سلمان فارسی را بر اساس ویژگی‌های رفتاری او خلق کردم

سلمان فرزند یک زمین‌دار ایرانی اهل جی نزدیک اصفهان بود و نامش پیش از روی آوردن به اسلام روزبه بوده است. سلمان فارسی خرد و دانش‌های ایرانیان و مسیحیان را می‌دانست. او طراح اصلی حفر خندق در جنگ خندق بوده‌ است و چندی دیگر استوار در میدان منطقه ۱۵ اصفهان قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سلمان فارسی چند روز دیگر مهمان شهر اصفهان می‌شود این مجسمه از جنس برنز و دارای شش متر ارتفاع با پایه توسط مرتضی نعمت اللهی ساخته شده است؛ این هنرمند آثاری چون مجسمه علی اکبر اصفهانی را در کارنامه کاری خود دارد و چندین اثر فضای شهری در اصفهان، تهران و کرج حاصل کار نعمت‌اللهی هستند.

این هنرمند در خصوص ساخت مجسمه سلمان فارسی به خبرنگار ایمنا گفت: ساخت مجسمه سلمان فارسی پروژه‌ای بود که از سال ۹۵ در دستور کار شهرداری قرار گرفت بنابر این برای شروع ساخت این مجسمه مطالعه کردم و متاسفانه به دلیل اینکه کار تحقیقاتی درستی بر روی این شخصیت انجام نشده است، مستندات زیادی هم در دسترس نیست.

این مجسمه ساز ادامه داد: اطلاعاتی توسط دوستان حوزوی توانستم جمع کنم و فهمیدم علاوه بر اینکه سلمان ایرانی بود، از فراریان دوران ساسانی است که به دلیل تغییر مذهبی که می‌دهد، تحت تعقیب قرار می‌گیرد. همچنین او یکی از مهندسان اسلحه سازی و استراتژیست نظامی بوده پس طبیعتاً یک شخصیت پیچیده داشته است.

وی افزود: محل کار و فعالیت سلمان در پادگان جی بود و به دلیل مطالعات تخصصی نظامی که داشت از سواد و فرهنگ بالایی برخوردار بود و در پیروزی‌های اسلام به واسطه اطلاعات جنگی که داشت با ساخت خندق و یا منجنیق‌هایی که در جنگ استفاده می‌کردند مهره موثری بود.

نعمت اللهی با بیان اینکه این دستاوردها به من کمک کرد تا شخصیتی از نظر فیزیکی بر اساس این ویژگی‌های خلق کنم، گفت: در ساخت مجسمه تلاش کردم حالت رفتار یک ایرانی را در او خلق کنم و حامی بودن را در نقش برجسته‌ها نشان دهم، علاوه بر آن قرار دادن چوب دستی برای آن نشانی از رهرویی است.

این مجسمه ساز اضافه کرد: در ابتدای ساخت چیزی که بیش از همه ذهنم را درگیر می‌کرد این بود که اگر قرار است سلمان بسازیم چه قیافه‌ای دارد؟ پس بنابراین باید شخصیتی باشد که مبین ویژگی‌های آن باشد به همین دلیل در ساخت مجسمه مجموعه‌ای از عناصر را کنار هم قرار دادم تا یک شخصیت را شکل دهد.

وی با بیان اینکه زمانی که مجسمه سازی کابرد عمومی پیدا می‌کند خلاقیت شخصی جهت دار می‌شود، گفت: وقتی مجسمه سازی کاربرد عمومی پیدا می‌کند باید خلاقیت به گونه‌ای باشد که به خواسته‌های شهر جواب داده شود به همین دلیل باید پیرامون یک موضوع مطالعات زیادی انجام شود چراکه نیاز به پیدا کردن شخصیت است و باید جوابگوی آن تصوری که یک مخاطب از سلمان دارد باشیم.

نعمت اللهی افزود: ساخت یک مجسمه برای یک شخصیت کار راحتی نیست چراکه به طور مثال نمی‌توان یک فیگور انسانی ساخت و عنوان سلمان فارسی را به آن داد؛ شاید هر کدام از شخصیت‌ها در زمان خود چهره‌ای لاغر و قامتی کوتاه داشته باشند اما این چهره جوابگوی ذهن مخاطب نیست و باید ما به ازای ذهنی را تبدیل به واقعیت کنیم.

این مجسمه ساز ادامه داد: هر شخصیتی در زمان خود به هر صورتی که بوده است فرقی نمی‌کند ما باید یک شخصیت را بنا بر انتظار مخاطب خلق کنیم، اگر شخصیتی زنده و حضور فیزیکی داشته باشد باز عین به عین ساختن اثر کار درستی نیست. باز همان آدم را باید طوری بسازیم که بیننده از این آدم معمولی یک شاعر، نویسنده و یا یک فیلسوف ببیند؛ جنبه ذهنی یک شخصیت را باید به حالت بصری تبدیل کنیم و مجسمه ساز باید فرمی را در پیکره مجسمه بگنجاند که مخاطب ویژگی های ذهنی آن را ببیند و این یکی از پیچیدگی‌های کار مجسمه سازی است.

کد خبر 384071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.