حضور کودکان در هیئت داوران برای اولین بار

هفتمین دوره از جشنواره کودکان و نوجوانان، دچار تغییراتی در زمان برگزاری خود شد و برگزاری آن از فصل تابستان، به اوایل فصل پاییز، موکول شد. این دوره از جشنواره در تاریخ ۱۴ تا ۲۰ مهر ماه ۱۳۷۰ و به دبیری علیرضا شجاع نوری در شهر اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از فیلم‌های مطرح هفتمین دوره این جشنواره می‌توان به "نیاز" ساخته علیرضا داودنژاد، "مدرسه پیرمردها" به کارگردانی علی سجادی حسینی، "طوطی و بقال" ساخته عبدالله علیمراد در کنار فیلم‌هایی همچون "لمب" ساخته کالین گرگ و "پسر کنجکاو" ساخته تونچ باشاران اشاره کرد که در شب اختتامیه جوایز زیادی را به دست آوردند.

 برای نخستین بار در این دوره از جشنواره کودک، یک هیئت داوری متشکل از کودکان تشکیل شد تا فیلم‌های بلند بخش مسابقه و فیلم‌های ایرانی را مورد قضاوت قرار دهند و از میان آنها بهترین فیلم برای کودکان و نوجوانان را از دیدگاه خود انتخاب کنند. "مدرسه پیرمردها" ساخته علی سجادی حسینی به عنوان فیلم برتر این گروه از داوران انتخاب شد.

"مدرسه پیرمردها" به کارگردانی علی سجادی حسینی یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای کودک و نوجوان در دوره رونق این سینما در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد است. فیلم داستان پیرمردی نیکوکار به نام پاک نهاد ملقب به سبیلو است که سال‌ها پیش مدرسه‌ای را برای کودکان ناشنوا تأسیس کرده و حال پسرانش می‌خواهند که با بستری کردنش در آسایشگاه خصوصی سالمندان، مدرسه را به یک بسازوبفروش واگذار کنند.

علیرضا طالب زاده در نگارش فیلمنامه این فیلم، شکل‌های مختلفی از کمدی را مدنظر داشته و بیش از همه به کمدی اسلپ استیک (بزن و بکوب) توجه نشان داده است. موضوعی که از نیمه دوم فیلم به شدت پررنگ شده و در سکانس‌های آخر به یک کمدی فانتزی نزدیک می‌شود.

مهدی فتحی، سعید پورصمیمی، اصغر گرمسیری، عطا الله زاهد و جمال اجلالی، اکبر عبدی، گوهر خیراندیش، سروش خلیلی و برادران بنفشه خواه، که هر یک متعلق به نسلی از بازیگری سینمای ایران هستند، در نقش‌های خود به خوبی جا افتاده‌اند.

در این دوره تغییراتی در مقررات جشنواره صورت گرفت و برای اولین بار دو عبارت درباره کودکان و برای کودکان که یکی از بحث‌های همیشگی فیلمسازان عرصه کودک است، مطرح شد. همچنین در بخش جوایز برخی عناوین تغییر کرد.

در ۶ دوره نخست علاوه بر جایزه ویژه هیئت داوران، پروانه زرین به بهترین فیلم کوتاه، نیمه بلند و بلند(زنده، نقاشی متحرک و عروسکی)، بهترین کارگردان، بهترین بازیگرکودک و نوجوان تعلق می‌گرفت اما از دوره هفتم جوایز جشنواره به این شکل تقسیم بندی شدند: بهترین فیلم برای کودکان، بهترین فیلم درباره کودکان و چهار پروانه زرین به بهترین کارگردان، بهترین بازیگر کودک و نوجوان، بهترین فیلم‌های کوتاه و نیمه بلند (زنده نقاشی متحرک و عروسکی).

قریب به دویست هزار نفر از هفتمین دوره جشنواره کودک استقبال کردند و به این شکل این رویداد فرهنگی تبدیل به یکی از بزرگترین جشنواره‌ها از نوع خود در سرار جهان شد.

تحولات مختلف این دوره به پوستر آن هم رسید و یک طرح رنگی را برای دوره هفتم به نمایش گذاشت.

کد خبر 382765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.