بازگشت شهروندان سوری به کشورشان پس از هفت سال

بازگشت شهروندان سوری به کشورشان پس از هفت سال، انتشار گزارش عملیات ناموفق خان یونس توسط تل آویو، تاکید نخست وزیر اردن بر مسئله فلسطین و ابراز نگرانی ژاپن از گام دوم ایران در برجام از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

بازگشت شهروندان سوری به کشورشان پس از هفت سال

نخستین گروه از خانواده‌های سوری، به محل سکونت خود در شهر «القصیر» در استان حمص بازگشتند. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد که نخستین گروهی که پس از هفت سال به القصیر بازگشته‌اند، حدود هزار نفر هستند.

«ام طونی» که یکی از این آوارگان است، پس از بازگشت به خانه خود، آن هم بعد از تحمل هفت سال دوری، می‌گوید: «هیچ چیزی با ارزش‌تر از وطن وجود ندارد... همه ما می‌خواستیم که بازگردیم و خانه خود را بسازیم تا کشور ساخته شود».

«سومر، بدر الفرج و سیلینا الحموی» هم سه نفر از دهها کودکی هستند که به محض ورورد به این شهر، اظهار شادمانی کردند.

سفیر آمریکا: به دنبال جنگ با ایران نیستیم

«لورانس سیلورمن» سفیر آمریکا در کویت مدعی شد که تهدیدات ایران در منطقه باعث شد که واشنگتن تصمیم به اعزام یک هزار نیروی اضافی به منطقه را بگیرد.

سیلورمن در یک کنفرانس خبری افزود که «ما برای دفاع از خویش در برابر تهدیدات ایران تلاش می‌کنیم و تصمیم برای حضور نیروهای اضافی پس از آن اتخاذ شد که احساس کردیم تهدیدی علیه شهروندان ما در منطقه وجود دارد، ما به دنبال جنگ نیستم و با ایران نیز به روش دیپلماتیک تعامل و سعی کردیم شدت تنش‌ها را کاهش دهیم، اما آن‌ها به کشتی‌ها حمله کرده و تلاش ما اکنون حمایت از کشتی‌های بین‌المللی است و موضوع تنها به ایران و آمریکا مربوط نمی‌شود بلکه به ایران و همه کشورهای جهان مربوط است».

بیلدت: توقیف نفتکش ایرانی منطقی نیست!

کارل بیلدت نخست وزیر و وزیر خارجه سابق سوئد در واکنش به توقیف نفتکش حامل نفت ایران در تنگه جبل الطارق توسط انگلیس گفت: منطق توقیف نفتکشی که عازم سوریه بود مرا قانع نمی کند. آنها را به تحریم های اتحادیه اروپا ارجاع می دهند، اما ایران عضو اتحادیه اروپا نیست و اروپا اصولا نمی تواند تحریم های خود را به دیگران تحمیل کند. این دقیقا همان کاری است که آمریکا می کند.

اشاره نخست وزیر پیشین سوئد به اعمال غیرقانونی تحریم های فراسرزمینی توسط ایالات متحده طی چند دهه گذشته به ویژه علیه ایران است. 

روز یکشنبه وزارت خارجه روسیه نیز از توقیف این نفتکش به بهانه تحریم های اتحادیه اروپا علیه سوریه ابراز تعجب و شگفتی کرده بود. 

کارل بیلدت: هیچ منطقی پشت توقیف نفتکش حامل نفت ایران نیست

فاکس نیوز هم به لیست سیاه ترامپ اضافه شد

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که تاکنون بسیاری از رسانه‌های جریان اصلی کشورش را رسانه‌های جعلی خطاب کرده بود، این بار شبکه محبوب خود یعنی «فاکس‌نیوز» را به باد انتقاد گرفت.

ترامپ، فاکس‌نیوز را به دلیل استخدام نیروهای دموکرات و همچنین استفاده از منابع «اخبار جعلی» به شدت مورد انتقاد قرار داد و به آنها یادآوری کرد که فراموش کرده‌اند «چه کسی آنها را به اینجا رسانده است».

ترامپ صبح امروز در توییتر نوشت: «تماشای مجریان "افتضاح" برنامه‌های بخش روز آخر هفته فاکس‌نیوز بدتر از تماشای "شبکه سطح پایین اخبار جعلی سی ان ان" است».

