اینستکس تو خالی به درد نمی‌خورد

اظهارات روز گذشته حسن روحانی در جلسه هیئت دولت، بیانات روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست اندرکاران و کارگزاران حج و واکنش دولت نسبت به اقدام عجیب شبکه سه سیما، از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز - پنجشنبه یازدهم تیرماه- است.

به گزارش ایمنا؛ دیروز روز انتقاد شدید رئیس جمهوری از امریکا و اروپا به خاطر همه آن چیزی بود که بیش از یک سال گذشته درباره برجام اتفاق افتاد. انتظار و توصیه اروپایی‌ها به ایران برای پایبندی به برجام و در مقابل، عمل تقریباً صفر به تعهدات. براساس این واقعیت بود که حسن روحانی این گونه اروپایی‌ها را مورد سؤال قرار داد: «اگر این توافق خوب است، چرا اروپا و امریکا به تعهدات و وظایف خود در این توافق عمل نمی‌کنند و اگر این توافق بد است، چرا وقتی ایران می‌خواهد براساس توافق به بخشی از تعهدات خود عمل نکند، در دنیا سر و صدا می‌کنند؟» اظهارات روز گذشته رئیس جمهوری در هیئت دولت، آن هم تنها چند روز پس از نخستین تراکنش «اینستکس» را می‌توان شدیدترین اظهارنظر نسبت به طرف‌های اروپایی برجام در یک سال گذشته دانست؛ شاید به این دلیل که روحانی «اینستکس» را نمایشی توخالی و بدون پول توصیف کرد و گفت که تنها زمانی می‌توان این سازوکار را «تاحدی» پذیرفت که به واسطه آن پول فروش نفت حاصل شود. اما غرب، تنها مخاطب سخنان دیروز روحانی نبود. او وقتی به فشارهای تحریم‌های امریکا علیه ملت ایران اشاره می‌کرد، باز هم زمینه و منشأ اعمال این تصمیم دولت امریکا را وقایع دی ماه ۹۶ دانست. او پیش از این در مجلس شورای اسلامی نیز به حوادث دی ماه ۹۶ اشاره کرده بود، حوادثی که نخستین بار از مشهد آغاز شد. تنها شش ماه پس از آغاز به کار دولت دوازدهم، برخی جریان‌های سیاسی به بهانه اعتراض به گرانی، از نارضایتی مردم و مالباختگان مؤسسه‌های اعتباری غیرمجاز استفاده کردند تا بتوانند فضای داخلی را علیه دولت دوازدهم سخت کنند. اما کنترل این اعتراضات، در همان مشهد از دست طراحان خارج شد و اعتراضی که قرار بود محدود و فقط متوجه دولت باشد، به سراسر کشور گسترش یافت و متوجه کل نظام شد. به باور روحانی، سلسله حوادث دی ماه ۹۶، این امید را در ترامپ ایجاد کرد که او نیز می‌تواند با تحریم‌های خود، بر دامنه اعتراض‌های ابتدا ساختگی و بعد واقعی، اضافه کند که البته به این هدف نرسید.

