توافق اوپک بر کاهش تولید نفت/ بازگشت زاینده رود

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها برگزاری نشست اوپک و توافق بر کاهش تولید نفت، جریان زاینده رود در بستر نیمه جانش، پیش‌بینی کاهش قیمت دلار، کاهش ۴۹ درصدی آلمان به ایران، خروج نفت و بنزین از بودجه و افزایش تقاضا برای مسکن مهر را می‌توان نام برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وزیر نفت عراق روز جمعه گذشته ضمن خبر دادن از احتمال تمدید توافق کاهش تولید گفته بود که " برخی از اعضای اوپک پیشنهاد داده اند میزان کاهش بیشتر شود." و همین اتفاق نیز افتاد. شامگاه دوشنبه پس از برگزاری صد و هفتاد و ششمین نشست رسمی اوپک یکی از نمایندگان اوپک به رویترز خبر داده بود که کشورهای عضو اوپک با تمدید کاهش تولید نفت به مدت ۹ ماه موافقت کردند.

رویترز بعدا اینطور نوشت که "تمدید توافق جهانی کاهش تولید نفت از سوی اوپک و متحدانش مهم‌ترین عاملی بود که سبب شد با وجود استمرار نگرانی‌ها درباره تأثیر منفی کند شدن رشد اقتصاد جهانی بر تقاضا، قیمت نفت افزایش یابد."

همچنین آمارپرینت سینگ، تحلیلگر بانک بارکلیز گفت: نشست اوپک و متحدانش نشان داد اعضا در شرایط سخت کنار هم می‌مانند و با وجود پیامدهای روشن برای سهم آنها از بازار، برای توازن بیشتر در بازار نفت تلاش می‌کنند.

این در حالی بود که بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان پس از این نشست در جمع خبرنگاران اعلام کرد: " ایران همچون گذشته، از کاهش تولید نفت معاف شده است."

وی همچنین اذعان کرده بود که "به نظرم جلسه خوبی بود و به چیزی که دنبال آن بودیم، رسیدیم."

در بین رفت و برگشت های زاینده رود این هفته خبر بازگشت آن به گوش رسید و به عنوان دومین خبر مسرت بخش قلمداد شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با اشاره به افزایش خروجی سد زاینده رود از بامداد روز پنجشنبه، گفت: "هر ماه از تابستان، طی ۲۰ روز آب حداقلی برای کشت تابستانه کشاورزان غرب، شرق و شمال استان رهاسازی می‌شود.

حسن ساسانی در گفت و گو با ایمنا این اقدام را نتیجه توافق کمیته پنج نفره متشکل از مدیر عامل آب منطقه ای، نماینده استاندار، فرماندار اصفهان، نماینده صنف کشاورزان و جهاد کشاورزی استان، عنوان کرد و با بیان اینکه توزیع آب کشت تابستانه به صورت سهمیه بندی خواهد بود، گفت: میزان حجم خروجی سد زاینده رود  نسبت به فروردین و اردیبهشت ماه کمتر است و کشاورزان باید بین خود آب را سهمیه بندی کنند تا توزیع آن به صورت پیوسته باشد. توزیع آب برای کشت تابستانه بسیار محدودتر از فصل بهار است. حجم کنونی سد زاینده رود ۸۴۲ میلیون مترمکعب، ورودی به سد ۹۱ مترمکعب بر ثانیه و خروجی آن ۲۱ مترمکعب بر ثانیه است."

دیگر اخبار اقتصادی مهم به شرح زیر است:

** یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت که با مدیریت بهتر بازار ارز در آینده شاهد روند کاهشی قیمت دلار خواهیم بود.

قرجه طیار با اشاره به وضعیت بازار ارز گفت: تدابیر خوبی توسط دولت و بانک مرکزی انجام شد که توانسته بخشی از مشکلات افزایش قیمت در بازار ارز را حل کند. بخشی از این مشکل از عدم مدیریت بازار نشأت می‌گرفت که با مدیریت صورت گرفته و جو روانی ایجاد شده این فضا کنترل شد و قیمت‌ها کاهش یافت.

** بر اساس اعلام رویترز؛ آخرین اطلاعات نشان می دهد صادرات آلمان به ایران ۴۹ درصد کاهش یافته و به ۴۵۰ میلیون یورو رسیده است. که این امر نشان می دهد اروپا در مواجهه با سیاست های ضد ایرانی آمریکا نتوانسته است از منافع ایران در برجام حفاظت کند.

تجارت بین‌ آلمان و ایران تحت تاثیر تحریم های آمریکا آسیب دیده است. به نظر می رسد اروپا قادر نیست قرارداد منع گسترش سلاح های هسته ای را که امضا کرده حفظ کند .اطلاعات اتاق بازرگانی آلمان نشان می دهد مقدار تجارت بین ایران و بزرگترین اقتصاد اروپا ۴۹ درصد طی ۴ ماه اول سال جاری میلادی در مقایسه با همین دوره زمانی در ۲۰۱۸ کاهش داشته است و همچنان به این روند رو به پایین ادامه می دهد.

** قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر گفت: در مجموع ۱۱۷ هزار مسکن مهر در سراسر کشور فاقد متقاضی بود که با توجه به افزایش قیمت مسکن در حال حاضر این تعداد به حدود ۵۷ هزار واحد در کل کشور رسیده است.

احمد اصغری مهرآبادی اظهار کرد: هم اکنون از دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر کشور یک میلیون و ۸۲۵ هزار واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.

