نگاه افقی به مشارکت شهروندان در تدوین طرح جامع اصفهان ضروری است

یک پژوهشگر و تسهیل‌گر جلسات برنامه طرح جامع شهر منطقه اصفهان گفت: در جلسه همفکری با نظامیان به ناهماهنگی سازمان‌ها با هم و لزوم حاکمیت قانون و بسته شدن راه‌های تخلف برای متخلفان تاکید شد.

مهدی ژیانپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص مسائل مطرح شده در جلسه هم‌اندیشی با نظامیان در برنامه طرح جامع شهر منطقه اصفهان، اظهار کرد: تجارب افراد ارزشمند است و باید آنها را به رسمیت شناخت، در جلسه با نظامیان حدود دو ساعت بحث مفیدی صورت گرفت و به آنها تاکید شده بود فراتر از پلیس یا عضو نیروی انتظامی بودن نظرات خود را در نقش یک شهروند ارائه دهند.

این پژوهشگر اجتماعی با بیان اینکه در نظرسنجی از اقشار مختلف، اصفهان" بدون آلودگی، با ترافیک روان، با نشاط، مدرن، امن، داری شهروندان آگاه "،  اصفهان ایده‌آل همه اقشار است، افزود: اساس روش شناختی چنین جلساتی این است که از اعماق وجود خود اعتقاد داشته باشیم حرف یک شهروند می‌تواند درست و راهگشا باشد و باید این گفته‌ها را به رسمیت شناخت که این به رسمیت شناختن نظر شهروندان اصل این برنامه است.

وی با بیان اینکه باید جامعه را به طور افقی دید و همه با هم مشارکت کنیم، افزود: در هر کدام از این جلسات مردمی، دسته‌ای از موضوعات بیرون می‌آید که در این جلسه که با حضور نظامیان بود جان مایه اصلی تاکید بر حاکمیت قانون بود.

ژیانپور با اشاره به اینکه برای مصادیق و تجارب مطرح شده در این جلسه می‌توان چارچوب خاصی ایجاد کرد، اظهار کرد: یکی از موضوعات مطرح شده ناهماهنگی سازمان‌ها با هم است و پلیس به عنوان پاسدار حاکمیت قانون به منزله یک صخره سخت در نظر گرفته می‌شود، صخره‌ای که وقتی عامل قانون می‌شود دیگر نباید از آن رد شد و باید از آن عقب‌نشینی کرد اما این افراد عقیده داشتند اگر چه پلیس جلوی بی‌قانونی و تخلف را می‌گیرد اما مطمئن هستیم که این متخلفین به هدف خود می‌رسند.

راه‌های دور زدن قانون باید بسته شود

وی با بیان اینکه اعتقاد این افراد وجود راه‌های دور زدن قانون فراوان است، افزود: دور زدن قانون به دلیل تعریف پروژه‌های کوتاه مدت است همچنین از نظر آنها وجود مراجع متعدد قدرت که موازی با و هم عرض هستند در افزایش این موضوعات موثر است و این موارد باعث می‌شود روال درستی از سازماندهی یکپارچه نداشته باشیم و به نوعی دچار به هم ریختگی در موضوعات شهری باشیم.

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه این قشر معتقدند بهتر است اصناف در امور مختلف خود که در شهر اجرا می‌کنند از پلیس همفکری بگیرند، گفت: باید دوگانه اخلاق و قانون هر دو درنظر گرفته شود و این افراد بر وجود شهروند آگاه تاکید بسیاری داشتند و نقش صداوسیما و رسانه‌ها در آگاهی‌بخشی را موثر می‌دانند و اعتقاد دارند هزینه اطلاع‌رسانی برای سازمانی چون پلیس بالاست و به همین دلیل توان تولید محتوای خوب و قوی برای مردم را ندارد.

وی تصریح کرد: متولی اصلی برنامه جامع شهر وزارت راه وشهرسازی است، اما این برنامه برای تمام نهادهای شهری نوشته می‌شود و فراتر از راه و شهرسازی دستگاه‌هایی چون شورا، شهرداری و نهادهای مختلف مردمی و دولتی برای مشارکت دعوت شدند.

ژیانپور با بیان اینکه برنامه جامع شهر رویکردها و اولویت‌ها را مشخص می‌کند، اظهار کرد: این برنامه صرفا بخشی و کالبدی نیست، نگاه بخشی برداشته و قرار است برنامه به جای کالبدی بودن، فضایی باشد برای مثال وقتی بحث اقتصادی مطرح می‌شود شهرداری تنها یکی از فعالان اقتصادی خواهد بود و سازمان‌های برنامه و بودجه، اصناف و غیره وارد عمل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در این طرح خواهان نظر مردم هستیم که انتظار مردم از یک شهر ایده‌آل چیست، تصریح کرد: ادعایی که پشت این برنامه وجود دارد این است که شهر عرصه برخورد و مشارکت قشرهای مختلف است که به اصطلاح از آنها با عنوان ذینفعان یاد می‌شود که بخشی از نظرات در کمیسیون‌های تخصصی موضوعی مطرح شده و بخشی از آن هم در این چند روز با حضور مستقیم مردم مطرح و جمع‌آوری می‌شود.

این تسهیل‌گر جلسات برنامه طرح جامع شهر منطقه اصفهان با اشاره به اینکه باید اولویت‌های مشکلات شهری را مشخص کنیم، افزود: با تمرکز بر مشکلات مهم مشکلات سطح پایین‌تر هم حل خواهد شد، بنابراین از تعدد موضوعات مطرح شده در این جلسات تلاش می‌کنیم به چالش‌های اصلی موجود در شهر واقف می‌شویم و در آینده نزدیک به مدلی که در دنیا به نام " کافه جهانی " معروف است می‌رسیم به طوری که نمایندگان این اقشار در آینده نزدیک در گفت‌وگوی جمعی قرار می‌گیرند و این زمانی خواهد بود که مولفه‌های اصلی توسط کمیسیون‌های تخصصی استخراج شده است و در اجماع نهایی همگی به به مهمترین موارد چالش‌های شهری دست می‌یابند.

کد خبر 382889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.