صالحیان: توطئه ها در نماز جمعه خنثی می شود

حجت الاسلام صالحیان گفت: اهمیتی نماز جمعه برای شیعیان از هر فرقه‌ای در اسلام بیشتر است، شیعیان معتقدند تنها امام معصوم باید این نماز را اقامه کند یا ولی فقیه که از امام از معصوم إذن دارد، همان طوری که به إذن امام (ره) و مقام معظم رهبری بیش از ٩٠٠ نماز جمعه داخل و خارج از کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام محمدرضا صالحیان، دبیر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان اصفهان امروز -سه شنبه یکم مرداد- در نشست خبری چهلمین سالگرد برپایی نماز جمعه در کشور، ضمن ادای احترام به شهدای نماز جمعه اظهار کرد: پنجم مرداد ماه امسال مصادف با چهلمین سالگرد نماز جمعه در نظام جمهوری است، البته در این کشور قبل از انقلاب به دلیل وجود عالمانی که این فریضه را واجب می دانستند، نماز جمعه برپا می شد. مثلا در قم آیت الله اراکی یا در اصفهان حاج آقا رحیم ارباب نمازجمعه را برگزار می کردند.

وی افزود: نخواندن نماز جمعه قبل از انقلاب نوعی اعتراض به حکومت بود زیرا ما معتقدیم که نماز جمعه باید در زمان امام معصوم یا در زمان حکومت ولی فقیه که از امام معصوم اجازه دارد برگزار شود؛ اهمیتی که شیعه به نماز جمعه می گذارد از هر فرقه‌ای در اسلام بیشتر است، چرا که شیعیان معتقدند فقط امام معصوم یا ولی فقیه که از امام از معصوم إذن دارد، باید این نماز را اقامه کند، همان طوری که به إذن امام (ره) و مقام معظم رهبری بیش از ٩٠٠ نماز جمعه داخل و خارج از کشور برگزار شده است.

صالحیان خاطرنشان کرد: هرکسی باید سهم خود را نسبت به نماز جمعه ادا کند، همان طوری که خداوند با تشریع کردن نماز جمعه در دین و در قرآن با نزول سوره جمعه، سهم خود را به جای آورده و پیامبر(ص) نیز پس از ورود به مدینه که مصادف با روز جمعه بود، نماز جمعه را اقامه کردند، بنابراین اولیا الهی سهم خود را نسبت به نماز جمعه به جای آوردند.

وی تاکید کرد: مردم هم سهمی دارند و باید بدانند نماز جمعه واجب است و خود را از پنجشنبه برای حضور در این تکلیف آماده کنند و بدانند که نماز جمعه بزرگترین صحنه انجام صله رحم است و در صفوف نماز جمعه باید به انجام این فریضه مهم بپردازند، چرا که به گفته قرآن مومنان برادر هستند.

صالحیان ادامه داد: حق دولت مردان و حکومت نسبت به نماز جمعه این است که دولتمردان علاوه بر شرکت در نماز جمعه، باید زمینه های رفاه در برگزاری نماز جمعه، چه در سخت افزار و چه در بخش نرم افزار فراهم کنند، زیرا توطئه ها در نماز جمعه خنثی می شود. و همانطور که در قرآن توصیه شده است، از وظایف حکومت پس از استقرار و ثبات خود، برپایی نماز است.

دبیر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان اصفهان تصریح کرد: در استان اصفهان ۹۰ نماز جمعه برگزار می شود که در سطح کشور بیشترین تعداد است و سیاست ما بر اساس حکم رهبر معظم انقلاب، تمرکز بر کیفیت است که از مصادیق این کیفیت، جوان بودن ائمه جمعه، در کنار عالم بودن و به روز بودن ایشان است.

حق مطلوب نماز جمعه در جامعه تفسیر نشده است

همچنین حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین هاشمی، مسئول ستاد نماز جمعه اصفهان اظهار کرد: از برکات انقلاب و خون شهدا و یکی از تدابیر سرنوشت ساز امام خمینی(ره)، احیای نماز جمعه در اوایل انقلاب بود، اما متاسفانه با توجه به گذشت ٤٠ سال از انقلاب، جایگاه و حق مطلوب نماز جمعه در جامعه تفسیر نشده است.

وی با بیان اینکه بودجه نماز جمعه در استان متناسب نیست، افزود: اگر آنگونه که در روایات و یا در کلام امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری راجع به نماز جمعه صحبت شده است، حق مطلب به جای آورده می شد، با بسیاری از معضلات امروز در بعد سیاسی، فرهنگی، اخلاقی روبرو نبودیم.

پیشرفت ۶۵ درصدی مصلای اصفهان

در ادامه این نشست ابراهیم پرچمی، مدیر عامل مصلای امام خمینی(ره) اصفهان اظهار کرد: بستر شفاف در سیستم  اعتبارات مالی مصلی برقرار شده است و مبالغی از گذشته به اعتبارات مصلای اصفهان بازگشته و پرونده های متهم پیشین در قوه قضاییه در حال پیگیری است.

وی افزود: در طول ساخت مصلای امام خمینی اصفهان، این پروژه با کم لطفی‌های برخی از مسئولان و دولت ها رو برو شد، همان طوری که از ابتدای سال تا به امروز تنها یک میلیارد و ٩٠٠ میلیون تومان به عنوان بودجه به این مجموعه اختصاص داده شده که متاسفانه این مبلغ کفاف هزینه های جاری مصلی را نیز نمی دهد.

مدیر عامل مصلای امام خمینی(ره) اصفهان ادامه داد: این مسائل باعث توقف در روند تکمیل مصلی نشده و تا امروز حدود ٦٥ درصد پیشرفت عمرانی داشته است و برای تکمیل آن نیازمند ١٠٠ میلیارد تومان است، در صورتی که در حال حاضر اگر بودجه کافی وجود داشت ساخت مصلی در ٣٦ ماه به اتمام می رسید.

پرچمی گفت: به مناسبت چهلمین سالگرد برپایی نماز جمعه تکریم و تجلیل از ائمه جمعه اصفهان در جوار مزار شهید اشرفی اصفهانی برگزار می شود. همچنین روز جمعه از امام جمعه و سه امام جمعه موقت اصفهان تجلیل می شود.

کد خبر 383401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.