"زنده رود" با نگاه به فرهنگ عامه کار خود را آغاز کرده است

کارگردان برنامه زنده رود گفت: حفظ آثار تاریخی و حفظ فرهنگ ناملموس اصفهان از اهداف برنامه زنده رود است و  سعی داریم در حد توان خود فضای افسرده‌ای که در شهر اصفهان حاکم شده را کم کنیم. در برنامه سازی حرفه ای نمی توان لهجه را وارد کرد، اما در آیتم ها سعی داریم از لهجه استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حبیب نریمانی امروز (سه شنبه) در نشست خبری برنامه زنده رود اظهار کرد: تمام تلاش ما رقم خوردن یک اتفاق جدید در زنده رود بود؛ اینکه نگاه جدیدی را با دید به فرهنگ عامه مردم اصفهان وارد برنامه کنیم. هدف این است که برنامه زنده رود دیگر برنامه زنده برای وقت گذرانی نباشد، بلکه این برنامه از دل فرهنگ اصفهان برآید و رویکرد آموزنده داشته باشد. این برنامه در کنار سرگرم کنندگی و شادی آوری باید به یک برنامه فرهیخته و با عمق برای مردم تبدیل شود.

کارگردان جدید برنامه زنده رود ادامه داد: تنها چیزی که از دوره قبل مانده فقط اسم "زنده رود" است. تصمیم گرفتیم ادبیات حرفه ای آمیخته با آکادمیک را وارد کار کنیم و از دانش متخصصان استفاده کنیم.

وی با اشاره به فرم جدید برنامه خاطرنشان کرد: وام گرفتن از مولفه های برنامه سازی در دنیا مشکلی ندارد، چرا از چیزی که در دنیا جواب داده است الگو نگیریم؟ در تلاش هستیم تا در آیتم های برنامه درباره فرهنگ فرهیخته اصفهان و فرهنگ عامه صحبت شود. سراغ آیتم هایی رفتیم که اصفهانی های دلباخته آن هستند، محله گردی می کنیم و در محله های قدیمی اصفهان قدم می زنیم؛ آواز می خوانیم و درباره فرهنگ اصفهان بحث می کنیم.

نریمانی با بیان اینکه در رسانه با همه قشر آدمی در ارتباط هستیم، تاکید کرد: قشری از مردم از رسانه دور شدند که توانستیم با آیتمی مثل کوچه باغ و محله گردی این قشر را برگردانیم. اینکه بتوانید دل یک اصفهانی را بدست بیاورید یا او را بخندانید کار خیلی سختی است. اصفهانی ها به راحتی با موسیقی درگیر نمی شوند و جلب نظر آن ها سخت است. برای اصفهانی ها ساختن اثر بسیار سخت است چون سختگیر هستند. تلاشمان آگاه سازی اصفهانی ها از شهر خود است.

کارگردان برنامه زنده رود تصریح کرد: حفظ آثار تاریخی و حفظ فرهنگ ناملموس اصفهان نیز از اهداف این برنامه است و  سعی داریم در حد توان خود فضای افسرده ای که در شهر اصفهان حاکم شده را کم کنیم. در برنامه سازی حرفه ای نمی توان لهجه را وارد کرد، اما در آیتم ها سعی داریم از لهجه استفاده کنیم. برنامه سازی یک علم آکادمیک است.

وی افزود: لایه های عمیق زندگی اصفهانی ها و تاریخ اصفهان را بیرون کشیدیم. تلاش داریم تا این برنامه تبدیل به رفرنس و مرجع شود.

برنامه زنده رود اولین در نوع خودش بود

همچنین در این نشست رضا صالحی، تهیه کننده برنامه زنده رود اظهار کرد: پس از گذشت ۱۳ سال طبق پیام هایی که سازمان صدا و سیما استان اصفهان دریافت می کرد، مردم خواستار تغییر در برنامه زنده رود بودند. به همین دلیل سازمان سفارش یک برنامه با ساختار متفاوت را به ما داد و خواستار تغییر در برنامه در هر شکل ممکن شد.

