نه گندم کابل را خواهید خورد و نه عدسی مجلس یازدهم را !

واکنش سخنگوی دولت به ادعای گم شدن یک میلیارد یورو ارز دولتی، اظهارات مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در گردهمایی داوطلبان انتخابات شورایاری‌ها و پاسخ در خور تامل کریمی‌قدوسی به نماینده تربت جام، از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز -سه شنبه ۱ مردادماه- است.

به گزارش ایمنا، اسحاق جهانگیری این روزها از متن به حاشیه رفته است و برخی معتقدند اگر برای بهبود شرایط کاری از دستش بر نمی‌آید بهتر است استعفا بدهد. اما این توصیه‌ها قطعاً یک راهکار بی‌هزینه برای معاون اول رئیس جمهوری و حتی جریان اصلاح‌طلبی نخواهد بود، او شاید جزو معدود کسانی باشد که در حلقه نزدیکان به رئیس‌جمهوری به وضوح برچسب اصلاح‌طلبی دارد. طی یکی دو سال گذشته و همزمان با شرایط بد اقتصادی، فشارها بر دولت روحانی به خصوص از سوی جامعه رای‌دهنده افزایش یافته است. حامیان اصلی حسن روحانی یعنی اصلاح‌طلبان بارها از نحوه چینش کابینه و تصمیمات او انتقاد کرده‌اند. این اختلافات درست با شروع دولت دوازدهم، سر باز کرد و در ادامه شکل علنی‌تری به خود گرفت. حضور اسحاق جهانگیری به عنوان معاون اول و تقریباً تنها نماینده اصلاح‌طلب در کابینه، حاشیه‌هایی را به همراه داشته است. معاون اول تکنوکراتی که در زمان تمرکز دولت بر سیاست خارجی‌ توانست با کابینه دولت یازدهم (شاید تنها اختلاف جهانگیری با سیف رئیس سابق بانک مرکزی بود) تورم را کاهش و البته رشد اقتصادی را بالا ببرد. با این حال همزمان با کمرنگ شدن نقش او در کابینه، طی یک سال گذشته برخی شخصیت‌های سیاسی، به انحاء مختلف صحبت از استعفای جهانگیری کرده‌اند تا حداقل هزینه اصلاح‌طلبان از شرایط موجود کمتر شود. اما آیا جهانگیری می‌تواند در شرایطی فعلی از سمت خود کناره‌گیری کند در حالی که او در انتخابات ۹۶ با حضور خود در انتخابات به عنوان یار کمکی حسن روحانی توانست در مناظره‌ها، تمام قد از روحانی حمایت کند؟ به نظر می‌رسد آقای معاون اول، در شرایط سختی قرار دارد. او در مقطعی مجبور شد راوی تصمیم غلط ارز ۴۲۰۰ تومانی در دولت باشد و در حالی که خود کارنامه قابل قبولی از دوران وزارتش دارد، بخشی از سیبل انتقادات شرایط بد اقتصادی قرار بگیرد. حالا اما جهانگیری با یک فشار از طرف برخی همفکران خود روبه‌رو است؛ استعفا. موضوعی که طی روزهای گذشته باز هم از سوی برخی مطرح شده است. از طرفی اما عده‌ای نیز معتقدند حضور جهانگیری در کابینه به عنوان یک چهره شاخص اصلاح‌طلب در بخشی از قدرت، یک مزیت به حساب می‌آید و نباید این فرصت را از دست داد.

