دوره دوم و سوم جشنواره کودک دریچه‌ای تازه به روی فیلمسازان بود

دومین و سومین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان اگر چه باز هم در دل جشنواره فجر برگزار شد اما به نوعی پله‌ای برای پرواز این پروانه که به تازگی از پیله خود خارج شده، بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزاری دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان که از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۶۵ در قالب یکی از بخش‌های جشنواره فیلم فجر به مدت ۱۰ روز در تهران برگزار شد، نویدبخش سینمایی پر محتوا در سال‌های بعد بود.

دومین دوره از جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان سال ۱۳۶۵ و باز هم به عنوان یکی از بخش‌های جنبی پنجمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد. سید محمد بهشتی دبیری جشنواره را برعهده داشت.

این جشنواره فیلم کودک و نوجوان نیز غیر رقابتی بود و دارای دو بخش فیلم‌های دهه ۸۰ و چشم انداز سال‌های دور بود که شامل فیلم بلند و فیلم کوتاه می‌شد. خانه دوست کجاست؟ ساخته عباس کیارستمی و آلبوم تمبر به کارگردانی کیومرث پوراحمد از جمله فیلم‌های بلند ایرانی حاضر در بخش چشم انداز سال‌های دور بودند. فرشید مثقالی، علی اکبر صادقی، نورالدین زرین کلک و مرتضی ممیز هم در بخش فیلم‌های کوتاه، حضور داشتند.

در بخش سینمای دهه ۸۰ فیلم‌های بلند «دنیای آکه» به کارگردانی آلن ادوال از سوئد، «آکادمی آقای بلات» اثر کریستوف کرادوسکی از لهستان، «سگی که نبرد را متوقف کرد» ساخته آندره ملانسون کانادایی شرکت داشتند. همچنین فیلم آلبوم تمبر به کارگردانی کیومرث پور احمد از ایران در این جشنواره حاضر بود.

آلبوم تمبر، این فیلم راوی قهرمانی است که برای خوشحالی دوستش، از علاقمندی خود گذشته است که این قبیل مضامین (ایثار اجتماعی) در سینمای آن سال‌ها به فراخور تحولات سیاسی و وقوع جنگ تحمیلی به یکی از اصلی‌ترین سوژه‌های داستان پردازی تبدیل شده بود.

در بخش چشم انداز سال‌های دور نیز، فیلم‌های بلند «لاکی لوک» به کارگردانی موریس، بیل هانا و جوباربرا، «یونیکو» ساخته توشیو هیراتا، «کودک سرگردان» اثر رودخارا، «پینوکیو در سرزمین عجایب» به کارگردانی اکاتینا آندریکانیس و «گالیور در سرزمین عجایب» اثر کروز دلگادو را می‌توان مورد توجه قرار داد، ضمن اینکه فیلم‌های کوتاه «استقلال» به کارگردانی پرویز نادری، «رنگین کمان» اثر نفیسه ریحانی، «رژه عروسک‌ها» ساخته ایزابلا پتراسینکو و «پیک نیک» به کارگردانی ژولت ریچلی از جمله آثار مطرح دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان به شمار می‌روند.

فیلم‌های کودک و نوجوان در سومین دوره هم در کنارششمین جشنواره فیلم فجر و به عنوان بخش جنبی از این جشنواره نمایش داده شدند. دبیر این دوره از جشنواره نیز سید محمد بهشتی بود. تقسیم بندی فیلم‌ها همچون دوره گذشته به دو بخش سینمای دهه هشتاد و چشم انداز سال‌های دور بود اما بخش دیگری به این جشنواره اضافه شد تحت عنوان مرور آثار کارگردان مطرح چک، هرمینا تیرلووا که شامل ده فیلم از این کارگردان می‌شد.

در این دوره گاویار ساخته کیومرث پوراحمد و خانه در انتظار به کارگردانی منوچهر عسگری نسب دو فیلم ایرانی بودند که به بخش سینمای دهه هشتاد راه یافتند.

 سینمای نو پای ایران در این برهه زمانی، به تازگی با اسلوب اولیه فیلم سازی در چارچوب‌های انقلاب اسلامی آشنا شده بود و فیلم سازان ایرانی حوزه کودک و نوجوان نیز در حال آزمودن روش‌هایی بودند تا بتوانند علاوه بر رعایت ساختار جدید و موازین، جذابیت‌های سینما را برای کودکان و نوجوانان افزایش دهند.

کد خبر 381465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.