کشف شیوه جدید برای درمان  "سندروم متابولیک"

یافته‌های جدید نشان می‌دهد باکتری‌های روده نقش مهمی در درمان بیماری‌های مرتبط با چاقی نظیر سندرم متابولیک دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مزایای باکتری‌ها برای درمان بیماری‌های"کاردیومتابولیک" شامل امراض قلبی و دیابت، پیش از این مورد بررسی قرار گرفته است. محققان دانشگاه "Louvain" بلژیک به تازگی ارتباط بین مصرف مکمل‌های غذایی دارای نوعی باکتری موسم به "آکرمانسیا موسینفیلا" (Akkermansia muciniphila) را در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و پیش‌دیابت (عارضه عدم تحمل گلوکز) ارزیابی کردند.

یافته‌های جدید نشان می‌دهد باکتری‌های روده نقش مهمی در درمان بیماری‌های مرتبط با چاقی نظیر سندرم متابولیک دارند و ایجاد تعادل در آن‌ها، شیوه مهمی برای درمان این بیماری‌ها محسوب می‌شود. سندروم متابولیک به مجموعه‌ای از فاکتورهای خطرآفرین گفته می‌شود که شامل چربی دور شکم، فشار خون بالا، مقاومت به انسولین، افزایش سطح انسولین خون، تحمل گلوکز پایین و سطح غیر طبیعی چربی است این عوامل افراد را در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع دوم قرار می‌دهد. 

محققان دانشگاه "Louvain" بلژیک با همکاری پژوهشگران دانشگاه "Wageningen" هلند، از سال ۲۰۰۷ در مورد نقش باکتری آکرمانسیا موسینفیلا در سلامت کاردیومتابولیک مطالعاتی انجام دادند. این باکتری که در لایه مخاطی روده زندگی می‌کند بروز از دیابت نوع دوم مرتبط با چاقی جلوگیری می‌کند. محققان داده‌های ۴۰ فرد مبتلا به پیش‌دیابت و سندروم متابولیک را  بررسی کردند. آن‌ها شرکت کنندگان را به سه گروه تقسیم کردند. گروه اول شبه دارو مصرف کردند، برای گروه دوم باکتری زنده "Akkermansia" و برای گروه آخر، باکتری پاستوریزه (pasteurized bacteria) به صورت مکمل غذایی در نظر گرفته شد.

این مطالعه سه ماه طول کشید؛ یافته‌های جدید نشان داد افرادی که این نوع باکتری را مصرف کردند با کاهش التهاب کبد، کاهش وزن، توده چربی و کاهش سطح کسترول مواجه شدند. طی انجام این مطالعه، محققان ثابت کردند وضعیت سلامت کاردیومتابولیک در مبتلایان به سندروم متابولیک که باکتری "A. municiphila" را به عنوان مکمل‌ غذایی مصرف می‌کنند، به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد. سندروم متابولیک خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را پنج برابر و بیماری‌های قلبی را تا سه برابر افزایش می‌دهد.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Medicine  منتشر شده است.

کد خبر 381255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.