تلاش ترکیه برای دستیابی به ادلب

تلاش ترکیه برای دستیابی به ادلب، تظاهرات یمنی ها علیه اشغالگری سعودی-اماراتی، حملات بالستیک یمن علیه عربستان و تظاهرات مردم الجزایر از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی در سطح منطقه در بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

تاکید اردوغان بر پیمان ترکیه با ناتو

اردوغان

رجب طیب اردوغان بر احترام به معاهدات نظامی دوجانبه و چندجانبه ترکیه تاکید کرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، طی مراسم فارغ‌التحصیلی که در دانشگاه دفاع ملی استانبول برگزار شد، اعلام کرد که ترکیه کشوری است که با موفقیت‌هایش در عمل به معاهدات نظامی یک‌جانبه و چندجانبه، شناخته شده است.

وی با اعلام اینکه ترکیه باعث افزایش قدرت و اعتبار ناتو است، اعلام کرد: "تا زمانی که شاهد درک متقابل از سوی هم‌پیمانان خود باشیم، به تعهدات خود پایبند خواهیم ماند".

وی افزود: "با دفاع از حقوق کشور و متحدانمان در عرصه بین‌الملل، شاهد افزایش تحریم‌ها علیه صنعت دفاع ترکیه هستیم؛ ترکیه توان پاسخ مستقیم به حملات علیه موجودیت و همبستگی خود را قبل از آنکه به خاک آن برسد، دارد".

ممنوعیت استفاده از روبنده در تونس

دولت تونس حکمی را صادر کرد که طبق آن ورود افراد با روبند یا برقع به پایگاه‌های دولتی، نهادها و تاسیسات عمومی ممنوع است.

بر اساس گزارشی از سایت ارم‌نیوز، یک منبع دولتی اعلام کرد، یوسف الشاهد، نخست وزیر تونس یک بخشنامه دولتی صادر کرده است که به موجب آن هر شخصی که چهره‌اش پوشیده باشد، حق ندارد وارد تاسیسات دولتی کشور شود و این به معنی ممنوعیت داشتن روبند در فضاهای عمومی است.

این حکم یک اقدام بی‌سابقه در تونس از زمان وقوع انقلاب محسوب می‌شود.

ابراز آمادگی آمریکا برای حل بحران کره شمالی به چین

چین آمریکا

وزارت امور خارجه چین امروز، شنبه در بیانیه‌ای مدعی شد: آمریکا از آمادگی واشنگتن برای افزایش هماهنگی‌ها با پکن به منظور حل بحران شبه‌جزیره کره خبر داده است.

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد: لوئو پائوهویی، معاون وزیر امور خارجه چین در روز پنجم ژوئیه با استفان بیگان، نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی گفت‌وگویی تلفنی داشت. طی این تماس، دو طرف درباره وضعیت فعلی شبه‌جزیره کره و پیشرفت روند حل بحران سیاسی تبادل نظر کردند.

این بیانیه افزود: بیگان درباره شرایط دیدار اخیر میان رهبران کره شمالی و آمریکا به طرف چینی گزارش داد و تاکید کرد که آمریکا آماده تقویت ارتباط و هماهنگی‌های خود با چین در خصوص مساله شبه‌جزیره کره است.

ترامپ: اوباما در قبال چین و کره شمالی افتضاح کرد!

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: اقدامات دولتش برای حل مناقشات تجاری با چین و خلع سلاح اتمی کره شمالی برای رفع "افتضاحی" است که دولت قبلی آمریکا بالا آورده است.

بر اساس گزارشی از پایگاه خبری هیل، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: اگر به آنچه که اتفاق افتاده، نگاهی بیندازید، به شما می‌گویم که این افتضاح کاری باراک اوباما و جو بایدن، رئیس جمهوری سابق و معاونش است. ما در حال درست کردن اوضاع هستیم.

او افزود: ما وضعیت کره شمالی را درست می‌کنیم. اوضاع داشت به سمت جنگ پیش می‌رفت و حالا روابط ما خوب است. ببینید بایدن چه کاری با چین کرد. ما در دوران اوباما تمام سرمایه خود را با چین از دست دادیم و حالا چین برای یک قرارداد با ما خودش را می‌کشد.

اظهارات رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به گفته‌های بایدن به شبکه خبری سی. ان. ان بود که ترامپ را قلدر خواند.

