جاسیندا آردرن؛ اولین رهبر اپوزیسیون زن نیوزیلند

در طول تاریخ چند هزار ساله تمدن بشری، عادت معهود بر این بوده که نقشی نیمی از افراد جامعه یعنی زنان در تحولات مهم اجتماعی، سیاسی، علمی، هنری و دیگر شاخه های اندیشه بشری نادیده گرفته شده و در خوش بینانه ترین حالت، نقشی فرعی و در حاشیه برای آنان منظور شده است.

حاشیه ای کردن نقش زنان در حالی است که بسیاری از جنبش های مهم اجتماعی و سیاسی در نقاط مختلف جهان اساساً با رهبری و هدایت برخی زنان شاخص شکل گرفته، پیش رفته و حتی به تحولی عظیم در جامعه محل رخ دادن آن انجامیده است.

بر این اساس، خبرگزاری ایمنا می‌کوشد در سلسله گزارش‌هایی به معرفی برخی از این زنان تاثیرگذار بپردازد و نگاهی به حرکت های جسورانه این نخبگان مؤنث داشته باشد تا الهام بخش اعتماد به زنان در بین خود آنها و نیز از سوی کسانی باشد که هنوز به توانایی های بانوان با تردید می نگرند.

زندگی و تحصیلات

جاسیندا آردرن در ۲۶ ژوئیه سال ۱۹۸۰ میلادی در شهر همیلتون ایالت ویکلو نیوزیلند به دنیا آمد. پدر او یک افسر پلیس راهنمایی و رانندگی بود که چند سال پیش از تولد وی از دست رییس جمهور نشان لیاقت دریافت کرده بود. مادر جاسیندا نیز به عنوان معلم علوم تجربی در یک مدرسه ابتدایی در خارج از شهر همیلتون کار می کرد.

جاسیندا آردرن در خانواده‌ای کاتولیک بزرگ شد و همین امر موجب آشنایی وی با کلیسای "پیروان آخرت" شهر همیلتون شد. وی مدتی در این کلیسا فعالیت های مذهبی می کرد. جاسیندا در سال ۲۰۱۲ میلادی با یک مجری تلوزیونی بنام کلارک گینفورد ازدواج کرد. کلارک و جاسیندا در ۱۹ ژانویه سال ۲۰۱۸ میلادی صاحب یک فرزند پسر شدند.

جاسیندا تحصیلات ابتدایی خود را در همان مدرسه ای که مادرش در آن تدریس می کرد گذراند و برای تحصیلات عالیه وارد دانشگاه واییکاتو شهر هامیلتون شد. وی در سال ۲۰۰۱ میلادی با مدرک دکتری سیاست و روابط عمومی از این دانشگاه فارغ التحصیل شد.

ورود به دنیای سیاست

ورود و آشنایی جاسیندا با دنیای سیاست از طریق عمه‌اش که یکی از اعضای حزب کارگر نیوزیلند بود صورت گرفت. همچنین خواهر او مریم، در مبارزات انتخاباتی سال ۱۹۹۹ میلادی نیوزیلند شرکت داشت و همین موضوع موجب جذب جاسیندا آردرن به حزب کارگر نیوزیلند شد.

جاسیندا آردرن پس از پایان تحصیلاتش به شهرهایی همچون لندن و نیویورک سفر کرد و در سفارتخانه ها و تشکل های سیاسی مختلف به فعالیت پرداخت. وی پس از بازگشت به کشورش در اوایل سال ۲۰۰۸ میلادی ریاست اتحادیه جوانان سوسیالیست نیوزیلند را بر عهده گرفت و به تقویت روابط نیوزیلند با کشور هایی از جمله اردن، الجزایر، چین و رژیم صهیونیستی پرداخت.

نمایندگی پارلمان

جاسیندا آردرن در سال ۲۰۰۸ میلادی از سوی حزب کارگر نیوزیلند در انتخابات پارلمان این کشور شرکت کرد و امیدوار بود بتواند با بدست آوردن یک کرسی در مجلس این کشور اولین نماینده حزب کارگر در پارلمان نیوزیلند باشد. پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمان مشخص شد که جاسیندرا نتوانسته نماینده مجلس شود.

وی در سال ۲۰۱۱ میلادی برای دومین بار نامزد انتخابات پارلمان نیوزیلند شد و در یازدهم فوریه همین سال به مجلس نیوزیلند راه پیدا کرد.

جاسیندا در سال ۲۰۱۷ میلادی حوزه انتخابیه خود در پارلمان این کشور را عوض کرد و نماینده مردم ایالت مون آلبرت نیوزیلند در پارلمان شد. وی در ۲۱ ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی جنبش زنان علیه دونالد ترامپ را به راه انداخت و توانست تعداد زیادی از اعضای مجلس نیوزیلند را جذب این جنبش کند.

تشکیل جنبش "زنان علیه دونالد ترامپ" موجب افزایش شهرت و محبوبیت او در میان مردم نیوزیلند و احزاب سیاسی شد و به همین دلیل توانست آرای ۷۷ درصد مردم نیوزیلند را در یک همه پرسی بدست بیاورد.

رهبری اپوزیسیون

جاسیندا آردرن در ماه اوت سال ۲۰۱۷ میلادی با استعفا از حزب کارگر نیوزیلند که یکی از احزاب مخالف و چپ محسوب می شد اعلام کرد به فعالیت هایش در زیر پرچم این حزب پایان داده است و قصد دارد تا با ایجاد اتحاد و انسجام در میان احزاب اپوزیسیون رهبری اپوزیسیون نیوزیلند را بر عهده بگیرد.

وی در یک انتخابات غیر رسمی میان احزاب اپوزیسیون نیوزیلند در ۳۷ سالگی رهبر اپوزیسیون نیوزیلند شد. این موقعیت بسیار حساس موجب محبوبیت هر چه بیشتر وی در میان مردم نیوزیلند شد زیرا تا پیش از او این سمت تنها یک بار و توسط هلن کلارک تصاحب شده بود.

نخست وزیری

وی در سال ۲۰۱۷ میلادی از سوی حزب سبز این کشور در انتخابات نخست وزیری نیوزیلند شرکت کرد و با بدست آوردن اکثریت آرای مردمی در نوزدهم اکتبر سال ۲۰۱۷ میلادی به سمت نخست وزیری این کشور منصوب شد. وی سومین زنی بود که در نیوزیلند به نخست وزیری رسیده بود.

تنظیم و گردآوری: سپهر زارع_خبرنگار ایمنا

کد خبر 382487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.