اهدافی کلان برای برنامه "اصفهان ۱۴۰۰" ترسیم کرده‌ایم

مدیرعامل سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان گفت: در خصوص نقش و جایگاه این سازمان در برنامه "اصفهان ۱۴۰۰" و دستیابی به برنامه پنج‌ساله شهر اصفهان، اهدافی کلان ترسیم شده است.

حسن نظام‌زاده در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سازمان‌های وابسته به شهرداری اصفهان به عنوان بازوی اجرایی شهرداری، نقش بسزایی در تحقق اهداف توسعه شهری دارند.

وی افزود: در میان سازمان‌های وابسته به شهرداری اصفهان، سازمان خدمات موتوری به عنوان برنامه‌ریز و سیاستگذار در زمینه دستیابی به ماشین‌آلات، دستگاه‌ها و سیستم‌های پیشرفته در حیطه خدمات شهری نظیر دستگاه‌های جاروب و حمل پسماند و فعالیت‌های عمرانی نظیر دستگاه‌های خاکبرداری و همچنین پشتیبانی و نگهداری از آنها خدمات ارزشمندی را ارائه می‌کند.

مدیرعامل سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: این سازمان با عملکرد شبانه‌روزی خود، عملکرد شایسته‌ای در خدمت‌رسانی به شهروندان دارد که گواه آن، رضایت شهروندان از وضعیت نظافت شهر و شادابی فضاهای شهری در قیاس با دیگر شهرهاست.

وی با بیان اینکه سازمان خدمات موتوری با تکیه بر توان و ظرفیت ماشین‌آلات و نیز دانش متخصصان خود سعی بر حفظ نظافت شهر و تسریع آهنگ آبادانی شهر دارد، افزود: در خصوص نقش و جایگاه این سازمان در برنامه "اصفهان ۱۴۰۰" و دستیابی به برنامه پنج‌ساله شهر اصفهان، اهدافی کلان ترسیم شده است.

اهداف کلان شهر اصفهان

نظام‌زاده گفت: اهداف کلان شهر اصفهان در برنامه "اصفهان ۱۴۰۰" شامل اعتلای هویت و ایجاد یک تصویر ملی پویا از شهر، ارتقای خلاقیت و سرزندگی در فضای شهری، افزایش بهره‌وری در مدیریت منابع و سرمایه‌های سازمانی و توسعه متعادل و متوازن شهر و بهبود خدمات و زیرساخت‌های سازگار با محیط زیست است.

وی با بیان اینکه در ذیل اهداف کلان، اهداف خردی وجود دارد که بعضی از آنها با وظایف سازمان خدمات موتوری مرتبط است، ادامه داد: افزایش پایداری اکولوژیک و کاهش آلاینده‌ها و رفع ناهنجاری‌های محیطی، توسعه زیرساخت‌های فناورانه با تأکید بر کاهش هزینه اجتماعی خدمات شهرداری، ارتقاء سطح فناوری، بهبود فرآیندهای سازمانی و ارزش‌آفرینی از داراییهای نامشهود و ارتقاء سطح سلامت و سطح بهداشت عمومی جامعه با مشارکت شهروندان و نهادهای مؤثر از جمله این اهداف به شمار می‌رود.

مدیرعامل سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان تاکید کرد: یکی از راهبردهایی که برای تحقق اهداف فوق، تدوین و در برنامه اصفهان ۱۴۰۰ صورت‌بندی شده، مدیریت مصرف انرژی و کاهش آلاینده‌های محیطی به ویژه مدیریت پسماند با نهادینه‌سازی فرهنگ "بهره‌وری سبز" است که سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان با اتخاذ این راهبرد به عنوان یکی از اصلی‌ترین جهت‌گیری‌های آتی خود در جهت تحقق آرمان‌های گوناگونی به ویژه ایجاد سرزندگی شهری و توسعه زیرساخت‌های سازگار با محیط زیست حرکت می‌کند.

