مدیریت یکپارچه تالاب‌ها هدف اصلی "سیپا" است

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های کشور با اشاره به اینکه تدوین برنامه سیپا برای نخستین بار در کشور در تالاب کانی برازان ارومیه به صورت پایلوت اجرا شد، ابراز امیدواری کرد: تهیه برنامه سیپا نتایج بهتری نیز برای تالاب گاوخونی و استان اصفهان به دنبال داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی ارواحی در سومین کارگاه مشارکتی تدوین برنامه زیست بومی تالاب گاوخونی " CEPA " که صبح امروز چهارشنبه ۲۶ تیرماه برگزار شد، اظهار کرد: سیپا CEPA مفهوم چهار حوزه (ارتباطات، آموزش مشارکت و افزایش آگاهی) و تداعی کننده دیگر مفاهیم از جمله ظرفیت سازی و توانمندسازی در حوزه حفاظت از تالاب‌ها است.

 وی افزود: در حال حاضر بیش از یک میلیارد نفر در جهان به طور مستقیم و با استفاده از خدمات تالابها امرار معاش می کنند اما متاسفانه ۶۴ درصد از تالابهای سراسر جهان در شرایط تخریب قرار دارند.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های کشور ادامه داد: براین اساس استفاده موثر از برنامه سیپا نیازمند یک رویکرد نظام مند برنامه ریزی شده است به شکلی که منافع بهره برداران و ذی نفعان را به خوبی در بربگیرد.

ارواحی با اشاره به اینکه برای نخستین بار در ماده ۱۳ پیمان نامه تنوع زیستی، کشورهای عضو بر اجرای برنامه سیپا توافق کردند، گفت: در پیمان نامه رامسر نیز موضوع سیپا مورد توجه جدی است و از دو دهه پیش تقویت ارتباطات و آگاهی رسانی در مورد زیست بوم های تالابی مورد توجه کشورهای عضو کنوانسیون رامسر بوده که در نشست‌های سال ۱۹۹۲ و ۲۰۰۲ میلادی قطع نامه هایی در این خصوص صادر شد و در نهایت د سال ۲۰۱۵ سیپا و هدف کلی آن برای محافظت و بهره برداری خردمندانه از تالاب‌ها مورد تاکید قرار گرفت.

وی افزود: چشم اندازی که بین سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۴ میلادی برای موضوع سیپا در کنوانسیون رامسر ترسیم می شود این است که تالاب‌ها حفاظت و بهره برداری خردمندانه و احیا می شوند و منافع آنها از سوی افراد به رسمیت شناخته شده و ارزش گذاری می شود.

ارواحی عوامل تخریب تالاب‌ها را آگاهی نداشتن تصمیم گیران و تصمیم سازان در جوامع محلی، فقدان جامع نگری و آگاهی از سازوکارهای طبیعی تالاب‌ها و کمبود جلب مشارکت ذی نفعان دانست و اظهار کرد: آموزش، افزایش آگاهی و اطلاع رسانی در صورتی منجر به تغییرنگرش ورفتارهای ذی نفعان حوزه می شود که داشتن برنامه ای جامع، هدفمند و پایش و ارزشیابی اثربخشی فعالیت‌های آموزشی و مبادله اطلاعات در خصوص حفاظت و بهره برداری خردمندانه از تالاب امری ضروری شناخته شود.

سیپا بر حفظ و ارتقای مشارکت ذی نفعان اثرگذار است

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های کشور تصریح کرد: انجام برنامه های غیرمنسجم و بدون قابلیت ارزیابی تنها ممکن است برای برخی گروه‌های هدف نتیجه مطلوبی به همراه داشته باشد اما یکپارچه نگری را در خود نخواهد داشت.

وی گفت: به طور مشخص اطمینان بخشی از تدوام مشارکت دست اندر کاران و ذی نفعان در حفاظت و بهره برداری خردمندانه از تالاب‌ها و تقویت مدیریت یکپارچه آن از اهداف اصلی سیپا است زیرا فرآیند مدیریت یکپارچه زمان بر است براین اساس برنامه سیپا بر حفظ وارتقای سطح مشارکت می تواند موثر باشد.  

ارواحی با اشاره به اهمیت اجرای اقدامات مربوط به ارتقای آموزش و مشارکت در یک برنامه منسجم و جلوگیری از اقدامات جسته گریخته برای اثربخشی درمدیریت و احیای تالاب‌ها، خاطرنشان کرد: اجرای سیپا تقویت ارتباطات بین بخشی و همکاری سازمان‌ها و نهادهای مرتبط و جوامع محلی را در قالب برنامه مدون به دنبال دارد و به ایجاد ظرفیت‌های فردی و جمعی و افزایش سطح مسئولیت پذیری برای حفاظت از تالاب بسیار اثر گذار و کمک کننده خواهد بود.

تالاب کانی برازان تجربه موفق برنامه سیپا

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های کشور در ادامه به اقدامات ایران در زمینه تدوین و اجرای "سیپا" اشاره کرد و گفت: با توجه به توصیه های کنوانسیون رامسر فعالیت‌های متنوعی از جمله تدوین برنامه جامع مدیریت تالاب‌های کشور در حال پیگیری است و برای چند تالاب کشور از جمله تالاب بین المللی گاوخونی این سند تهیه شده است.  

ارواحی با اشاره به اینکه تدوین برنامه سیپا برای نخستین بار در کشور در تالاب "کانی برازان" ارومیه به صورت پایلوت اجرا شد، ابراز امیدواری کرد: تهیه برنامه سیپا نتایج بهتری نیز برای تالاب گاوخونی و استان اصفهان به دنبال داشته باشد.

وی همچنین از تلاش ها برای تدوین سیپای ملی تالاب‌های کشور خبر داد و گفت: اجرای بخشی از اولویت های اجرایی برنامه سیپا در دستور کار است زیرا تجربه های مطلوبی در زمینه شناسایی ذی نفعان، نیاز سنجی آموزشی و برنامه ریزی برای حفاظت از تالاب‌ها به دست آمده تا ساختارهای اجرایی را تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه طرح "سیپا" در برخی استان‌های کشور به مرحله اجرا رسیده است، اظهار کرد: برای تالاب‌هایی که در حال حاضر برنامه مدیریت زیست بومی  ندارند می توان ساختاری مجزا متشکل از نمایندگان دستگاه‌ها شامل آموزش و پرورش، صداوسیما، شهرداری، محیط زیست، میراث فرهنگی، آب منطقه ای و سمن ها با توجه به شرایط بومی و محلی در نظر گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سومین کارگاه مشارکتی تدوین برنامه زیست محیطی موسوم به CEPA برای تالاب گاوخونی امروز و فردا در روزهای ۲۶ و ۲۷ تیرماه در محل اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با حضور نمایندگان سازمان های دولتی و مردم نهاد برگزار می شود.

گفتنی است در روزهای ۱۹ و ۲۰ تیرماه نیز دو جلسه از این کارگاه چهار روزه برگزار شد.                                  

کد خبر 382788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.