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به اظهارات روز گذشته حسن روحانی در جلسه هیئت دولت اختصاص داد و به نقل از رئیس قوه مجریه در تیتر یک خود نوشت: «اینستکس توخالی به هیچ دردی نمی‌خورد» روحانی ساز و کار مالی اروپایی‌ها (اینستکس) را تا کنون تنها اقدامی نمایشی دانست و افزود: امروز اینستکس تنها ساز و کاری بدون پول است و اینستکسِ توخالی به هیچ دردی نمی‌خورد، اما اگر اینستکس فعال شده و پول فروش نفت ایران به آنها به واسطه آن حاصل شود، با وجود ایرادات آن، می‌توان تا حدی آن اقدام را قبول کرد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اگر اقدام عملی از سوی طرف‌های مقابل انجام نشود، ایران از ۱۶ تیر اقدامات بعدی را انجام خواهد داد، گفت: در ۱۶ تیرماه سطح غنی‌سازی ایران دیگر ۳.۶۷ نخواهد بود و این تعهد را کنار گذاشته و به هر مقداری که ضرورت و نیاز ما باشد، ارتقاء خواهیم داد. روحانی افزود: از ۱۶ تیر اگر طرف‌های مقابل به تمامی تعهدات خود طبق زمان‌بندی عمل نکنند، رآکتور اراک به شرایط سابق یعنی شرایطی که آنها ادعا می‌کردند خطرناک بوده و می‌تواند پلوتونیوم تولید کند، بازخواهد گشت؛ مگر اینکه در مورد رآکتور اراک آنها به تمامی تعهدات خود عمل کنند.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به واکنش دولت نسبت به اقدام عجیب شبکه سه سیما اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «انتقاد دولت از صداوسیما». بیژن زنگنه در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به این پرسش که آیا شما تذکری به صدا و سیما نداده‌اید؟ توضیح می‌دهد: «بله، صحبت کردم. گفتند کسانی دیگر قبل از ما این کار را کرده‌اند؛ گفتیم تکثیر اشکال، رفع اشکال نمی‌کند.»

وی تصریح می‌کند: «هیچ‌کس نباید کار خلاف کند؛ بعضی رسانه‌های خارجی دشمن ما هستند و این کار را می‌کنند، حتی باز نشر آن کار خوبی نیست و کار خلافی است. رسانه‌های داخلی گول دروغ‌ها را نباید بخورند، باید حواسشان جمع باشد.» وزیر نفت که بارها تأکید کرده حتی یک کلمه در مورد صادرات نفت در دوره تحریم صحبت نخواهد کرد، تأکید می‌کند: «در مورد صادرات نفت خواهش من این است رسانه‌ها آنچه را منتشر کنند که مورد تأیید وزارت نفت است.»

واعظی در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران می‌گوید: این برنامه بر اساس مقاله نوشته شده در یک نشریه خارجی بوده است و آقای «علی عسکری» رئیس صداوسیما هم گفتند که هدف از پخش آن نشان دادن قدرت ایران در فروش نفت بوده و اینکه ایران اجازه به صفر رساندن فروش نفت خود را نخواهد داد. این در حالی است که باید مراقبت شود که اگر می‌خواهند چنین حرفی را بزنند، به روش‌های دیگر نیز می‌توانند این موضوع را مطرح کنند. ما نباید به نوعی حرف بزنیم که اطلاعاتمان را در اختیار دشمن بگذاریم.

روزنامه دنیای اقتصاد صفحه نخست امروز خود را به بررسی ارزان‌ترین و گران‌ترین شهرها برای فعالیت اقتصادی اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «اطلس جهانی هزینه کسب‌وکار» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داده است: شهرهای منتخب جهان با معیار «هزینه زندگی» برای کسب‌ و کارهای بین‌المللی رتبه‌بندی شدند. موسسه «مرسر» که سالانه با مطالعه مجموعه‌ای از شاخص‌ها، مناطق شهری جهان را با معیار «کیفیت زندگی» رتبه‌بندی می‌کند، در گزارش جدید خود «هزینه زندگی» در ۲۰۹ شهر از کشورهای مختلف را مورد بررسی قرار داده است تا هزینه توسعه فعالیت اقتصادی در هر نقطه از دنیا را برای شرکت‌ها مشخص کند. اطلس جهانی هزینه کسب‌وکار نشان می‌دهد هنگ‌کنگ گران‌ترین شهر جهان - بالاترین رتبه - برای اعزام نیروی کار به این شهر معرفی شده است. ۸ شهر از ۱۰ شهر گران برای کسب‌وکار، در آسیا واقع شده‌اند. ارزش برابری ارزها با دلار، هزینه اجاره مسکن و همچنین قیمت خرید خانه از جمله فاکتورهای کلیدی در تعیین هزینه زندگی در شهرها و به تبع هزینه اعزام نیروی کار به شهرهای منتخب است که در کنار آن، سایر هزینه‌ها همچون حمل‌ونقل و خوراکی نیز لحاظ شده است. نتایج بررسی این موسسه جهانی درباره هزینه‌های زندگی ۲۰۱۹ حاکی است جایگاه شهرهای اروپایی در این رتبه‌بندی نسبت به قبل، تنزل پیدا کرده است. تضعیف ارزهای اروپایی برابر دلار آمریکا و موضوعات امنیتی عامل این تغییر نزولی بوده است. تونس ارزان‌ترین شهر برای توسعه فعالیت اقتصادی معرفی شده است.