روزنامه ابتکار، صفحه نخست امروز خود را به بررسی تبعات  ماندن یا نماندن معاون اول رئیس جمهوری در کابینه اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «مصائب جهانگیری بودن» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است: اسحاق جهانگیری در گذشته گفته بود که توان تغییر منشی خود را هم ندارد. موضوعی که با واکنش‌های بسیاری مواجه شد از جمله صادق زیباکلام که خطاب به جهانگیری گفته بود استعفا بده و خود را برای انتخابات ۱۴۰۰ آماده کن. اما آیا جهانگیری با گذشت ۲ سال از معاون اولی خود می‌تواند دولتی را که تمام‌قد از آن دفاع کرده بود رها کند و به آینده سیاسی خود و البته جریان اصلاح‌طلبی فکر کند؟ باید در نظر گرفت که اصلاح‌طلبان، درست یا نادرست پشت دولت حسن روحانی ایستاده‌اند و با کناره‌گیری یک‌باره نمی‌توان بار این مسئولیت را از دوش خود بردارند. هرچند حضور جهانگیری در کابینه با دست‌های کاملاً بسته عملاً نمی‌تواند ارزش افزوده‌ای ایجاد کند، اما در هر حال این راهی است که ماندن یا نماندنش برای شخص معاون اول هزینه‌بر است. هرچند جهانگیری در عمر فعالیت سیاسی خود توانست خود را به عنوان یک چهره تکنوکرات معرفی کرده و از طوفان‌های سیاسی دو دهه گذشته سالم عبور کند، اما شرایط فعلی کمی سخت‌تر از گذشته است. شاید این بار جهانگیری نتواند به راحتی به دور خیز برای انتخابات ۱۴۰۰ فکر کند چرا که او حالا فشار بسیاری را چه در همفکران خود و چه در افکار عمومی تحمل می‌کند. با این حال باید دید سپهر سیاسی ایران در دو سال آینده با همه پیش‌بینی ناپذیر بودنش چه تقدیری را برای آقای معاون اول رقم خواهد زد؟

روزنامه اعتماد، صفحه نخست امروز خود را به اظهارات مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات در نشستی خبر معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشته است: «کاخ سفید وسنگ سیا»این مقام ارشد اطلاعاتی در تشریح روش‌های سیا برای انتقال ابزار اطلاعاتی به داخل کشور و قرار دادن این ابزار در اختیار جاسوسان آموزش ‌دیده خود در ایران گفت: سیا جهت انتقال ابزار ارتباط امن و تجهیزات فوق پیشرفته جاسوسی برای شبکه خود در ایران از ناقل اطلاعاتی استفاده کرده است؛ ناقل‌ها عمدتا به شکل سنگ تهیه شده‌اند که وسایل مورد نیاز جاسوسان در آنها جاسازی می‌شود و جاسوس‌ها با روش‌هایی پیچیده ماموریت برداشتن آنها از نقاط مختلف شهری از جمله مناطق پارکی و نواحی کوهستانی را عهده‌دار می‌شدند.او با اشاره به اقدام سیا به جعل دولتی، اوراق هویتی شبکه جاسوسی خود در ایران افزود: سازمان اطلاعاتی امریکا همچنین اقدام به ارسال مدارک هویتی جعلی برای جاسوس‌های خود در ایران برای عملیات‌های خاص از طریق ناقل‌ها کرده‌اند. بررسی‌های سرویس ضدجاسوسی وزارت اطلاعات حاکی از آن است که مدارک جعلی به صورت ناشیانه‌ای توسط سیا انجام شده که این اقدام جعل دولتی محسوب می‌شود. در پی کشف موضوع توسط ضدجاسوسی وزارت اطلاعات، دستور امحای همه مدارک موجود از سوی افسران سیا برای جاسوس‌ها صادر شده است.