وی بر تکمیل تاسیسات زیربنایی این واحدها تاکید کرد و گفت: دو هزار و ۵۰۰ مدرسه برای مجموعه های مسکن مهر کشور مورد نیاز است که هم اکنون ساخت ۵۰۰ باب از این تعداد شروع شده است که تا پایان سال ۳۹۰ باب به اتمام خواهد رسید.

** مدیرعامل شرکت راه آهن از توافق با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حمایت از تولید داخلی صنایع ریلی خبر داد و گفت: کارگروهی در این زمینه تشکیل شده است.

** وزیر راه و شهر سازی گفت: وضعیت نابسامان اجاره مسکن، دولت را بر آن داشته تا برای نخستین بار به سیستم مسکن استیجاری از طریق "اجاره داری حرفه‌ای" ورود کرده و بازار اجاره مسکن را سامان بخشد.

** معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از اختصاص پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان برای احداث گلخانه در سال جاری خبر داد و گفت: سود آن برای مناطق کم برخوردار  ۷ درصد و برای مناطق برخوردار ۹ درصد تعیین شده است. برای افزایش بهره وری آب لازم است گلخانه های کوچک مقیاس توسعه یابد.

** مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در کشاورزی، توسعه فعالیت تولیدی، کارآفرینی و اشتغال زنان روستایی با رویکرد مشارکتی از طریق ایجاد و توسعه کمی و کیفی صندوق‌های اعتبارات خرد را از اهداف و برنامه‌های صندوق‌های حمایت از توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری اعلام کرد و از تشکیل ۱۹ صندوق شهرستانی در حوزه زنان با سرمایه‌ای معادل ۱۵ میلیارد تومان خبر داد.

** "نفت و بنزین باید از بودجه خارج شود"؛ رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: برای در امان بودن از شوک‌هایی که با تغییر قیمت نفت و بزنین در جهان رخ می‌دهد، باید این اقلام از بودجه خارج شود.

** ستاد تنظیم بازار بر تداوم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده های مورد نیاز برای تولید مرغ تاکید کرد.

در پی ارائه درخواستی از سوی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص اصلاح نرخ جوجه یک روزه و گوشت مرغ از سوی وزارت جهاد کشاورزی، ستاد تنظیم بازار با تاکید بر حمایت توامان از بخش‌های تولید و مصرف مقرر کرد وزارت جهاد کشاورزی نسبت به تامین، توزیع و نظارت حداکثری بر رعایت قیمت مصوب عرضه نهاده‌ها اقدام کند. همچنین مقرر شد مدیریت بازار به گونه ای صورت گیرد تا از رسیدن کالا به دست مرغداران با حذف واسطه های غیر ضروری اطمینان حاصل شود.

** رییس کل بانک مرکزی گفت: برای عملکرد پایدار اینستکس لازم است کانالی نه در چارچوب قواعد تحریمی آمریکا، بلکه مبتنی بر برجام باشد.

عبد الناصر همتی در یادداشتی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد، نوشت: در حالی که زیر ساخت عملیاتی ساز و کار متناظر اینستکس در ایران توسط بانک مرکزی کاملا تکمیل شده‌است، اخبار دریافتی حاکی از سرعت گرفتن تلاش اروپا برای عملیاتی شدن آن است.

** وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بیش از ۵۴ درصد صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای همسایه انجام می شود، اما با در نظر گرفتن ظرفیت های تجاری موجود به راحتی می توان میزان صادرات به این کشورها را افزایش داد.

** معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت از تسریع در تامین مواد اولیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان MDI خبرداد و گفت: با تامین خوراک شرکت کارون و افزایش تولید این واحد صنعتی ۷۵ درصد مواد اولیه تولید صنایع پلی اورتال‌ها به ویژه صنعت کفش از داخل کشور تامین خواهد شد.

** برگزاری دو نمایشگاه تخصصی مبلمان راحتی و فرش ماشینی همزمان در روزهای ۱۱ تا ۱۴ تیر ماه سالجاری در محل برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان واقع در پل شهرستان.

** رییس ستاد معین بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان مستقر در پلدختر در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: یکی از ارکان بازسازی، تزریق منابع مالی است که علاوه‌ بر کمک‌های بلاعوض پرداخت شده به مردم، تسهیلات بانکی را نیز شامل می‌شود تا زمانی که این تسهیلات پرداخت نشود و کسب و کارها راه نیفتد بازسازی واحدها شروع نمی‌شود.

** رییس دانشکده پست و مخابرات از برگزاری سمینار آموزشی مشترک با اتحادیه جهانی مخابرات(ITU) در هفته آینده خبر داد و گفت: در این سمینار ۶۰ نماینده از شرکت‌های داخلی و نمایندگان ۱۶ کشور آسیایی شرکت خواهند داشت تا شاهد انتقال تجربیات بین المللی در حوزه اقتصاد دیجیتال باشیم.

صادق عباسی شاهکوه اظهار کرد: این سمینار آموزشی از ۱۵ تیرماه به مدت پنج روز با حضور نمایندگانی از کشورهای آسیایی در تهران برگزار می شود.

** گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد: از ماه آینده هر هفته ۱۲ هزار دستگاه از خودروهای دارای کسری قطعات، تکمیل شده و وارد بازار می‌شود.

** مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیان اینکه نرخ خرید انرژی با نرخ پایه بازار تغییر می کند و در سال جاری ۵۰ درصد نرخ خرید پایه انرژی الکتریکی افزایش یافت، گفت: کمتر از یک درصد تولید برق در اصفهان از منابع انرژی خورشیدی تامین می شود که در مقیاس جهانی رقم بسیار کمی است.

کد خبر 381303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.