سینما همایون پاتوق تئاتری ها نمی‌شود/تئاتر شهر در چهارباغ

سینما همایون از قدیمی‌ترین سالن‌های سینما در اصفهان است که دوران اوج رونق آن به چهل تا پنجاه سال پیش برمی‌گردد و در دو دهه اخیر، رو به ویرانی رفته در دو سال اخیر ایده بازسازی این سینما همه اهالی هنر را خوشحال کرد چرا که راه‌اندازی این سالن قرار بود روحی باشد که به تن تئاتر دمیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سینما پالاس، سینما همایون یا سینما ۲۲ بهمن، روزگاری برای مردم اصفهان یکی از مکان‌های خاطره ساز محسوب می‌شد و همچنان هم خاطرات تماشای فیلم در این سینما، از زبان مردمانی که حالا پا به میانسالی گذاشته‌اند، شنیده می‌شود.

این سینما طی دهه‌ها بلااستفاده ماندن، روبه فرسودگی رفته و حریقی که حدود ده سال پیش گریبانش را گرفت باعث شد سقف سینما فرو بریزد. مدتی است خبر از بازسازی این سالن به گوش می‌رسد سالنی که مسئولان نوید ایجاد تالار تئاتر شهر را در آن داده بودند؛ اکنون به یک سالن فرهنگی و تجاری تبدیل می‌شود.

نخستین خبر بازسازی سینما را حوزه هنری منتشر کرد در این خبر آمده بود که طبق توافقات انجام شده میان مدیران بهمن سبز و شهردار و مدیرعامل مشارکت‌های مردمی در معاونت فرهنگی شهرداری، سینما همایون به بزرگترین مجتمع تفریحی تجاری اصفهان تبدیل می‌شود.

تالار تئاتر شهر در چهارباغ ساخته می‌شود

مدتی بعد مسئولان فرهنگی شهر از این که با بهمن سبز برای تبدیل سینما همایون به تالار تئاتر شهر به توافق نرسیده‌اند خبر دادند؛ فریده روشن در این خصوص به ایمنا می‌گوید: تلاش کردیم سینما همایون را احیا کنیم زیرا یک سینمای نوستالژی بود و با توجه به اینکه اصفهان سالن تئاتر نداشت تصمیم داشتیم این سالن را به تالار تئاتر شهر تبدیل کنیم.

رییس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه بخشی از این سینما در اختیار حوزه هنری و بخش دیگر در اختیار شهرداری است جلسه‌ای در تهران با حضور مدیر حوزه هنری برگزار کردیم تا آن‌ها با شهرداری تبادل کنند و در قبال یک زمین در هر کجای شهر سینما را به شهرداری بدهند.

وی با اشاره به تلاش‌هایی که در دو سال اخیر برای تبدیل سینما همایون به تالار تئاتر شهر انجام شد، می‌گوید: علاوه بر پیگیری‌هایی که از جانب شورا و شهرداری انجام شد به نتیجه نرسیدیم و هفته قبل مدیریت شهری یک زمین دیگر را برای تبدیل به تالار تئاتر شهر در همان چهارباغ مدنظر گرفت.

فضای فرهنگی سینما همایون تجاری نمی شود

حال گویا تالار تئاتر شهر جایگاه خود را پیدا کرده است و سینما همایون همان پرده نقره ای را در آغوش می کشد و محمد عیدی، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در خصوص بازسازی این سینما به خبرنگار ایمنا می‌گوید: جلسات متعددی برای بازسازی این سالن سینما برگزار شده است تا به کمک حوزه هنری، فعالیت‌هایی موازی با فعالیت‌های فرهنگی و هنری خیابان چهارباغ انجام شود اما نحوه مشارکت حوزه هنری باید مشخص شود؛ مباحث این جلسات بر سر چگونگی مشارکت حوزه هنری است که باید در یک زمینه تعاملی به نتیجه برسد.

وی اضافه می‌کند: در جلسات اخیر، ایجاد تالار تئاتر شهر نیز در دستور کار شهرداری قرار گرفته است؛ زمینی حدود ۱۷۴۰ مترمربع پشت سینما سپاهان در نظر گرفته شد تا به عنوان تالار تئاتر شهر به بهره برداری برسد و این برنامه، از برنامه سینما همایون و زمین آن، مجزاست و یک برنامه و زمین اختصاصی برای تالار تئاتر شهر در نظر گرفته شده است.

معاون شهردار با بیان این که از ظرفیت‌های تجاری موجود پیرامون سینما همایون استفاده خواهد شد، می‌گوید: هیچ برنامه‌ای مبنی بر ایجاد یک مجتمع تجاری، تفریحی در خود سینما همایون در دستور کار ما نیست بلکه از همان واحدهای موجود در اطراف سینما استفاده تجاری خواهد شد علاوه بر آنکه مسیر ورودی سینما از قبل هم دارای واحدهای تجاری بوده است که آنها هم احیا خواهد شد بدون آنکه به سالن‌های سینما آسیبی وارد شود و از فضای فرهنگی و هنری سینما، برای موارد تجاری استفاده نخواهد شد.

وی خاطرنشان می‌کند: مسئله اصلی پیرامون بازسازی این سینما، همان نحوه مشارکت و همکاری حوزه هنری با سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری است که نیازمند برگزاری جلسات دیگر هم در سطح شهرداری و هم در سطح کشوری است.

هر چند که رئیس شورای شهر اصفهان در گفت و گویی به خبرنگار ایمنا گفته بود «بخش تجاری این مجموعه که متعلق به شهرداری است به مزایده خواهد رسید و بخشی که متعلق به حوزه هنری است نیز توسط این نهاد مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.» اما بهمن سبز هنوز در این پروژه مصمم به همکاری است.

سینما همایون را واگذار نمی کنیم

محمود کاظمی مدیرعامل موسسه بهمن سبز حوزه هنری به ایمنا می‌گوید:  در سال جدید شهردار و شورای شهر نشستی با حوزه هنری پیرامون تبدیل سینما همایون به تالار تئاتر شهر داشتند و در نشستی که ما با معاون فرهنگی شهرداری در اصفهان داشتیم پیشنهاد این بود که بهمن سبز طرحی را ارائه کند که هم سالن تئاتر و هم سینما داشته باشد و نتیجه کار سالن فرهنگی_تجاری همایون بود.

وی ادامه می‌دهد: قرار نیست ما زمین را واگذار کنیم این زمین متعلق به شهرداری و حوزه هنری است و با مشارکت هم مجتمع فرهنگی تجاری ساخته می‌شود در این مجتمع شهرداری نیازهایی دارد و حوزه هنری هم قطعاً نیازهایی دارد که قرار است که با همفکری این نیازها را در این مجتمع بر طرف کنیم.

سینما همایون، پالاس، ۲۲ بهمن یا حتی تالار تئاتر شهر فرقی نمی کند مهم این است که روح هنر باز در این خرابه دمیده می‌شود حتی فرقی ندارد حوزه هنری یا شهرداری متولی باشند مهم این است که خاطراتی که در این سینما زیر خروارها خاک دفن شده است زنده می‌شود گاهی مهم فقط روحی است که دوباره در کالبد شهر دمیده می شود.

کد خبر 382357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    0 0
    ممنونم بابت گزارش خوبتون، امیدوارم هر چه زودتر هنرمندان تئاتر هم خانه دار شوند..