رضا صالحی ادامه داد: با توجه به اتفاقاتی که در دنیای مدرن افتاده است و نزدیک شدن مردم به سلبریتی ها و ایجاد شدن نگاه و رویکرد جدید در تقابل با این چهره های مشهور، چالش جدیدی برای برنامه های سلبریتی محور به وجود آمده است.  

وی درباره انتخاب حبیب نریمانی به عنوان کارگردان توضیح داد: با توجه به سابقه حبیب نریمانی در اصفهان و همچنین تهران از ایشان خواسته شد که کارگردانی زنده رود را بر عهده بگیرند. ایشان یک ویژگی مهم دارد که بیرون از سازمان و نزدیک به مردم هستند. با کمک ایشان طراحی جدیدی انجام شد که سه ماه به طول انجامید و در این بین با انسان های مختلف صحبت کردیم تا سلایق مختلف را رعایت کنیم.

تهیه کننده زنده رود افزود: تصمیمی که از اول وجود داشت انجام و رعایت اساس اصول آکادمیک بود، چیزی که در برنامه سابق زنده رود کمرنگ بود. سعی داریم چیزهایی که در کلاس درس می گوییم را در زنده رود اجرا کنیم.

صالحی با بیان اینکه برای جا افتادن فرمت جدید زنده رود حداقل باید ۴۰ برنامه بگذرد، تاکید کرد: در ایران یک سری برنامه سلبریتی محور وجود دارد که یکی از مهمترین آن ها همین زنده رود است. آن چیزی که در ذهن ماست حداقل ۴۰ برنامه زمان خواهد برد تا جا بیافتد؛ برای مثال خندوانه هم پس از چند فصل توانست جا بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: عنصر اصلی برنامه های گفتگو محور بر این اساس است که یک آدم معروف بیاید و با او صحبت شود. اما دیگر اگر از تهران یا شهرهای دیگر مهمانی می آید دو روز باید به اصفهان بیاید و در چالشی قرار بگیرد و مردم اصفهان را سرگرم کند. حدود ۲۵ چالش برای مهمانان برنامه تعیین شده است تا با انجام آن ها مردم سرگرم شود؛ تمام تلاش ما دمیدن نفس تازه ای به برنامه زنده رود است.

تهیه کننده زنده رود با بیان اینکه طبق نظرسنجی واحد پژوهش سازمان صداوسیما فصل جدید زنده رود بالای ۸۰ درصد بیننده و بالای ۸۵ درصد رضایت داشته است، تصریح کرد: توسط مدیرکل صداو سیما استان بشدت روی مجری اصفهانی تاکید شد؛ این برنامه یک نهال کاشته شده است و امیدواریم که روند رو به رشد خود را طی کند.

صالحی با اشاره به تبلیغات در برنامه گفت: تبلیغات در زنده رود نصف شده است، باید در نظر داشت که حیات برنامه بخاطر وجود اسپانسرها است. در برخی از اوقات ما نمی خواهیم، اما فشارها باعث می شود که زیر بار برویم. استاندارد آگهی برای هر ساعت سه دقیقه است، اما هر هفته زمان آگهی ها بیشتر می شود و دلیل آن فشارهای بالا دستی است.

وی با اشاره به دوره های قبلی زنده رود عنوان کرد: در دوره های قبلی زنده رود در فضای خارجی ساخته می شد که اشتباه‌ترین کار ممکن بود. حتی در آن دوره های برای کنترل و مقابله با خورشید نوری را روی صحنه روشن کردند که باعث سوختن شبکیه چشم مجری شد. ساخت برنامه در اماکن عمومی و تاریخی اصفهان کار درستی نیست و برنامه باید در استودیو ساخته شود.

تهیه کننده زنده رود افزود: ساختار برنامه زنده رود در نوع خود، اولین در ایران بود و اکنون چهار استان مانند برنامه زنده رود را اجرا می‌کنند که سازندگان آن نیز اصفهانی هستند. سعی ما این است که کاری را تولید کنیم که آیندگان به ما افتخار کنند.

گفتنی است که دوره جدید برنامه زنده رود چند هفته ای است روی آنتن می رود و تا کنون چهار قسمت آن با اجرای نیما کرمی پخش شده است.

کد خبر 381863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.