پروانه ها در ششمین دوره به اصفهان آمدند

سرانجام پس از پنج دوره، ششمین جشنواره کودک و نوجوان هویتی مستقل یافت و به دبیری علیرضا شجاع نوری از تاریخ ۱۳ تا ۲۰ آبان ماه ۱۳۶۹ در شهر اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزاری جشنواره کودک در شهر اصفهان به قدری برای مسئولان آن حائز اهمیت بود که پس از یک مراسم باشکوه آتش بازی جشنواره را افتتاح کردند و در همان روز ابتدایی اقدام به گشایش مکانی تفریحی با عنوان «باغ نور» کردند که در فضای آن غرفه‌هایی برای فروش کتاب کودکان در نظر گرفته شده بود.

ششمین دوره جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، از ده بخش تشکیل شده بود که از مهمترین آن‌ها می‌توان به چشم انداز سینمای کودک و نوجوان ژاپن، نقاشی‌های متحرک ایتالیا و کانادا اشاره کرد.

در بخش مسابقه بین الملل نیز از کشورهای مختلف در جشنواره شرکت کردند و در کنار آثار ایرانی به رقابت پرداختند. از میان آثار شاخص این بخش می‌توان به فیلم‌های سفر جادویی به کارگردانی ابوالحسن داوودی، ونسان و من به کارگردانی مانوئل ساخته فرانسوا لابونته و نگذارید به بادبادک‌ها شلیک کنند به کارگردانی تورچ یاشاران اشاره کرد که در مراسم اختتامیه به هر چهار فیلم جوایزی اهدا شد.

سفر جادویی از جمله آثار شاخص و در عین حال پرفروش سینمای کودک و نوجوان است که بخش مهمی از موفقیت خود را مدیون فیلمنامه سرشار از تخیل خود است. فیلمنامه ای که داوودی براساس کتاب مداد قدیمی اثر ایرج کریمی نوشته بود. سفری در زمان که از دل یک ماشین لباسشویی آغاز می‌شد. ایده استفاده از ماشین زمان که در آن سال‌ها در فیلم بازگشت به آینده به خوبی در گیشه جواب داده بود، در سفر جادویی به نقطه قوت فیلم تبدیل شده و پایه‌های موفقیت آن را بنا نهاده است. حضور اکبر عبدی نقطه قوت این فیلم بود.

نگذارید به بادبادک‌ها شلیک کنند دیگر اثر شاخص جشنواره ششم است که براساس کتابی به همین نام ساخته شده داستان دوستی فرزند پنج ساله یکی از زنان زندانی در بخش عادی با یکی از زنان بخش سیاسی است.. فیلم از زاویه دید پسربچه‌ای در زندان روایت می‌شود که در آن فضای تیره و سرد با یکی دیگر از زنان زندانی دوست شده و رابطه‌ای تاثیرگذار میانشان شکل می‌گیرد.

در بخش گزیده نقاشی‌های متحرک از نخستین انیمیشن‌های ساخته شده در ایران چون موش با اراده ساخته شده توسط جعفر تجارتچی و خوشه گندم ساخته اسفندیار احمدیه تا معاصرترین تلاش‌ها در این زمینه چون از بی نهایت به کارگردانی محمد مقدم و همبازی محمدرضا عابدی نمایش داده شدند. ۵۸ فیلم در این بخش جای گرفتند که در میان آن‌ها آثاری از مرتضی ممیز، فرشید مثقالی، نصرت کریمی، دلارا رسولی، نورالدین زرین کلک و علی اکبر صادقی حضور داشتند.

در این دوره هم همچون دوره‌های گذشته آثار تنها در بخش بین الملل مورد ارزیابی قرار گرفتند. «علی و غول جنگ» ساخته مسعود رسام، «سکوت» به کارگردانی علی سجادی حسینی و سفر جادویی ساخته ابوالحسن داودی سه فیلمی بودند که از میان تولیدات ایرانی به بخش فیلم‌های بلند بین الملل جشنواره راه یافتند.

دوره ششم اولین دوره ای بود که پوستر آن متفاوت از پنج دوره قبلی طراحی شد و نماد جشنواره با کودکان ادغام شد.

کد خبر 381971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.