ترامپ سه شنبه به قطر می آید

امیر قطر ترامپ

امیر قطر و رئیس جمهوری آمریکا روز (سه‌شنبه) مصادف با نهم ژوئیه در کاخ سفید با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

بر اساس گزارشی از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، دفتر پادشاهی تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد که امیر این کشور سه‌شنبه با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید دیدار خواهد کرد.

امیر قطر و رئیس جمهوری آمریکا در جریان این دیدار  به بررسی توسعه همکاری راهبردی میان دوحه و واشنگتن در زمینه‌های مختلف و تبادل دیدگاه‌ها درخصوص مهمترین تحولات منطقه و جهان خواهند پرداخت.

تظاهرات مردم الجزایر

مردم الجزایر برای بیستمین جمعه متوالی تظاهرات کردند و با سر دادن شعارهایی علیه فرماندهان ارتش خواستار عدم حمایت آنان از عناصر دوره «عبدالعزیز بوتفلیقه» شدند. هزاران نفر از مردم الجزایر دیروز پس از اقامه نماز جمعه، در میان تدابیر شدید امنیتی تظاهرات کردند.

شمار زیادی از مردم از مساجد و محله‌های نزدیک، به جمع تظاهرات‌کنندگان پیوستند.

بر اساس گزارشی از وبگاه «العربی‌الجدید»، تظاهرات‌کنندگان با سر دادن شعارهایی مخالفت خود با گفت‌وگو با دولت را اعلام و تأکید کردند که پیش از سرنگونی رژیم بوتفلیقه، گفت‌وگویی در کار نخواهد بود.

«عبدالغنی بادی» از فعالان الجزایر در این باره گفت که مردم این کشور هشیار بوده و از تلاش‌های دولت برای دور زدن خواسته‌های اصلی مردم آگاه هستند.

تل آویو در تکاپوی انهدام اسناد اشغال فلسطین

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در ضمیمه هفتگی خود اعلام کرد، بخش بایگانی سرّی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی به محو کردن اسناد مربوط جنایات‌های انجام شده علیه فلسطینی‌ها در سال ۱۹۴۸ (سال اشغال فلسطین) و پس از آن ادامه می‌دهد.

 بر اساس این گزارش، اسناد یاد شده مربوط به کشتارهای جمعی، هتک حرمت زنان، تخریب روستاهای فلسطینی و نابودی آنهاست که دستورات این اقدامات توسط مقامات عالی‌رتبه رژیم صهیونیستی بویژه «داوِد بن گورین» اولین نخست‌وزیر این رژیم صادر شده است. 

در همین راستا «تمار نوویک» مورخ صهیونیستی اعلام کرد که در حال بررسی سندی در آن زمان بوده اما هیچ  اسمی از عوامل پشت پرده آن در سند نبوده است؛ بخشی از برگه‌های آن کنده شده و موضوع را مبهم کرده بوده است.

سناتور آمریکایی: فروش سلاح به عربستان خلاف موازین صلح جهانی است!

یکی از سناتورهای هم حزبی و متحد دونالد ترامپ با انتقاد از ادامه فروش‌های تسلیحاتی آمریکا به عربستان سعودی و تداوم مداخله واشنگتن در کشتار و به قحطی کشاندن مردم یمن گفته است: «دیگر بس است».

«رند پال» نماینده جمهوری‌خواه مردم ایالت «کنتاکی» در مجلس سنای آمریکا که که یکی از سناتورهای جمهوری‌خواه است اما در عین حال از منتقدان سرسخت عربستان سعودی هم محسوب می‌شود، با انتشار یک یادداشت تازه خواستار توقف فوری فروش سلاح به سعودی‌ها شده است.

او  که به عنوان عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا طی سال‌های اخیر پای ثابت ارائه طرح‌های مختلف برای توقف فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی بوده است، در یادداشت تازه خود از مواضع دونالد ترامپ در قبال عربستان سعودی انتقاد کرده و سعودی‌ها را «حامی افراطی‌گری»، مسبب «جنگ وحشتناک یمن» و «قاتل» مخالفان سیاسی خود خوانده است.

حملات بالستیک یمن علیه عربستان

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در ساعت‌های پایانی دیشب (جمعه شب) دو فروند موشک بالستیک «زلزال ۱» به سمت مواضع «مزدوران» ائتلاف سعودی در پایگاه نظامی «خالد» واقع در غرب «تعز» (واقع در جنوب یمن) شلیک کردند.

