۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
عفونت گوش از تشخیص تا درمان

عفونت‌ گوش ممکن است به دلیل عامل ویروسی یا باکتریایی ایجاد شود؛ بنابراین با توجه به منشاء آن درمان‌های متفاوتی برای این بیماری وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اغلب افراد علاقه‌مند هستند که بدانند هر چند وقت یکبار احتمال دارد گوش کودک‌ آن‌ها دچار درد و عفونت شود، البته بزرگسالان نیز  به این عارضه مبتلا می‌شوند، اما به دلیل اینکه بدن کودکان با ویروس‌ها و باکتری‌ها به خوبی مبارزه نمی‌کند و گوش‌های کوچک آن‌ها هنوز  قابلیت تخلیه کامل مایعات را ندارد، آن‌ها بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند. گلو درد، گرفتگی بینی یا تب همراه با درد گوش، نشانه‌های احتمالی عفونت گوش در کودکان است. پس از مشاهده این نشانه‌ها با مراجعه به پزشک ،می‌توان از بیماری اطمینان حاصل کرد و در صورت تشخیص عفونت از درمان‌های توصیه شده بهره برد.

پزشکان به دنبال چه چیزی هستند؟

پزشک معمولا در مورد علائم مشاهده شده در کودکان سوال می‌کند و با وسیله‌ای به نام "اتوسکوپ" به دنبال علائم عفونت می‌گردد؛ انجام این کار در نوزادی که دائما در حال تقلا و سروصداست، بسیار دشوار است. پرده گوش قرمز یا ملتهب، همراه با تجمع مایع در پشت آن از علائم عفونت گوش است. این مایع که در گوش میانی، درست در پشت پرده گوش قرار دارد، ممکن است مانند زمان ابتلا به سرماخوردگی رقیق یا به صورت ترشح چرکی غلیظ باشد. عفونت گوش میانی به معنای التهاب گوش میانی است؛ وجود این مایع در گوش میانی، پرده گوش را محکم‌تر کرده و مانع حرکت آن به سمت عقب و جلو می‌شود. همچنین پزشک ممکن است با وسیله دیگری بنام "تمپانومتر" به دنبال علائم عفونت باشد. این دستگاه از صدا و فشار هوا، برای بررسی مایع موجود در گوش میانی استفاده می‌کند.

درمان‌ عفونت گوش

در اغلب موارد عامل ایجاد عفونت گوش، یک ویروس است، در این صورت استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها به درمان آن کمکی نمی‌کند. چنانچه پزشک بر اساس پیشینه پزشکی، باکتری‌ها را عامل ایجاد عفونت تشخیص دهد، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. اگر یک ویروس یا باکتری باعث عفونت گوش شود تا قبل از بهبود بیماری می‌توان شدت درد را کاهش داد؛ پزشک معمولاً یک مسکن درد نظیر استامینوفن و ایبوپروفن توصیه می‌کند. این داروها در کاهش تب نیز موثر است. همچنین می‌توان با استفاده از گرمای پدهای حرارتی، میزان درد را کاهش داد اما در هنگام استفاده از آن برای کودکان باید بسیار مراقب بود.

کد خبر 383271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.