امتناع بسیاری شرکت‌های دانش‌بنیان از ثبت مشخصات در نهادهای دولتی

یک کارشناس توسعه و برنامه ریزی اقتصادی گفت: بسیاری از شرکت های دانش بنیان از ثبت نام و مشخصات خود در نهادهای دولتی هراس دارند زیرا نمی‌خواهند بابت اندک درآمدهای الکترونیکی و خدماتی مالیاتی بپردازند. دولت نباید با ایجاد قوانین سخت گیرانه در این حوزه موجب ترساندن سرمایه گذار شرکت های دانش بنیان شود.

احمدرضا سبزعلی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه تاکنون چهار هزار و ۴۰۰ شرکت دانش بنیان تحت حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری قرار گرفته است، اظهار کرد: کشور ما در یک شرایط ویژه اقتصادی قرار دارد و این شرایط ویژه، فعالیت برای شرکت‌های دانش بنیان را تا حدودی سخت کرده است همچنین هیچ نهادی از دانش بنیان ها در برابر نیاز های فزاینده مالی که هر روز تعداد جدیدی از آنها متولد می شود، حمایت نمی کند.

وی افزود: فعالیت شرکت های دانش بنیان ایرانی در حوزه های مختلفی همچون، صنعت، معدن، تجارت، سلامت، نفت، گاز، پتروشیمی، حمل و نقل و ... گسترش پیدا کرده اما هنوز به نقطه قابل قبولی در این حوزه نرسیده ایم. فعالیت در اقتصاد دانش بنیان ایران یک سرمایه گذاری خطر پذیر و این موضوع غیر قابل انکار است.

این کارشناس اقتصاد دانش بنیان، خاطر نشان کرد: تعداد شرکت های دانش بنیان ایرانی، چهار هزار و ۴۰۰ نیست بلکه این آمار تنها مربوط به شرکت هایی است که نام خود را در صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ثبت کرده اند. البته به‌جاست اگر بپرسیم که چرا سایر شرکت های دانش بنیان از ثبت اسم و مشخصات خود در این صندوق اجتناب کرده و فعالیت خصوصی و بدون نظارت دولت را به حمایت های دولتی ترجیح داده اند.

سبزعلی اضافه کرد: دستگاه های زیادی با مسئولیت های موازی در حوزه شرکت های دانش بنیان وجود دارد که همین تعدد نهادهای ناظر، سرمایه گذاران و متصدیان شرکت های دانش بنیان را با مشکل رو به رو می کند.

وی ادامه می دهد: دولت قصد دارد به دانش بنیان ها کمک کند و آنها را توسعه دهد اما چون به صورت کارشناسی و تخصصی در این حوزه فعالیت نمی کند، این حمایت ها به سنگ اندازی در راه توسعه استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان تبدیل می شود. دولت می گوید نمی خواهد رقیب بخش خصوصی در دانش بنیان ها باشد اما فعالیت های غیر اصولی و بدون تخصص نشان می دهد که به رقیب و دشمنی سرسخت برای شرکت های دانش بنیان تبدیل شده است.

این کارشناس توسعه اقتصادی و برنامه ریزی و فعال حوزه اقتصاد دانش بنیان، با بیان اینکه سرمایه گذاری مستقیم دولت در بخش شرکت‌های دانش بنیان، رقابت با سرمایه گذاران و تصدی گری در این حوزه است، تصریح کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری از یک نقش شاخص در زیست بوم دانش بنیان برخوردار است و می تواند با استفاده از جایگاه خود مسئولان را در حمایت از دانش بنیان‌ها راهنمایی کند.

سبزعلی افزود: تقویت توان مالی فعالان بخش خصوصی و متصدیان شرکت های دانش بنیان، وظیفه مهم و فراموش شده صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری است و این نهاد وظیفه دارد تا با کاهش نقش مستقیم دولت در استارتاپ های دانش بنیان، ریسک پذیری فعالیت آنها را کاهش دهد. صندوق باید یک ابزار کارآمد برای استارتاپ ها ودانش بنیان ها باشد.

وی اضافه کرد: افزایش تعامل میان دستگاه های سیاست گذار و کسب و کار های دانش بنیان از وظایف مهم صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری است.

کد خبر 383868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.