روند کج‌دار و مریز سنجش آلاینده‌ها در اصفهان

سنجش آلاینده‌های زیست محیطی در اصفهان پس از سال‌ها درگیری با این پدیده در فصول مختلف سال هنوز زیرساخت‌های مناسبی ندارد و پای اقدامات صورت گرفته در این زمینه همچنان می‌لنگد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حوادث بحرانی جوی طی سال‌های اخیر در کشور به ویژه در استان اصفهان لزوم سنجش دقیق آلاینده‌های جوی را یادآور می‌شود، آلاینده‌هایی که در فصل‌های مختلف سال مهمان آسمان اصفهان است و در هر فصلی با چهره جدید رخ نشان می‌دهد.

جنس این آلاینده‌ها در زمستان و پاییز در قالب پدیده اینورژن و افزایش ازن و در بهار با خیزش گرد و غبار رخ می‌نماید و منجر به ایجاد اختلال در زندگی شهروندان، حیوانات، تخریب محیط زیست، از بین رفتن فضای سبز و ... می‌شود.

اما جای خالی سنجش مناسب، واقعی و علمی این حجم از آلایندگی موضوعی است که سال‌هاست علامت سوال بزرگی را در ذهن شهروندان ایجاد کرده که چرا نمایشگرهای هر چند محدود میزان آلاینده‌ها در سطح شهر اصفهان خاموش بوده و تعدادی از آنها نیز به دلیل زنگ زدگی و فرسوده بودن تنها نقش مخدوش کردن چهره شهر را بر عهده دارد؟

از سوی دیگر نیز ناتوانی مسئولان در شناسایی منابع آلاینده در شهر اصفهان و سهم هر کدام در این آلایندگی‌ها بیانگر ضعف در سیستم سنجش آلاینده‌ها است، این ضعف به اندازه‌ای است که به هر فرد غیر متخصصی اجازه می‌دهد تا به دید خود برای صنعت، خودرو، مصارف خانگی و ... در حوزه ایجاد آلودگی سهمی را تعیین و این اظهارات بی پایه را به دیگران نیز منتقل کند، این در حالی است که پس از سال‌ها هنوز هیچ مقام متخصص و مسئولی نتوانسته سهام داران آلودگی هوا در اصفهان را شناسایی و آنها را برای نشاندن پای میز محاکمه به شهروندان معرفی کند.

خیزش گرد و غبار در واپسین روزهای بهار در شهر اصفهان کیفیت هوای این شهر را در بدترین شرایط ممکن قرار داد و به گونه‌ای که به گفته برخی از مسئولان حجم آلاینده‌ها از سطح توان ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در نقاط مختلف اصفهان بالاتر رفته و توان اعلام واقعی این حجم از آلایندگی برای عموم شهروندان وجود نداشت.

لزوم شفاف‌سازی در خصوص اعلام حجم آلاینده‌ها

در این ایام علیرضا نصر اصفهانی، نائب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان روز یکشنبه دوم تیرماه در هشتاد و دومین جلسه علنی شورای شهر با اشاره به آلودگی هوا در روزهای پایانی خرداد براثر ورود ریزگردها، از جلوگیری از انتشار اطلاعات داده‌های مراکز پایش آلودگی هوا که توسط شهرداری راه اندازی شده است، انتقاد کرد و گفت: "بهتر است که در این زمینه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان با محوریت استانداری اصفهان بار دیگر مرور شود و دستگاه‌های ذی ربط وظایف و مأموریت‌های خود را به درستی انجام دهند. باید میزان آلودگی هوا هر روز به طور صادقانه به مردم گزارش شود، باید از هرگونه پنهان کاری در این زمینه پرهیز شود. برای استقرار این ایستگاه‌ها میلیاردها تومان هزینه شده و برای ما سؤال است که چرا این پایگاه‌ها اجازه انتشار اطلاعاتشان را ندارند؟!" 

اما نائب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این خصوص تنها به تذکر خود در جلسه هشتاد و دوم شورای شهر بسنده نکرد و این مطالبه خود را مجددا در هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان و در حضور ایرج حشمتی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در قالب سوال از وی مطرح کرد که در این جلسه نیز پاسخ درستی از این مدیر کل در خصوص چرایی انتشار نیافتن اطلاعات دقیق آلودگی هوا در اصفهان دریافت نکرد.

مشکلات با عملکرد جزیره‌ای برطرف نمی‌شود

ایرج حشمتی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در این بخش نبود اعتبار کافی را علت اصلی عقب ماندن محیط زیست در بسیاری از اقدامات دانست و اظهار کرد: محیط زیست اصفهان برای نظارت و پایش ۱۰ هزار صنعت ۲۵۰ میلیون تومان پول دارد و این به این معناست که برای هر صنعت تنها ۲۵ هزار تومان اعتبار داریم.

