علائم و راه‌های تشخیص سرطان مثانه

سرطان مثانه معمولا در قسمت داخلی این عضو بدن که ادرار را بعد از عبور از کلیه‌ها برای دفع ذخیره می‌کند اتفاق می‌افتد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در اکثر  مواقع این سرطان‌، زمانی که بیماری هنوز به خارج از مثانه گسترش نیافته و درمان موفقیت‌آمیز است، تشخیص داده می‌شود. اما خبر تاسف‌انگیز اینکه سرطان مثانه ممکن است مجددا عود کند؛ بنابراین بررسی‌های منظم و توجه به علائم هشدار دهنده این بیماری، اهمیت زیادی دارد. در ادامه شما را با عوامل خطرآفرین سرطان مثانه و راه‌های تشخیص آن آشنا می‌کنیم:

مشاهده خون در ادرار

وجود خون در ادرار می‌تواند یکی از نشانه‌های سرطان مثانه باشد، این خون ممکن است با چشم قابل دیدن باشد و یا توسط آزمایش‌ تشخیص داده ‌شود. همچنین رنگ ادرار ممکن است تیره‌تر از حالت عادی، قهوه‌ای یا قرمز روشن باشد. همچنین احتمال دارد خون مشاهده‌ شده در ادرار ناشی از  سرطان نباشد و علل دیگری مانند بعضی فعالیت‌های ورزشی، زخم، عفونت، اختلال در خون یا کلیه‌ها و یا مصرف داروهایی مانند رقیق‌کننده خون داشته باشد. از دیگر علائم این نوع سرطان می‌توان به تغییراتی مانند تکرر ادرار، دستشویی رفتن بدون ادرار یا همراه با ادرار اندک، ادرار بیشتر از حد معمول و تخلیه دردناک ادرار اشاره کرد. عفونت دستگاه ادراری یا وجود سنگ‌های مثانه نیز ممکن است نشانه‌های مشابهی را ایجاد کند که نیاز به درمان‌های متفاوتی دارد.

 سیگار کشیدن

اگرچه علل دقیق سرطان مثانه هنوز به درستی مشخص نیست، اما سیگار کشیدن یکی از عوامل اصلی این بیماری محسوب می‌شود، به گونه‌ای که احتمال ابتلا به سرطان مثانه در افرادی که سیگار می‌کشند، حدود چهار برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری است. مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو از ریه‌ها به جریان خون منتقل می‌شود، سپس کلیه‌ آن‌ها را به ادرار منتقل می‌کند. در نتیجه مواد شیمیایی مضر در مثانه تجمع می‌یابد تا جایی که باعث آسیب‌رساندن به سلول‌های مثانه و ایجاد سرطان می‌شود.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

بررسی‌های محققان نشان می‌دهد بعضی مشاغل خاص باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه می‌شود. کارگران صنعت فلزات، مکانیک‌ها و آرایشگران از جمله کسانی هستند که بیش از سایرین در معرض مواد شیمیایی سرطان‌زا قرار دارند. در صورت کار کردن با رنگ‌ها یا اشتغال در کارخانه تولید لاستیک، پارچه، چرم و یا رنگ، افراد باید از روش‌های ایمنی برای کاهش تماس با مواد شیمیایی خطرناک، استفاده کنند. 

سایر عوامل خطرآفرین

هر فردی ممکن است به سرطان مثانه مبتلا شود، اما وجود بعضی عوامل این احتمال را افزایش می‌دهد؛ یکی از این عوامل جنسیت است، به‌طوری‌که احتمال ابتلا به سرطان مثانه در مردان، سه برابر زنان است. عامل دوم، سن است؛ ۹ مورد از ۱۰ فرد مبتلا به سرطان مثانه بالای ۵۵ سال دارند. سومین فاکتور خطرآفرین، نژاد افراد است؛ سفیدپوستان دو برابر سیاه‌پوستان در معرض ابتلا به سرطان مثانه هستند. سایر عوامل خطرآفرین شامل سابقه خانوادگی، نقص‌های مادرزادی مثانه و تحریک مزمن مثانه است.

 تشخیص بیماری

در صورتی که فرد در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه باشد یا علائم بیماری در وی مشاهد شود، پزشک ابتدا آزمایش ادرار تجویز می‌کند. در صورت نیاز، پزشک با روش "سیستوسکوپی" داخل مثانه را با یک لوله باریک بلند شفاف که مجهز به دوربین است بررسی می‌کند. از این روش می‌توان برای برداشت نمونه‌های کوچک بافت به منظور بررسی زیر میکروسکوپ استفاده کرد. بیوپسی (نمونه‌برداری از بافت)، بهترین راه برای تشخیص سرطان مثانه است.

کد خبر 383270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.