«ترنم فتح» موجب ایجاد انگیزه و تحرک در یگان‌های موزیک شد

دبیر دومین جشنواره ملی «ترنم فتح» به رقابت ۵۶ یگان‌ موزیک نیروهای مسلح اشاره کرد و گفت: بازآفرینی حماسه‌های هشت سال دفاع مقدس، افزایش روحیه حماسی در بین جوانان و نسل جدید و ارتقاء کمی و کیفی یگان‌های موزیک، هدف جشنواره ملی «ترنم فتح» است.

به گزارش ایمنا، نشست خبری افتتاحیه دومین جشنواره ملی «ترنم فتح» ویژه یگانهای موزیک نظامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی صبح امروز (دوشنبه) برگزار  شد، در این نشست سرهنگ علیرضا امجدیان دبیر این جشنواره اظهار کرد: بحث ما در جشنواره ترنم فتح، موسیقی حماسی و نظامی است. موسیقی نظامی بخشی از آداب و فرهنگ نظامی کشور محسوب می‌شود که محصول آهنگ‌های ملی، حماسی و مذهبی کشور است. این آهنگ‌ها در اذهان نظامیان و اقشار مردم در زمان صلح و جنگ، مفاهیمی چون اقتدار، امنیت، حماسه، شجاعت و جهاد در راه حق و حقیقت را تداعی می‌کند.

وی گفت: موسیقی نظامی در مراسم رژه نیروهای مسلح باعث تقویت روحیه وحدت و همبستگی بین اقشار نظامی می‌شود. این هنر یگان‌های موزیک برای تحریک احساسات میهن‎دوستی، ایجاد شجاعت و تهییج رزمندگان نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

دبیر دومین جشنواره ملی «ترنم فتح» تصریح کرد: در دوران هشت سال دفاع مقدس موسیقی حماسی به صورت نوحه‌خوانی و آواز اجرا می‌شد که مهم‌ترین وظیفه آن نیز تهییج نیروهای رزمنده در خط مقدم و پشت جبهه بودکه در شب‌های عملیات به اوج خود می‌رسید.

سرهنگ امجدیان بازآفرینی حماسه‌های هشت سال دفاع مقدس را هدف جشنواره «ترنم فتح» دانست و افزود: بازآفرینی حماسه‌های هشت سال دفاع مقدس، افزایش روحیه حماسی در بین جوانان و نسل جدید و ارتقاء کمی و کیفی یگان‌های موزیک در سراسر کشور هدف سازمان فرهنگی و امور سینمایی دفاع مقدس در برگزاری دومین دوره جشنواره ترنم فتح است.

وی خاطرنشان کرد: اولین دوره این جشنواره در سطح استان تهران و یگان‌های موزیک مستقر در سطح استان با حضور هشت یگان موزیک برگزار شد که نهایتاً در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به رزم‌نوازیی پرداختند و از بین این اجراها، گروه‌های دانشگاه افسری امام علی (ع)، نیروی دریایی ارتش و ناجا برگزیده شدند. همچنین برای معرفی موزیک نظامی و گروه‌های آن‌ها در سال ۱۳۹۶ با همکاری شهرداری تهران به مناسبت ورود حضرت امام خمینی (ره) به ایران در ۱۲ بهمن، ۱۲ گروه در ۱۲ نقطه شهر تهران به اجرای موزیک پرداختند و در ایام الله دهه فجر نیز ۴۰ گروه موسیقی و رزم‌نواز در ۴۰ نقطه استان تهران به اجرای برنامه پرداختند که مورد توجه مردم قرار گرفت که جذابیت خاصی داشت.

سرهنگ امجدیان گسترش دامنه فعالیت‌ها و اثرگذاری جشنواره «ترنم فتح» را هدف دومین دوره این رویداد هنری دانست و تاکید کرد: با تصویب شورای سیاست‌گذاری جشنواره «ترنم فتح»، مقرر شد که این جشنواره در سه مرحله استانی، منطقه‌ای و کشوری برگزار شود. با ابلاغ به یگان‌های موزیک نیروهای مسلح در سراسر کشور، ۵۶ یگان همزمان با هفته دفاع مقدس در این رویداد حضور پیدا کردند و ۲۱ یگان به مرحله منطقه‌ای راه یافتند.

دبیر دومین جشنواره ملی «ترنم فتح» گفت: در مرحله منطقه‌ای جشنواره در هفت استان آذربایجان شرقی، مازندران، تهران، همدان، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی و فارس برگزار شد. در نهایت از هر منطقه یک گروه منتخب و به مرحله کشوری راه یافت تا روز ششم مرداد در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همزمان با سالروز عملیات مرصاد به رقابت بپردازند و اختتامیه جشنواره برگزار شود.

وی در خصوص نوع اجرای گروه‌های سرود در این جشنواره گفت: هر یگان در جشنواره «ترنم فتح» دو اجرا خواهد داشت که یک اجرا به انتخاب گروه خواهد بود و اجرای دیگر کاری است که از سوی سازمان فرهنگی و امور سینمایی دفاع مقدس با عنوان «۴۰ فجر شکوه» تولید شده و به عنوان سرود ویژه و مصوب اجرا خواهد شد، تا مورد داوری قرار گیرد. البته این سرود با همکاری دانشگاه امام حسین (ع) در روز ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ با همکاری گروه موزیک و ۱۳۹۷ دانشجوی افسری این دانشگاه در میدان آزادی تهران اجرا شده بود.

سرهنگ امجدیان به جوایز این جشنواره اشاره کرد و گفت: اهدا لوح زرین به گروه‌های اول تا سوم، تجلیل یگان‌ها از سوی ستاد کل نیروهای مسلح به همراه اهدای جوایز نقدی، از جمله تدارکات این جشنواره خواهند بود. معرفی گروه‌های موزیک در بین یگان‌های نظامی سراسر کشور و فرماندهان مهم‌ترین جایزه معنوی این رویداد است.

دبیر دومین جشنواره ملی «ترنم فتح» افزود: رویکرد ما در دومین دوره جشنواره «ترنم فتح» ضرورت شناخت دسته‌جات موزیک برتر، کارکنان خلاق و متبحر و فرماندهان گروه‌های موزیک با هدف گسترش اجرای رزم نوازی گروه‌های موزیک در سراسر کشور و جلوگیری از تمرکز و انحصار در تهران است.

کد خبر 383309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.