وی با بیان اینکه از ۱۸ میلیارد تومان اعتبار محیط زیست ۱۱ میلیارد تومان متعلق به حقوق کارکنان است، تصریح کرد: کمبود بودجه در این بخش ملموس است و البته در کل کشور این مشکل وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه میلیاردها تومان از عوارض آلایندگی صنایع به حساب شهرداری‌های شهرستان‌های استان واریز میشود، ادامه داد: ما نمی‌گوییم که این اعتبار را به ما بدهند بلکه انتظار داریم که شهرداریها حس تعلق محیط زیستی را در شهروندان ایجاد کنند.

حشمتی با بیان اینکه در استان اصفهان به صورت جزیره‌ای به دنبال حل مشکلات هستند، اضافه کرد: این رویکرد باید تغییر کند، اصفهان مانند پدر پولداری است که برای خود هزینه نمی‌کند اما حاضر است به همسایگان کمک کند.

ضرورت تجمیع اطلاعات آلایندگی در اصفهان

همچنین در همین ارتباط بابک صادقیان، رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت: اطلاع رسانی در خصوص آلودگی هوا جزء وظایف سازمانی حفاظت محیط زیست است که نه تنها دو سال اخیر بلکه طی سال‌ها انجام شده است.

وی ادامه داد: طی تفاهم نامه‌ای که با سازمان شهرداری منعقد شد، قرار بر این بود که با توجه به هزینه‌های سنگین خریداری این ایستگاه‌ها، شهرداری و سازمان هواشناسی نیز با نصب تجهیزات ایستگاه‌ها با هماهنگی، تعامل بین بخشی و رعایت استانداردهای فنی و جانمایی صحیح ایستگاه‌ها، به محیط زیست کمک کنند.

صادقیان افزود: قانونگذار در دستورالعمل‌ها از جمله در قانون هوای پاک مصوب مجلس شورای اسلامی  و آیین نامه اجرایی شرایط خاص آلودگی هوا نهادها و دستگاه‌ها از جمله شهرداری‌ها را ملزم به تجهیز سیستم اندازه‌گیری شاخص کیفی هوا و پیوستن به سامانه ملی پایش کیفیت هوا کرده است

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به ماده ۲ قانون هوای پاک مصوب سال ۹۶، گفت: براساس ماده ۲۰ این قانون، به منظور هم افزایی در بهره برداری از دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، همه دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌های دارای دستگاه‌های مذکور موظف هستند امکان دسترسی برخط اطلاعات و خروجی‌های دستگاه‌های مذکور را به صورت تعاملات الکترونیکی و از طریق شبکه ملی پایش هوا فراهم کنند و بر اساس ماده ۲۱ این قانون سازمان حفاظت محیط زیست موظف است اقدامات لازم برای برخط کردن داده‌های آلودگی هوا کل کشور و اطلاع رسانی عمومی از جمله از طریق درگاه اینترنتی را انجام دهد. 

وی با اشاره به اینکه پیش از ابلاغ این آیین‌نامه در اصفهان اقداماتی برای راه‌اندازی سامانه متمرکز شده بود، اظهار کرد: میلیاردها تومان برای این سامانه هزینه شد که اطلاعات به صورت علمی و استاندارد و منسجم از یک واحد که آن هم قانون گذار تعیین کرده محیط زیست باشد، منتشر شود که دراین زمینه نیازمند همکاری بیشتر دستگاه‌ها برای تجمیع اطلاعات آلاینده‌ها و اطلاع‌رسانی آن به مردم هستیم.

رئیس امور ازمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: هم اکنون محیط زیست ۱۵ ایستگاه پایش، شهرداری ۹ ایستگاه و هواشناسی نیز یک ایستگاه در اختیار دارند که هرکدام نیز میانگین و آمار متفاوتی از وضعیت کیفی هوا در خروجی‌ها ارائه می‌کند اما این اعداد و ارقام متفاوت، منطقی، علمی و استاندارد نیست؛ باید به صورت منسجم و یکپارچه میانگین گیری شود تا مردم تکلیف خود را بدانند.

صادقیان با ابراز ناراحتی از مطرح شدن برخی مسائل بدون تحقیق و بررسی، گفت: باید تعامل و همکاری بین بخشی باشد زیرا مردم گناهی ندارند و باید واقعیت‌ها را بدانند.

وی ادامه داد: در حقیقت تداخل وظایف و مسئولیت‌ها وجود دارد و باید در این زمینه تفکیک لازم انجام شود تا بتوان در شرایط بهتری به فعالیت خود ادامه دهیم.

کد خبر 383470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.