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز خود را به  بررسی واکنش سخنگوی دولت به ادعای گم شدن یک میلیارد یورو ارز دولتی پرداخت و در تیتر خود نوشته است: «پولی گم نشده است»علی ربیعی در پاسخ به سؤال «ایران» توضیح داد: اصل ماجرا این است که رئیس کل بانک مرکزی  نامه‌ای به رئیس جمهوری می‌نویسد، در ۱۲ خرداد ۹۸ و در این نامه می‌گوید که تخصیص و تأمین ارز مربوطه در سال‌های اخیر همواره با نرخ‌های ترجیحی صورت پذیرفته. او می‌گوید این تخصیص برای این کالاها در بخش جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و  صنعت صورت گرفته، ایشان در نامه‌اش خواستار این می‌شود که اولاً هماهنگی لازم صورت بگیرد برای سهمیه‌ها و کنترل و مدیریت تقاضا، و خواسته دوم او این است که «پیگیری شود که این ارزهای تخصیص یافته، تسریع شود برای  واردات کالاهای  معین.» بنابراین اصلاً بحث ما بحث گم شدن پول نیست، اصلاً بیان اینکه پولی گم شده، به اعتقاد من این بحث غلطی است، اتفاقاً فهرست می‌کند و معلوم هم هست کدام شرکت‌ها گرفتند و این اتفاقاً جایی است که حتی نمی‌تواند یک سنت هم گم شود. دولت حتی برای یک سنت هم حساسیت به خرج می‌دهد و اتفاقاً این جور پیگیری‌ها سنت دولت است، ما از این نامه‌ها و پیگیری‌ها مدام داریم تا ارزی که تخصیص داده شد، درست آمده و کالای با کیفیت آمده، آیا در بازار توزیع شده، آیا در انبار دارد نگهداری می‌شود؟ متأسفانه گاهی سوء استفاده‌هایی هم صورت می‌گیرد، اما دولت حتی از یک سنت هم چشم پوشی نمی‌کند و پیگیری‌ها انجام می‌شود.

روزنامه مردم سالاری، صفحه نخست امروز خود را به اظهارات مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در بزرگترین گردهمایی داوطلبان پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در منطقه چهار تهران اختصاص داد و در تیتر  خود به نقل از دبیرکل حزب مردم سالاری نوشت: «شورایاری‌ها نباید سیاسی شوند» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به ضرورت انسجام داخلی و مشارکت گسترده همه افراد شایسته گفت: اعتقاد ندارم که شورایاری‌ها سیاسی شوند، دست اصولگرایان را هم می‌بوسم و از آنها دعوت می‌کنیم در این پوروسه دخالت و ورود کنند، تفاوتی نمی‌کند شورایار اصلاح‌طلب باشد یا اصولگرا، فقط باید به مردم خدمت کرد و اگر مشارکت افزایش یابد اقتدار سیاسی بالا می‌رود.

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه ۲۵ معضل اساسی پایتخت را در شورای ساماندهی امور پایتخت مطرح کردم گفت: بدون شک این مشکلات برگرفته از حضور ما در مناطق ۲۲ گانه و دیدگاه‌های شورایاران بوده است. وی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد از  ۱۲۰۰ داوطلب منطقه چهار را زنان تشکیل می‌دهند اظهار امیدواری کرد: انشاءالله در منطقه چهار شاهد حضور ده هزار نفری مردم و انتخاب حداقل ۵۰ نفر از زنان در این منطقه باشیم. شایان ذکر است «محمد محمددوست» شهردار منطقه چهار گفت: همدلی و حضور چشمگیر داوطلبین در پنجمین دوره انتخابات شورایاری نشان از تمایل و علاقمندی شهروندان به مشارکت پذیری در اداره امور شهر است.وی افزود: بودجه منطقه چهار در مقایسه با مساحت و جمعیت قابل توجه آن دارای نقص‌های فراوانی است که ما در این دوره به‌دنبال افزایش سهم واقعی شهروندان این منطقه در میزان یارانه‌ها هستیم.