بر اساس گزارشی از شبکه «المسیره»، این دو موشک با دقت به هدف برخورد کرد و منجر به زخمی شدن تعدادی از نیروهای ائتلاف متجاوز شد.

تعدادی از نیروهای ائتلاف سعودی نیز دیروز در پی عملیات توپخانه‌ای ارتش یمن در «الجحملیه» تعز کشته و زخمی شدند.

شراکت مصر و غرب در تحریم مردم سوریه

روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در مقاله ای به توقیف نفتکش عازم سوریه پرداخته و آورده است:  در جریان توقیف نفتکش حامل نفت برای سوریه، قاهره محکوم اصلی است که مانع عبور نفتکش از کانال سوئز شد و خود را به تحریمی غیرقانونی متعهد کرده که متعلق به سازمان ملل نیست.

در این یادداشت آمده است: نیروی دریایی انگلیس در تنگه جبل طارق یک ابرنفتکش با پرچم پاناما را توقیف کرد و گفت این نفتکش حامل سیصد هزار تن نفت ایران به مقصد بندر بانیاس سوریه بوده و در راستای اجرای تحریم‌های اعمالی اتحادیه اروپا علیه سوریه از سال ۲۰۱۱ توقیف شده است.

در این مقاله آمده است: سیصد هزار بشکه نفت ایران به چین تزریق می‌شود و این میزان در حال افزایش است؛ اما نه آمریکا و نه انگلیس جرات مقابله با نفتکش‌های چینی را ندارند و همین قضیه درباره نفتکش‌های ترکیه‌ای، هندی و حتی اروپایی هم صدق می‌کند چون نگران پیامدهایش هستند.

رای الیوم نوشت: اگر انگلیس این کشتی را به دلیل حمل محموله سلاح توقیف کرده بود قضیه فرق می‌کرد؛ اما اینکه کشتی را توقیف کردند چون حامل نفتی است که برای هفده میلیون مردم سوریه فرستاده می‌شود که با کمبود سوخت مواجهند و خودروهایشان در صف‌های چند کیلومتری مقابل پمپ بنزین ها می‌ایستد توقیف نفتکش با همه ارزش‌های انسانی در تضاد است. تحریم‌های تحمیلی علیه سوریه یکجانبه است و طبق هیچ تصمیمی از سوی سازمان ملل نیست.

جوزپ بورل وزیر امور خارجه اسپانیا در این باره گفت: توقیف نفتکشی که از ایران حرکت کرده بود پس از ارائه درخواست آمریکا از انگلیس صورت گرفته است.

تظاهرات یمنی ها علیه اشغالگری سعودی-اماراتی

تظاهرات بزرگ در شرق یمن علیه «اشغالگری اماراتی-سعودی»

هزاران یمنی با شرکت در تظاهرات گسترده خواستار خروج نیروهای ائتلاف از استان «المهره» (واقع در شرق یمن) و هم‌مرز با کشور عُمان شدند.

بر اساس گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی»، تظاهرات‌کنندگان پلاکارت‌هایی در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود «المهره اشغالگری اماراتی-سعودی را مردود می‌داند».

در پایان سال ۲۰۱۷ عربستان سعودی به بهانه «تقویت امنیت و مقابله با قاچاق (سلاح)» نیروها و تجهیزاتی نظامی در المهره مستقر کرد اما از همان زمان اعتراض‌ها به این موضوع آغاز شد.

تلاش ترکیه برای دستیابی به ادلب

منابع معارض سوری از تحرکات مشکوک ترکیه در استان ادلب، در شمال غرب سوریه، خبر دادند.

روزنامه «العربی الجدید» -نزدیک به قطر- به نقل از این منابع گزارش داد که مسئولان ترکیه در صدد فراهم کردن مقدمات نظامی و سیاسی هستند تا پرونده استان ادلب را به زعم خود حل‌وفصل کنند.

استان ادلب تنها استان سوریه است که تقریبا به طور کامل هنوز تحت اشغال گروه‌های مسلح است. ادلب اوایل سال ۲۰۱۵ در نتیجه اتحاد چندین گروه مسلح بزرگ در قالب ائتلافی به نام «جیش الفتح» اشغال شد. این ائتلاف مورد حمایت برخی کشورهای منطقه مثل عربستان، قطر و ترکیه قرار داشت. اکنون دیگر چنین ائتلافی وجود ندارد.

کد خبر 381471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.