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین از استخدام «دونا برازیل» رئیس سابق کمیته ملی دموکرات‌ها و استفاده شبکه فاکس‌نیوز از «نیویورک‌تایمز» به عنوان منبع اطلاعات به شدت انتقاد کرد.

انتشار گزارش عملیات ناموفق خان یونس توسط تل آویو

تیمی آموزش‌دیده از کماندوهای رژیم صهیونیستی بیستم آبان‌ماه ۱۳۹۷ (۱۱ نوامبر ۲۰۱۸) با هدف انجام عملیاتی اطلاعاتی  وارد نوار غزه شد.

گردان‌های «القسام» شاخه نظامی حماس از این موضوع آگاه و درگیری‌ها آغاز شد طی این درگیری‌ها هفت تن از اعضای القسام از جمله یک فرمانده به نام «نور برکه» به شهادت رسیدند؛ در نهایت کماندوها با پوشش هوایی جنگنده‌های صهیونیست، از نوار غزه فرار کردند. 

ارتش رژیم صهیونیستی پس از گذشت چند ماه، یکشنبه (دیروز) نتایج تحقیقات مربوط به این عملیات ناموفق را منتشر و به شکست آن اذغان کرد. در بخشی از این گزارش آمده ستوان اول صهیونیست با نام اختصاری «م» به ضرب گلوله یکی از کماندوهای دیگر و به صورت اشتباهی کشته شد.

در تحقیق مذکور به اشتباهات تاکتیکی بسیاری در این عملیات اذعان شده و آمده است، کشته شدن یک افسر در این عملیات تنها اشتباه نبود، اما بدترین آن بود.

«آویخای ادرعی» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد: هدف این عملیات کار گذاشتن دستگاه‌های جاسوسی برای زیر نظر گرفتن فعالیت‌های حماس بود و یگان عملیاتی هفت ماه برای این موضوع آموزش دیده بود.

تل‌آویو نتایج تحقیقات عملیات ناموفق خانیونس را منتشر کرد

ابراز نگرانی ژاپن از گام دوم ایران در برجام

در حالی که اقدامات ضدایرانی واشنگتن و تحریم‌های این کشور علیه مردم ایران ادامه دارد، «یاسوتوشی نیشیمورا» معاون رئیس وزرای کابینه ژاپن امروز (دوشنبه) ضمن ابراز نگرانی از گام دوم ایران برای کاستن از تعهدات برجامی، از ایران خواست با وجود خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، همچنان به این توافق پایبند بماند.

خبرگزاری کیودو ژاپن گزارش کرد،‌ نیشیمورا در یک کنفرانس خبری گفت: «ما عمیقاً درباره بیانیه روز یکشنبه ایران نگرانیم. ما به شدت به ایران توصیه می‌کنیم تا به توافق هسته‌ای پایبند باشد، بلافاصله به تعهدات خود بازگردد و از گام‌هایی که به این توافق ضربه می‌زند، دوری کند».

ژاپن از گام دوم ایران در زمینه برجام ابراز نگرانی کرد

همکاری تسلیحاتی میان آمریکا و اوکراین

به رغم تداوم اختلافات بین غرب و مسکو بر سر منازعه در مناطق شرقی اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، سفارت واشنگتن در کی‌یف خبر داد که دولت اوکراین رسما برای خرید تسلیحات آمریکایی درخواست داده است.

به نوشته «رادیو اروپای آزاد»، در حالی که درگیری اوکراین با «جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه» در دو استان شرقی این کشور ادامه دارد، دولت اوکراین برای اولین بار برای خرید تسلیحات و تجهیزات آمریکا به صورت رسمی درخواست داده است.

طبق این گزارش، سفارت آمریکا در اوکراین بیانیه‌ای از «ویلیام تیلور» سفیر سابق و مستعفی این کشور منتشر کرده و در آن از درخواست رسمی کی‌یف از واشنگتن برای خرید تسلیحات و تجهیزات آمریکایی خبر داد.

نماینده ویژه آمریکا با رییس پارلمان عراق دیدار کرد

«جیمز جفری» نماینده ویژه آمریکا در امور عراق و سوریه شامگاه یکشنبه (روز گذشته) به دیدار «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق رفت.

دفتر الحلبوسی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به همراه جفری، «متیو تویلر» سفیر آمریکا در عراق نیز حضور داشته است.