روزنامه همدلی صفحه نخست امروز خود را به بررسی مجادله لفظی یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب با کریمی‌قدوسی  اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «دفاع از مخالف » روزنامه همدلی در ادامه توضیح داده است: پاسخ کریمی‌قدوسی به اتهام رحیمی‌جهان‌آبادی که بیشتر نشانه‌هایی از پیش‌بینی داشت: «آقای رحیمی! آنچه شما درباره من فرمودید، حدیث نفس خود شماست و شما چنین ویژگی‌هایی دارید. بنده هیچ ادعایی در مورد سوابق حضور در دفاع ‌مقدس ندارم. از کسی هم مُزدی طلب نکرده‌ام... به آقای رحیمی وعده داده‌اند که اگر شما رد صلاحیت شدید، ما شما را در آینده به عنوان سفیر ایران در کابل منصوب می‌کنیم. به او با اطمینان عرض می‌کنم که شما نه گندم کابل را خواهید خورد و نه عدسی مجلس یازدهم را.» البته جواد کریمی‌قدوسی، اصول‌گرایی که به واسطه انتسابش به مشهدالرضا باید در اخلاق ولایی سرآمد باشد، در مجادله‌اش با جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی هم بی‌اخلاقی کرده است. اینکه خبر کذبی مطرح کرده که به رحیمی‌جهان‌آبادی وعده سفارت کابل را داده‌اند به کنار، اینکه تلاش دارد با دروغ‌ و نقشه، به شورای نگهبان خط رد صلاحیت رحیمی‌جهان‌آبادی را می‌دهد هم به کنار؛ اما اینکه از «گندم کابل» سخن به میان می‌آورد، یعنی یک امام حسین(ع) یک عمرسعد را مورد خطاب قرار می‌دهد. این سطح از اعتماد به‌نفس و خود را در اردوی حسینی و رقبای سیاسی را در اردوگاه یزیدیان قرار دادن، سنت همیشه اصول‌گرایان نیست؛ اما کریمی‌قدوسی قصد دارد با این بازی سیاسی، اذهان را در خصوص یک نماینده دیگر را که مورد تایید نظام است منحرف کند و به همین دلیل واضح باز تاکید می‌کنیم که ما جواد کریمی‌قدوسی و اصول‌گرایانی را که به مانند او رفتار می‌کنند دوست نداریم.

روزنامه دنیای اقتصاد، صفحه نخست امروز خود را به بررسی آمار نرخ بیکاری مقاطع مختلف تحصیلی اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «مدرک پرطرفدار بازار کار» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داده است:درک تحصیلی پرطرفدار بازار کار چیست؟ شاید برخی در وهله اول پاسخ این سوال را لیسانس یا فوق‌لیسانس گویند. اما آمارها روایت دیگری دارند. داده‌های تفصیلی مرکز آمار از بازار کار در سال ۹۷ نشان می‌دهد که نرخ بیکاری برای دارندگان مدرک «دکترای تخصصی» و مدارک زیردیپلم، کمتر از ۱۰ درصد است و نسبت به باقی مدارک تحصیلی، در وضعیت بهتری قرار دارند. اگر از مدارک زیر دیپلم فاکتور بگیریم، دارندگان مدرک تحصیلی دیپلم نیز وضعیت بهتری نسبت به دارندگان لیسانس، فوق‌لیسانس و دکترای حرفه‌ای دارند. نرخ بیکاری افراد دارای مدرک دیپلم، ۳/ ۱۲ درصد اعلام شده است. این عدد با توجه به جمعیت فعال قابل‌ملاحظه دیپلمه‌ها که در حدود ۳/ ۶ میلیون نفر بوده، می‌تواند نشان دهد که دیپلم، مدرک پرطرفداری در بازار کار بوده است. نکته عجیب اینکه اگر فردی با مدرک فوق‌لیسانس در سال ۹۷ در جست‌وجوی شغل بوده، به احتمال ۳/ ۱۵ درصد بیکار مانده است؛ اما اگر فردی با مدرک زیر دیپلم به‌دنبال کار می‌رفت، احتمال بیکاری‌اش در حدود ۷/ ۸ درصد می‌بود. در بین تمام مدارک تحصیلی، بالاترین نرخ بیکاری را لیسانسه‌ها داشته‌اند. تقریبا یک پنجم از افراد لیسانسه در سال گذشته، از جست‌وجوی شغل به نتیجه‌ای نرسیدند. این داده‌ها می‌تواند از نزول کیفیت بازار کار ایران حکایت کند.

کد خبر 383352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.