برجام اولین چالش برای جوزف بورل است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه گفت: حفظ یا ویرایش برجام اولین چالش مهم برای جوزف بورل به عنوان مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپاست و این در حالی است که روابط وی با هر دو طرف برجام مناسب و صلح جویانه است.

یاشار صدر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به وقوع تغییرات اساسی در جایگاه های سیاسی اتحادیه اروپا، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی آن همواره نشان داده که به انتخابات مجامع سیاسی احترام می گذارد و موضعگیری خاصی درباره انتصاب افراد به سمت های سیاسی بین المللی ندارد.

وی افزود: جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که چندی پیش به این سمت منصوب شد، همواره یکی از سیاستمداران قدرتمند اروپایی بوده و به نظر می رسد این تغییر سیاسی تبعاتی را برای دستگاه دیپلماسی ایران نیز در بر داشته باشد، زیرا موگرینی مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاثیرات مثبت زیادی در روند اجرا و پایبندی به تعهدات برجامی داشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است بورل به عنوان مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچون موگرینی در صیانت از برجام مصمم و متعهد باشد و برخی ضعف هایی که وی در موضعگیری هایش داشت را جبران کند.

صدر ادامه داد: براساس اعلام وزارت امور خارجه از زمان تصدی این سمت توسط جوزف بورل دیدار کوتاهی میان وی و وزیر امور خارجه ایران شکل گرفته و این نخستین مرحله چالش جوزف بورل درباره ایران است زیرا جمهوری اسلامی وی را فرد صلح طلب و میانه رویی می داند و در مقابل اتحادیه اروپا وظایف متضادی را بر دوش او می گذارد.

وی اضافه کرد: برجام یک چالش جدید برای این مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست، زیرا وی در حالی به این سمت منصوب شده که این معاهده سیاسی بسیار مهم در بدترین شرایط قرار دارد و طرفین امضا کننده آن از ادامه فعالیت در آن مردد هستند.

این کارشناس مسائل بین الملل و استاد دانشگاه تصریح کرد: حفظ یا ویرایش برجام چالشی مهم برای جوزف بورل به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست و این در حالی است که روابط وی با هر دو طرف برجام مناسب و صلح جویانه است.

صدر با اشاره به نقش غیر قابل انکار اتحادیه اروپا در شکل گیری برجام افزود: پایان برجام می تواند نقطه شکستی برای سیاست های میانجیگرانه اتحادیه اروپا در جهان باشد و این مجمع اروپایی برای پایبند ماندن طرفین غربی به این معاهده تمام سعی خود را خواهد کرد.

کد خبر 383038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.