خواهند شد.

به گزارش ایمنا، این مطالعه نشان می‌دهد که تهران، پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر ایران، تا آن زمان گرمایی به اندازه سن‌برناردینو و کالیفرنیا در ایالات متحده را تجربه خواهد کرد. در دانشگاه ETH زوریخ تحقیقی شده که پیش بینی‌ می‌کند چندین شهر که جمعیت‌ آنها از یک میلیون‌ نفر فراتر است تا ۳۰ سال آینده به دلیل تغییرات اقلیمی بیشترین میزان امواج گرمایی را در تاریخ خود به ثبت برسانند.

این مطالعه نشان می‌دهد که ۷۷ درصد شهرها، در یک پیش‌بینی خوشبینانه شرایط اقلیمی‌شان به کلی تغییر خواهد کرد و به نواحی دیگری بدل خواهند گشت اما در ۲۲ درصد دیگر شهرها مانند کوالالامپور شرایط به گونه‌ای غیرمنتظره تغییر خواهد کرد که تا به امروز نمونه آن را در هیچ کلانشهر دنیا شاهد نبوده‌ایم.

اقلیم تهران، کرج و قم با دگرگونی همراه است

در این مطالعه نام هشت شهر ایران به چشم می‌خورد. بر این اساس تهران تا سال ۲۰۵۰ شرایطی مشابه سن برناردینو و کالیفرنیا خواهد داشت و دمای آن به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. شرایط اقلیمی کرج تا ۳۰ سال آینده مانند قم امروزی خواهد شد. در حالی که خود قم تا آن زمان مشابه بغداد امروزی در عراق خواهد شد. همینطور اصفهان شرایطی مانند مکزیکالی در مکزیک را تجربه خواهد کرد.

دمای هوای تبریز آنچنان بالا خواهد رفت که نمونه آن را امروز در تاشکند می‌توانیم ببینیم. در حالی که کرمانشاه به اندازه شهر فونیکس در ایالات آریزونا آمریکا گرم خواهد شد، شرایط ۳۰ سال آینده اهواز با بصره امروزی در عراق معادل خواهد بود. هشتمین شهر مشهد است که بنابراین تحقیق تا سال ۲۰۵۰ از نظر اقلیمی مشابه شهر کویته در پاکستان خواهد بود.

بر اساس گزارش پایگاه خبری علم و فناوری؛ این تحقیق نشان داده است که دمای هوا در این شهرها به طور میانگین بین دو تا شش درجه سانتی‌گراد افزایش خواهد یافت. اقلیم تهران، کرج و قم به مراتب بیش از سایر شهرها در نتیجه تغییر اقلیم با دگرگونی همراه خواهد بود.

کد خبر 384185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.