روزنامه همدلی صفحه نخست خود را به رونمایی از سرگرمی خطرناک شبکه سه سیما اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «*منافع ملی#» روزنامه همدلی در ادامه توضیح داده است: در روزهایی که هجمه‌های بسیاری علیه وزیر و وزارت نفت ایران مشاهده می‌شود، برنامه صبحگاهی شبکه سه سیما در اقدامی عجیب، کشتی سارینا را که در حال دور زدن تحریم‌های نفتی بود، تا چین مسیریابی و مسیر دور زدن تحریم نفتی را اعلام کرد.

شبکه سه مدعی شده که این عمل، اشتباهی انجام شده است و برای توجیه آن ادعا کرده که خبرگزاری رویترز آن را منتشر کرده بود و به موضوع تازه‌ای پرداخته نشده است. حتی اگر این ادعا و توجیه را بپذیریم، نمی‌توان از کنار این اشتباه بزرگ به راحتی عبور کنیم؛ اما در نگاهی دیگر، اگر این اشتباه را در کنار مسائلی مانند انتقاداتی که پیش از این مطرح شد قرار دهیم، می‌بینیم که به صورت سریالی با دلایلی که مدرکی برای آنها نیست، وزیر نفت را می‌کوبند.

روزنامه کیهان صفحه نخست امروز خود را به اظهارات روزگذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست اندرکاران و کارگزاران حج، اختصاص داد و در تیتر یک خود به نقل از ایشان نوشت: «اینکه می‌گویند در حج به آمریکا اعتراض نکنید سیاستی شیطانی است» حضرت آیت‌الله‌ العظمی خامنه‌ای با اشاره به وجوه مختلف حج، افزودند: «در حج در کنار مظاهر معنوی، شاهد مظاهر حیات اجتماعی اسلام همچون «وحدت، برادری و یکرنگی»، «تجمع مردمی در عرفات، مشعرالحرام و منا» و «تحرک و طواف و سعی» هستیم و همزمان با این مظاهر برجسته، تجلی باشکوهی از «اخلاق، برادری و گذشت» به نمایش درمی‌آید.»

ایشان «ابعاد سیاسی حج» را یکی دیگر از ویژگی‌های این فریضه استثنائی برشمردند و تأکید کردند: «اینکه برخی می‌گویند حج را سیاسی نکنید، سخن نادرستی است زیرا ابعاد سیاسی حج، مطابق با خواسته و دستورات اسلام است.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی افزودند: «وحدت، حمایت از مظلومین همچون ملت فلسطین و مردم یمن، و یا برائت از مشرکین، همه اموری سیاسی و مطابق تعالیم اسلام هستند؛ بنابراین ابعاد سیاسی حج، همان تکلیف دینی و عبادت است.»

حضرت آیت‌الله‌ العظمی خامنه‌ای خاطرنشان کردند: «برائت از مشرکین یک فریضه اسلامی و یک کار لازم است و به همین دلیل ما اصرار داریم که این موضوع هر سال، به بهترین وجه انجام شود.»

ایشان تأکید کردند: «در کنار حرکات سیاسی دینی، اقدامات سیاسی غیردینی و شیطانی هم وجود دارد، همانند اینکه بگویند در حج به آمریکا اعتراض نکنید و یا از مشرکین ابراز برائت نکنید.»

کد خبر 381262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.