شبکه خبری «السومریه» به نقل از دفتر الحلبوسی گزارش داد که در این دیدار تحولات منطقه، هماهنگی در پرونده‌هایی با منافع مشترک و تقویت امنیت و ثبات بررسی شد. در جریان دیدار مذکور، همچنین، حمایت ائتلاف موسوم به ضد داعش از نیروهای امنیتی عراق در مبارزه با تروریسم، تأمین امنیت مرزها و شکست نهایی داعش بررسی شد.

دیدار نماینده ویژه آمریکا با رئیس پارلمان عراق

پذیرش شکست توسط نخست وزیر یونان

نخست وزیر یونان شکست در مقابل حزب محافظه‌کار اپوزیسیون را در انتخابات پارلمانی پذیرفت.

الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان در سخنرانی خود در آتن اظهار کرد: شهروندان انتخاب خود را کرده‌اند. ما کاملاً به آرای مردمی احترام می‌گذاریم.

سیپراس در این سخنرانی افزود، برای تبریک پیروزی به کریاکوس میتسوتاکیس، رهبر حزب اپوزیسیون، با او تماس تلفنی گرفته است.

ترامپ مخالف توسعه روابط دو کره است

روزنامه یومی‌یوری گزارش داد، رییس جمهور آمریکا با پیشنهاد مطرح شده از سوی رییس جمهور کره جنوبی در جریان نشست گروه ۲۰ حول محور از سرگیری همکاری اقتصادی با کره شمالی مخالف است.

روزنامه ژاپنی یومی‌یوری به نقل از منابع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود، نوشت: دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا ظاهرا عدم تمایل خود را به این درخواست نشان داده و طبق گزارشات گفته است که برای از سرگیری همکاری اقتصادی میان دو کره، خلع تسلیحات اتمی کره شمالی باید کمی بیشتر تضمین شود.

آمریکا با کاهش تحریم‌های اقتصادی علیه کره شمالی مخالفت کرده است. با این حال مون جائه این، رییس جمهور کره جنوبی پیش‌تر برای کاهش چنین محدودیت‌هایی تلاش کرده بود و به دنبال از سرگیری پروژه‌های اقتصادی متوقف شده بین دو کره همچون پارک صنعتی مشترک و تفریحگاه کوهستانی بوده است. آمریکا با این پیشنهاد که برای دولت بدون نقدینگی پیونگ یانگ ارز خارجی فراهم می‌کند، مشکلی نداشته است.

شکست بخش اقتصادی معامله قرن!

آمریکا به شکست "کارگاه منامه" که اخیرا در پایتخت بحرین برگزار شد، اذعان کرد و علت شکست آن را تلاش‌های تشکیلات خودگردان فلسطین از طریق اعمال فشار بر تجار و شرکت‌های اقتصادی جهت بازداشتن از حضور در این کارگاه دانست.

جارد کوشنر، مشاور ارشد کاخ سفید و داماد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگویی که به صورت تلفنی با خبرنگاران عرب و اسرائیلی داشت و این گفت‌وگو از سوی روزنامه هاآرتص در روز یکشنبه منتشر شد، اذعان کرد: بخش اقتصادی "معامله قرن" شکست خورد.

کوشنر با انتقاد از تشکیلات خودگردان فلسطین اذعان کرد: تلاش‌های تشکیلات در به شکست کشاندن "کارگاه منامه" از طریق اعمال فشار بر تجار و شرکت‌کنندگان به شکست انجامید.

خرید اس ۴۰۰ برای ترکیه الزامی است

سخنگوی حزب عدالت و توسعه بار دیگر تاکید کرد، از آنجایی که تهدیدها از جانب سوریه، عراق و شرق مدیترانه همچنان پا برجاست، آنکار به تقویت پدافندهای هوایی مصمم است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آناتولی، عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم ترکیه پس از دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه با قانونگذاران آک‌پارتی در مقر استانبول در کنفرانسی خبری گفت: تقویت سامانه دفاع هوایی ترکیه یک الزام امنیت ملی به عنوان کشوری مقتدر است.

عمر چلیک با اشاره به درخواست از متحدان ترکیه برای حمایت از مساله اس -۴۰۰ گفت: حفاظت از مرزهای ترکیه، حفاظت از مرزهای ناتو و اروپا و همچنین برای امنیت ملی ترکیه است.

عمر چلیک

کد خبر 381726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.