خطر سقوط سنگ از ارتفاعات دروازه قرآن رفع شد

معاون فنی و عمرانی شهردار شیراز از منفجر کردن سنگ ناایمن دروازه قرآن و ایمن شدن این منطقه گردشگری خبر داد.

به گزارش ایمنا، حسین آرگیو بعد از عملیات انفجار آرام سنگ‌های غیرایمن ارتفاعات ورودی شیراز، اظهار کرد: با رفع خطر سقوط سنگ از ارتفاعات مشرف به آرامگاه خواجوی کرمانی، این منطقه گردشگری ایمن شده است .

وی ادامه داد: در روزهای ابتدایی سال و در حالی‌که مجموعه شهرداری هنوز درگیر مسائل و عوارض سیل و رفع مشکلات آن حادثه بود، عکسی از یک سنگ بزرگ در ارتفاعات دروازه قرآن در فضای مجازی منتشر شد که نشان‌دهنده غیرایمن بودن این بخش از ارتفاعات بود .

معاون فنی و عمرانی شهردار شیراز تصریح کرد: سریعا گروه واکنش سازمان آتش‌نشانی و دیگر بخش‌های مسئول در شهرداری شیراز وارد عمل شده و ضمن بررسی کارشناسانه موضوع، اقدام به ایمن‌سازی محل با هدف ممانعت از بروز حادثه‌ای غیرقابل جبران کردیم .

آرگیو با اشاره به دعوت از افراد و گروه‌های متخصص در موضوع و بررسی میدانی و فنی احتمالات مختلف در خصوص قطعه سنگ غیرایمن واقع در ارتفاعات دروازه قرآن، گفت: به این نتیجه رسیده‌ایم که یک زون غیرایمن سنگی در ارتفاعات قرار دارد که خطرناکترین آن قطعه سنگی بود که ارتفاع آن تا زمین حدود ۸۰ متر و وزن آن حدود ۷۰ تن بود .

وی اضافه کرد: بعد از نامه‌نگاری و اخذ مجوزهای لازم، مدیریت بحران برای مطالعه زمین‌شناسی ابلاغی را صادر کرد؛ دو راهکار مهار و انتقال سنگ وجود داشت. پس از مطالعات زیاد و استفاده از تجربه‌های کارشناسان و اساتید دانشگاه و پیمانکاران با تجربه راه و معدن و ...، نهایتا به این نتیجه رسیدیم که ابتدا سنگ ایمن‌سازی شده و بعد سنگ خرد و به پایین منتقل شود .

معاون فنی و عمرانی شهردار شیراز با اشاره به طرح‌های مختلف با همکاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی فارس و اساتید دانشگاه‌های شیراز با رعایت تمام اصول فنی، ایمنی و استاندارد، خاطرنشان کرد: در نهایت روش اجرا برای خرد کردن قطعه سنگ بزرگ، انفجار آرام آن مدنظر قرار گرفت.

آرگیو با بیان اینکه چنین روشی بسیار حساس، زمان‌بر و همراه با مخاطرات مختلف بود، افزود: طرح مورد نظر به مدیریت بحران استان ارجاع و پس از تصویب، از سوی فرمانداری و شورای تامین شهرستان شیراز به شهرداری شیراز ابلاغ شد .

وی ادامه داد: براساس این طرح، ابتدا ایمن‌سازی پایین‌دست به دلیل احتمال لغزش و ریزش سنگ‌های خرد شده و دیگر سنگ‌های قرار گرفته در زون مدنظر، با ایجاد یک دیوار حائل بتنی به ارتفاع دو متر و ۸۰ سانتیمتر و همچنین استفاده از کیسه‌های شن، در مسیر ریزش اجرا شد .

معاون فنی و عمرانی شهردار شیراز با بیان اینکه اجرای این دیوار کاری زمان‌بر بود، گفت: در مرحله بعد، درختان موجود در ارتفاع مدنظر، با توری به هم دوخته شد تا از شدت و انرژی سنگ‌های خرد شده در هنگام سقوط بعد از انجام عملیات خردایش، بکاهد .

آرگیو با اشاره به ایمن‌سازی و لق‌گیری کامل سنگ بزرگ و سایر سنگ‌های قرار گرفته در زون خطر مدنظر، اظهار کرد: در این مرحله با استفاده از پیشرفته‌ترین روش‌های فنی و مهندسی و رعایت تمام اصول فنی استاندارد، کار انجام و علاوه بر شات کریت و بتن‌پاشی در پاشنه سنگ، شمع‌هایی به قطر ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر و با ارتفاع شش متر در محل اجرا و بعد از آرماتوربندی، با روش‌های مهندسی و به کارگیری کابل‌های کششی مقاوم و متناسب، کار ایمن‌سازی در ارتفاع نیز نهایی شد .

وی با اشاره به ایجاد ۲۳ سوراخ در قطعه سنگ ۷۰ تنی مدنظر و کارگذاری مواد منفجره لازم بر اساس نظر کارشناسان مربوطه، گفت: خوشبختانه کار انفجار به خوبی اجرا و با کمترین میزان آسیب، مخاطره ریزش و پرتاپ سنگ از ارتفاعات دروازه قرآن نهایی شد .

معاون فنی و عمرانی شهردار شیراز با تصریح اینکه در تمام مراحل اجرای این پروژه بسیار مهم، اصول فنی و مقررات و دستورالعمل‌های استاندارد مدنظر بوده است، از تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها و افراد درگیر در مراحل مختلف، قدردانی کرد و افزود: آرامش به محدوده دروازه قرآن که از نقاط گردشگری و مهمترین ورودی شهر شیراز محسوب می‌شود، بازگشت .

آرگیو اظهار کرد: بعد از انتقال تمام سنگ‌های خرد شده از دامنه و پایین ارتفاعات دروازه قرآن، آرامگاه خواجوی کرمانی که با هدف حفظ ایمنی شهروندان و مسافران، به شکل موقت تعطیل شده بود، بازگشایی خواهد شد.

کد خبر 381586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.