۲۷۰ بیمار نیازمند کلیه در انتظار پیوند از مرگ مغزی هستند

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوند مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان گفت: وی در خصوص تعداد بیماران نیازمند عضو گفت: حدود ۲۷۰ پرونده فعال در لیست انتظار پیوند کلیه از مرگ مغزی وجود دارد ولی تعداد بیماران نیازمند به پیوند کلیه دراستان به مراتب بیشتراست.

مریم خلیفه سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص آمار بیماران مرگ مغزی در اصفهان، اظهار کرد: آمار بیماران مرگ مغزی در سه ماهه ۹۸ تنها با درصد کمی افزایش مانند سال ۹۷ است.

وی با اشاره به اینکه هر بیمار مرگ مغزی می‌تواند هشت عضو و ۵۳ نسج را اهدا کند، افزود: در سه ماهه اول سال جاری تعداد ۱۵ مرگ مغزی اعضای بدن خود را اهدا کردند که تعداد اعضای اهدا شده از این ۱۵ مورد مرگ مغزی ۴۹ عضو بوده است.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوند مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان تصریح کرد: در سال ۹۷ تعداد ۱۱۵ عضو از بیماران مرگ مغزی در استان اصفهان اهدا شد.

وی در خصوص تعداد بیماران نیازمند عضو گفت: حدود ۲۷۰ پرونده فعال در لیست انتظار پیوند کلیه از مرگ مغزی وجود دارد ولی تعداد بیماران نیازمند به پیوند کلیه در استان به مراتب بیشتر است.

خلیفه سلطانی با تاکید بر اینکه تمام پیوندهای اعضا در ایران رایگان است، اظهار کرد: هر عضوی که از بیمار مرگ مغزی اهدا شود رایگان است در مورد هزینه بیمارستانی هم هزینه بیمارستانی پیوندهای کلیه تحت پوشش بیمه و پیوند سایر اعضا تحت حمایت وزارت بهداشت است.

پیوند کبد تنها از والدین امکان پذیر است

وی با بیان اینکه گرفتن کلیه از فرد زنده هزینه دارد و معمولا خریداری می‌شود، افزود: از فرد زنده فقط یک کلیه و در شرایط خاص و محدود قسمتی از کبد را می‌توان به فرد دیگر پیوند کرد.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوند مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان در خصوص پیوند کبد گفت: این مورد تنها در کودکانی که مشکل کبد دارند و نیازمند پیوند هستند انجام می‌شود که پس از بررسی‌های کامل پدر یا مادر این کودکان می‌توانند قسمتی از کبد خود را به آنها اهدا کنند..

خلیفه سلطانی فرهنگ سازی درباره اهدای عضو از مرگ مغزی را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: لازم است به صورت مداوم در جامعه برای ترویج این کار خداپسندانه ترویج شود تا به نوعی در سال‌های آینده این روند نهادینه شود.

وی در خصوص شرایط گرفتن کارت اهدای عضو افزود: هر فرد در زمان حیات می‌تواند تمایل خود را به اهدای اعضا پس از مرگ مغزی شدن اعلام نماید که این اعلام حتی می‌تواند به طور شفاهی به خانواده خود باشد.

 مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوند مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان در تشریح این موضوع گفت: علاقمندان می‌توانند با ورود به سایت ehda.center برای اهدای عضو فرم‌های لازم را پر کنند که پس از آن می‌توانند کارت اهدای عضو خود را در پایان فرم‌های لازم پرینت بگیرند در غیر اینصورت می‌توانند برای دریافت کارت خود در استان به بیمارستان الزهرا واحد اهدای عضو مراجعه کنند.

وی در خصوص شیوه انتقال اعضای اهدایی به دیگر نقاط کشور گفت:  انتقال عضو به دیگر مراکز پیوند کشور پس از انجام هماهنگی‌های لازم و عمدتا با ماشین سواری یا آمبولانس انجام می‌شود، انتقال هوایی فعلا به صورت موردی و با هماهنگی واحد تخصیص عضو وزارت بهداشت انجام می‌گیرد.

کد خبر 382474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.