بهره‌وری سبز چیست؟

وی با بیان اینکه بهره‌وری سبز به معنای بکارگیری فناوری‌های مناسب و روش‌های مدیریتی صحیح در راستای تولید کالاها و خدمات سازگار با محیط زیست در جهت افزایش بهره‌وری و سوددهی است، تصریح کرد: پیشگیری از آلودگی، تولید پاک‌تر و کاهش منابع ورودی و صرفه‌جویی در مواد اولیه، ارتقای کیفیت خدمات از طریق افزایش مصرف مواد جدیدتر و ایمن‌تر، افزایش فرآیندگرایی و اثربخشی تولید و بهبود شرایط کاری سازمان از محورهای اصلی بهره‌وری سبز است.

نظام‌زاده گفت: بهره‌وری سبز استراتژی انتخاب‌ شده‌ای برای توسعه پایدار محیطی و هدف اصلی آن افزایش بهره‌وری و توسعه اقتصادی اجتماعی است به نحوی که موجب حفاظت و ایمنی محیطی شود.

وی با تاکید بر اینکه بهره‌وری سبز از ابزارهای مختلف، فنون و فناوری‌های مدیریت محیط زیست استفاده می‌کند تا موجب کاهش تاثیر فعالیت سازمان‌ها، کالاها و خدمات آنها بر محیط زیست شود، ادامه داد: ترویج بهره‌وری سبز و حفاظت محیط زیست از مباحث کلیدی و اصلی برنامه اصفهان ۱۴۰۰ و برگرفته از سیاست‌های کلی "محیط زیست" ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است.

مدیرعامل سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان ادامه داد: در این سیاست‌ها، گسترش اقتصاد سبز با تأکید بر استفاده از انرژی‌های پاک، مدیریت پسماندها و پساب‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی، اجتماعی، طبیعی و زیست‌محیطی و همچنین اصلاح الگوی تولید در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی و بهینه‌سازی الگوی مصرف آب، منابع، مواد و انرژی به‌ویژه ترویج مواد سوختی سازگار با محیط زیست و توسعه‌ حمل و نقل سبز به‌ویژه در کلانشهرها کاملاً برجسته شده است.

وی با بیان اینکه سازمان خدمات موتوری با مدیریت و بهینه‌سازی ماشین‌آلات خود در حوزه جمع‌آوری پسماند تر، نقش عمده‌ای در ترویج فرهنگ بهره‌وری سبز ایفا می‌کند، گفت: این سازمان با اجرای طرح‌هایی نظیر بررسی گازسوز کردن خودروهای مستعد، انتخاب بهترین مسیرهای جمع‌آوری پسماندتر و نیز نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه به منظور بهینه‌سازی مصرف سوخت و کنترل شیرابه در ماشین‌آلات حمل پسماند از یک سو گام‌های بزرگی در راستای ارائه خدمات سازگار با محیط زیست برداشته و از سوی دیگر، استفاده از جاروب‌های نظافت خیابانی و کوچه‌ها و پیاده‌روها، مکانیزم‌های جدول‌شوی برای شست و شوی جداول خیابان‌ها و جاروب‌های مکنده رفیوژها با هدف حفظ زیبایی بصری شهر انجام می‌شود که به بهبود سرزندگی محیطی فضاهای شهر کمک شایانی می‌کند.

نظام‌زاده خاطرنشان کرد: بکارگیری مکانیزم دیوارشوی برای شست و شوی دیواره‌ها برای نخستین بار در کشور و استفاده از جاروب دلوو با مکانیزم جدید تنظیف منطبق با استانداردهای روز اروپا برای نخستین بار در اصفهان، نمونه‌هایی از تلاش سازمان برای نوآوری در مکانیزه کردن فعالیت‌های خدمات شهری و دستیابی به چشم‌انداز خود یعنی "سازمانی پیشرو در عرصه شناسایی، بومی‌سازی و به کارگیری تکنولوژی‌های مکانیزه شهری به صورت بهره‌ور"  بوده است.

وی افزود: سازمان خدمات موتوری پس از وارد کردن تکنولوژی‌های نوین به کشور، با استفاده از تجربه و خلاقیت متخصصان خود و با بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان، ضمن همکاری با این شرکت‌ها در تلاش است با بومی‌سازی این فناوری‌ها در داخل کشور، بهره‌وری علمی و اقتصادی خود و در نتیجه سرزندگی اقتصادی سازمان را افزایش دهد.

کد خبر 381615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.