مرمت مجموعه تاریخی مفخم بجنورد با همکاری دانشگاه اصفهان

در پی انعقاد تفاهم‌نامه بین این اداره‌کل و دانشگاه اصفهان اولین مرحله پروژه مقاوم‌سازی مجموعه تاریخی مفخم شامل عمارت و آیینه‌خانه مفخم شروع شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، معاون میراث فرهنگی خراسان شمالی از حضور نمایندگان دانشگاه اصفهان در بجنورد به منظور انجام اقدامات مربوط به مقاوم سازی مجموعه آیینه خانه و عمارت مفخم خبر داد.

علی مستوفیان تصریح کرد: این نمایندگان از جمله عضو هیئت علمی دانشکده عمران با تخصص سازه های سنتی و عضو ایسکارسا (کمیته علمی بین المللی تحلیل و مرمت سازه های میراث معماری)، عضو هیئت علمی دانشکده عمران با تخصص ژئوتکنیک و تعدادی از کارشناسان ارشد حوزه معماری، مرمت و ژئوتکنیک به مدت سه روز در بجنورد حضور دارند.

او افزود: مشخص کردن دلایل رطوبت موجود در بناهای مجموعه و برنامه ریزی برای پایش کوتاه مدت آن و نیز تعیین مکان های مناسب برای انجام مطالعات مربوط به خاک و سطح آب زیرزمینی، بررسی وضعیت آسیب ها و به ویژه ترک های موجود در بنا از جمله برنامه های این تیم تخصصی و برنامه ریزی برای ادامه کار خواهد بود.

او عنوان کرد: با مشخص کردن مراحل زمان بندی برای ادامه کار، عملیات مراحل مختلف طرح مرمت شروع و با حضور دوره ای و مرتب متخصصان دانشگاه اصفهان، مراحل پیشرفت کار مورد کنترل و تأیید قرار خواهد گرفت.

معاون میراث فرهنگی خراسان شمالی گفت: تهیه طرح مرمت و مقاوم سازی مجموعه تاریخی مفخم شامل شش مرحله مطالعات، مستندنگاری، تهیه و تکمیل مطالعات مربوط به خاک و پی، تهیه و تکمیل مطالعات مربوط به مصالح و سازه، تحلیل و تهیه طرح مرمت سازه ای و طراحی سیستم های پایش است.

کد خبر 381540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.