قطعی آب اصفهان تا راه‌اندازی سامانه دوم ناگزیر است/ شوری آب صحت ندارد

مدیر روابط عمومی و سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه به دلیل محدودیت ظرفیت منابع تامین آب، ناچار به افت فشار و قطعی آب در برخی مناطق اصفهان هستیم، گفت: تنها راهکار جلوگیری از قطعی آب، تسریع در اتمام سامانه دوم آبرسانی استان اصفهان است.

سید اکبر بنی‌طبا در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه محدودیت منابع آبی موجب می‌شود در برخی روزهای گرم تابستان بعضی نقاط اصفهان با افت فشار آب مواجه شوند، اظهار کرد: با توجه به استمرار هوای گرم و دمای ۳۷ درجه در روزهای اخیر، از نظر ظرفیت منابع تامین آب با محدودیت مواجه هستیم.

وی افزود: تنها راه گذر از این شرایط بحرانی کمبود آب که باعث می‌شود در طبقات فوقانی ساختمان‌ها با قطعی آب مواجه شویم تسریع در انجام پروژه سامانه دوم آبرسانی است و تا زمانی که این پروژه راه اندازی نشود با مشکلات قطعی آب روبه رو خواهیم بود.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه حدود یک مترمکعب از آب شرب اصفهان از چاه آب و حدود ۱۱.۵ متر مکعب نیز از تصفیه خانه بابا شیخ‌علی تامین می‌شود، گفت: منابع تامین آب شرب اصفهان بزرگ که جمعیتی بالغ بر چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را تحت پوشش دارد با تمام ظرفیت در حال بهره برداری است اما در شرایط اوج مصرف پاسخگوی نیاز مشترکان نیست.

بنی‌طبا با بیان اینکه تمام ظرفیت های موجود در مدار بهره برداری قرار دارد و محدودیتی در برداشت آب شرب نداریم، افزود: برای گذر از این شرایط باید سامانه دوم آبرسانی به استان اصفهان راه اندازی شود که با اینکار از شش تا ۶.۹ متر مکعب در ثانیه آب به سامانه آبرسانی استان اصفهان اضافه می‌شود.

وی تاکید کرد: سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ قرار بود در سال ۱۳۸۷ توسط شرکت آب منطقه ای اجرا و به شرکت آب و فاضلاب تحویل داده شود، که اگر اجرایی شده بود مشکل قطعی آب و افت فشار نداشتیم.

سرانه مصرف آب شرب مردم اصفهان همواره کاهشی بوده‌ است

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان همچنین درباره خبری که در چند روز گذشته مبنی بر رکورد دار شدن شهر اصفهان در اسراف آب شرب منتشر شده بود، گفت: این خبر کاملا نادرست است و صحت ندارد همانطور که در ۱۰ سال گذشته سرانه مصرف آب مردم اصفهان همواره کاهش یافته است امسال نیز مطمئنا این سرانه کاهش می یابد.

شوری آب در اصفهان صحت ندارد

بنی‌طبا در پاسخ به سئوالی مبنی بر گزارشات شوری آب در برخی مناطق اصفهان از جمله منطقه یک، با بیان این پاسخ که صحت ندارد، گفت: اگر گزارشی بوده به دلیل تغییر در منابع تامین آب است، استفاده از منابع محلی و چاه‌های متفرقه برای رفع کمبود آبی که از تصفیه خانه بابا شیخ علی وارد مدار شده تغییر ذائقه مردم را به دنبال دارد که این تغییر ذائقه در بیشتر موارد به شوری تعبیر می‌شود.

مردم همانند سال گذشته، مصرف آب را مدیریت کنند

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تاکید کرد: برای برون رفت و کاهش آسیب های ناشی از کمبود آب، مشترکان باید در مصرف آب صرفه جویی کنند، اگر چون سال گذشته مردم با شرکت آب و فاضلاب همکاری کنند می توانیم از این ۶۰ روز اوج مصرف که از تیر ماه تا اواخر مرداد ماه را شامل می‌شود، به خوبی عبور کنیم.

بنی‌طبا در پاسخ به این سئوال که چه راه حلی برای مقابله با قطعی آب و مشکل بی آبی برای مردم وجود دارد، تاکید کرد: از مردم خواهشمندیم از نصب پمپ های مستقیم روی شبکه پرهیز کنند زیرا این کار باعث قطعی کامل آب در خانه های مجاور می شود همچنین توصیه می شود مشترکان حتما از مخازن ذخیره آب استفاده کنند زیرا با اینکار در هنگام افت فشار در شبکه آبرسانی، آب طبقات فوقانی نیز تامین می شود.

وی افزود: همچنین توصیه می‌شود در ساعات اوج مصرف ۱۱ تا ۱۷، از استفاده وسایل آبی  پر مصرف خودداری کنند، از مردم خواهشمندیم مدیریت و صرفه جویی در مصرف آب را رعایت کنند تا بتوانیم این شرایط را به خوبی پشت سر بگذاریم.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: با ورود سیستم های خنک کننده و کولرهای آبی به مدار به اندازه دو نفر آب مصرف می‌شود و به عنوان نمونه در یک خانواده چهار نفره، ۵۰ درصد به مصرف آب اضافه خواهد شد راهی به غیر از مدیریت مصرف وجود ندارد و این مشکل فقط در فصل تابستان و زمانی که دما به ۳۵ درجه و بالاتر از آن می رسد به وجود می‌آید.

بنی‌طبا افزود: زمانی که دما تا ۳۳ درجه باشد شرایط پایدار است، منابع آبی موجود در شهر اصفهان پاسخگوی نیاز مشترکان است و می توانیم وضعیت فشار آب در شبکه آبرسانی را مدیریت کنیم، اما به ازای هر یک درجه افزایش دما مصرف آب شرب پنج درصد افزایش می‌یابد و تنها راه برون رفت از این شرایط مدیریت مصرف است.

تمام منابع تامین آب شرب اصفهان، دارای شاخص کیفیت آب است

وی با اشاره به اینکه شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به دلیل افزایش گرما از چاه ‌های متفرقه استفاده می‌کند، افزود: مرکز کنترل کیفی و نظارت بهداشت و درمان استان اصفهان کیفیت این منابع را کنترل می کند و تا زمانی که کیفیت آب توسط این مرکز تایید نشود هیچ چاهی وارد مدار نمی شود، تمامی چاه هایی که در حال حاضر در دست بهره برداری است شاخص لازم کیفیت آب شرب را دارد.

کد خبر 381773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اصفهان IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
    0 0
    ما بيست تا نماينده مجلس داريم چه كارميكنند
  • پایا IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
    0 0
    دلیل مزه بسیار بد آب اصفهان چیست؟ بخصوص در محدوده خیابان آتشگاه
  • محمد IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    0 0
    این سامانه دوم کی قراره راه‌اندازی بشه؟
  • ali IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    1 0
    ما در منطقه فردوان اصفهان ساکن هستیم متاسفانه اینجا قطعی اب و فشار کم اب یک معضل شده برامون خصوصا تو این فصل گرم تابستون، لطفا رسیدگی بشه
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    1 0
    چطور نوشتید شوری آب صحت ندارد در حالی که طی چند روز گذشته دو بار آب نه تنها شور بوده بلکه تلخ و بد بو هم بود