به گزارش ایمنا، محمدرضا کلایی در دومین نشست خبری خود که صبح امروز سهشنبه -۱۸ تیرماه- در پاسخ به سوال خبرآنلاین درباره بازداشت دو عضو بخش مرکزی شورای شهر مشهد، اظهار کرد: این موضوع مربوط به شورای شهر مشهد نیست، مسئله مربوط به شوراهای شهرستان مشهد در بخش مرکزی بوده است؛ یعنی بخشهایی که با دهیاریها مربوط هستند. باید پذیرفت در هر نظام اجرایی مانند نظام شورایی، موضوعاتی مانند فساد هم مطرح میشود. بازداشتها مربوط به شورای شهر مشهد در بخش مرکزی و عملکرد مالی آنها بوده است.
شهردار مشهد ادامه داد: موضوع بازداشت این اشخاص هم تا جایی که مطلع هستم، فساد مالی است و خیلی پیچیدگی خاصی ندارد؛ کار اجرایی در این کشور سخت است و تردیدی در این مسئله نداریم. همیشه بخش زیادی از انجام کارهای اجرایی، مربوط به مدیریت حواشی و موضوعات غیر مرتبط است. فکر میکنم حداقل در ۲۰ سالی که فضای عمومی شهر مشهد را رصد کردم الان برخلاف سختی کاری، اگر کاری بخواهد انجام شود در همین دوره قابل انجام است؛ امروز زمانی است نهادهای حاکمیتی یکپارچگی دارند، نهادهای عالی دولت، نهادهای مرتبط با فعالیتهای شهری، با همدیگر هماهنگ هستند ولی همیشه این حواشی و مشکلات وجود دارد.
روندهای کشور، فاصله طبقاتی را افزایش میدهد
کلایی در پاسخ به اینکه چرا اقدامات شهرداری مشهد باعث افزایش فاصله طبقاتی در این کلانشهر شده است، افزود: درباره کاهش فاصله طبقاتی، اگر بخواهیم درباره توزیع برابر صحبت کنیم، باید مطالب زیادی را در نظر داشت؛ فاصله طبقاتی که مفهومی اجتماعی است، ابعاد مختلف کالبدی، فرهنگی، اجتماعی و نظایر آن دارد. از روز اول که برنامه دادم، چند جانبه درباره کاهش فاصله طبقاتی در مشهد بحث کردم.
وی گفت: از چهار منظر و محور، باید برای کاهش فاصله بین نقاط برخوردار و نابرخوردار برنامهریزی کرد که طبعا عملکرد پرحجمی را شامل خواهد شد؛ اول، سیما و منظر شهری در نقاط کمتر برخوردار است که باید تغییر کند. روی این مسئله تاکید زیادی در شهرداری مشهد شده است، در این رابطه زیرساختهای شهری ارتقا یافته و خدمات شهری، گسترده و با کیفیتتر ارائه میشود. نکته دوم، مسئله کسب و کار است که با مسایلی مانند فرماندهی مناطق حاشیه، آینده مناسبی در مقابل چشم ماست و امیدواریم باعث کاهش فاصله طبقاتی شود. مسئله سوم، توان اقتصادی و قدرت خرید مردم است؛ هر چند باید توجه داشت، مدیریت شهری در مسایلی مانند قدرت خرید مردم نمیتواند خیلی اثرگذار باشد، ولی باز هم این موضوع در شهرداری مدنظر است. مسئله چهارم ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی است که در واقع با همکاریهای مختلف با بخشهای متفاوت، در شهرداری مشهد دنبال میشود.
شهردار مشهد خاطرنشان کرد: واقعیت این است که ما درباره قدرت خرید مردم نمیتوانیم خیلی کار کنیم. روندهای کشور، فاصله طبقاتی را تشدید میکند؛ ما اقدامات محلی را در مسیری که واگرایی خیلی زیاد نباشد، انجام میدهیم. هر چند ما خود را متولی رونق اقتصادی شهر میدانیم و اگر بنا باشد شهر رونق اقتصادی یابد، باید مدیریت شهری پیگیر این مسئله شود. در کسب و کارهای مبتنی بر سوغات، مجموعه اقدامات اجتماعی و اقتصادی برای انجام امور بر اساس شناخت تقاضای بازار انجام شده است، گام نخست را برداشتهایم. گام بعدی کسی است که به عنوان حمایتگر حلقه تولید، توزیع و پشتیبانی از توزیع برای خدمات زیارت مطرح شود. از سوی مدیریت با مجموعههای مختلف صحبت شده است. با مجموعه یک هولدینگ و شرکتهای جانبی آن، توافق اولیه پس از شش ماه مذاکره انجام شده است.
شهردار مشهد در توییتر پاسخگوست
کلایی با اشاره به اینکه در توئیتر، پاسخگویی داشته و دارد، گفت: قرار ما بر این است که هر ۱۰۰ روز یکبار در خدمت رسانهها باشم. در این راستا، طرح سئوال در توئیتر شد و به میزان زیادی مورد سئوال شهروندان قرار گرفتم. افراد سئوالات زیادی طرح کردند که جای تشکر دارد. بخشهایی از سئوالات را سعی میکنم در این نشست پاسخ دهم و بخشهایی را باز هم باید در توئیتر پاسخ میدهم.
وزیر کشور: اکثر پروژه های عمرانی کشور تعطیل است
شهردار مشهد در بخشی از سخنان خود درباره تعطیلی پروژههای عمرانی کشور از زبان وزیر کشور سخن گفت. وی درباره اقدامات عمرانی در شهر مشهد تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان مهمان وزیر کشور بودیم؛ در پاسخ به سوال رحمانی فضلی در خصوص مهمترین اقدامات شهری مشهد، درباره مترو گزارشی ارائه دادم که او گفت اگر۱۰ درصد کارهایی که میگویید را هم انجام داده باشید، خوب است و گفتم ما صددرصد عملیات را انجام دادیم.
کلایی درباره ترافیک فضای پیرامونی حرم مطهر امام رضا (ع) گفت: ما تلاش داریم این فضا امن و آرام باشد و از حمل و نقل عمومی حمایت کنیم و مشکلی برای کمتوانان پیش نیابد. در جلسه روز گذشته با قائم مقام تولیت آستان قدس، به توافقهای کلی رسیدیم. در موضوع ترافیک اطراف حرم مطهر، باید به سمت اولویت دادن به راه حلهای پیاده محور و حمل و نقل پاک برویم. ما ناچار از محدودسازی هستیم ولی این محدودسازی الزاما با گرفتن عوارض پیش نمیرود. امسال پولی شدن تردد در سطح مشهد اصلا انجام نمیشود. به هر حال جمعبندی به این سمت می رود که محدودیتهایی را درباره حمل و نقل در اطراف حرم مطهر تا پایان امسال برقرار کنیم. همچنین تعدادی پارکینگ با ظرفیت بالا در آنجا در نظر گرفته میشود که وسایط حمل و نقل عمومی در آنجا مستقر خواهد شد. اولین پروژه هم در میدان شهدا، کلید خورده است.
نظر شما