زمانی اینستکس را قبول می‌کنیم که نفت ایران فروش رفته و پولش بازگردد

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: اینستکس یک روش تبادل است و موقعی آن را قبول می‌کنیم که نفت ایران فروش رفته و پول آن وارد اینستکس شده تا از آن طریق بتوانیم خرید انجام دهیم و این سیاستی است که دولت آن را دنبال می‌کند.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر محمود واعظی امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اینستکس راه‌اندازی شده است؟، اظهار کرد: اینستکس مثل هر بانکی یک روش تبادل است و در یک مقطعی با مقداری پول که وارد شده، تبادلی از طریق آن صورت گرفته تا نشان دهند که عملیاتی است، اما از نظر ما اینکار کافی نیست، چرا که به دنبال کار تبلیغاتی و ظاهری نیستیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در اینستکس به دنبال این هستیم که اقدامات عملیاتی انجام گرفته و مشکل تجار و صنعتگران کشورمان حل شود. لذا موقعی آن را قبول می‌کنیم که نفت ایران فروش رفته و پول وارد اینستکس شده تا از آن طریق بتوانیم خرید انجام دهیم.

واعظی در پاسخ  به سوالی درباره برخی  اظهارنظرها که اینستکس را فرزند معلول برجام توصیف کرده اند ، گفت: هر کسی باید در چارچوب تخصص و موضوعاتی که به آن اشراف دارد، سخن بگوید. اینستکس یک روش کار است که می‌تواند عملیاتی باشد؛ لذا دادن تفسیرها و صفت‌های مختلف به آن درست نیست.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: به اروپایی‌ها اعلام کرده‌ایم تا جایی که به برجام متعهد باشند، ما هم به همان اندازه متعهد خواهیم بود.

دکتر واعظی در پاسخ به سوالی درباره دلایل کاهش نرخ ارز، گفت: دیدگاه دولت، از ابتدا بر این بوده که قیمت ارز، که به یکباره افزایش یافته بود، حباب دارد و قیمت واقعی آن بسیار پایین‌تر از این است.

رئیس دفتر رئیس جمهور خاطر نشان کرد: سال گذشته شاهد التهابات بسیاری در جامعه بودیم و قیمت ارز تحت تأثیر فضای تبلیغاتی، روانی وپمپاژ یأس و ناامیدی که از خارج به داخل القاء می‌شد، قرار داشت. اما امروز شرایط فرق کرده و مردم، تجار و تولیدکنندگان به این نتیجه رسیدند که تمام مطالبی که درباره ذخایر ارزی و آینده گفته می‌شود، درست نیست.

واعظی اضافه کرد: امروز همه می‌دانند که دولت با اشراف مدیریت می‌کند لذا اطمینانی که در داخل بوجود آمده، آرامشی را در بازار ارز ایجاد کرده که موجب کاهش آن شده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: معتقدیم قیمتی که فعلاً بر نرخ ارز وجود دارد هنوز هم بالاست و باید پایین‌تر بیاید، اما از طرفی نمی‌خواهیم دخالت مستقیم داشته باشیم و معتقدیم اگر عرضه و تقاضا کنترل شده و آرامش در جامعه بوجود بیاید، قیمت ارز نیز به قیمت واقعی نزدیک خواهد شد و همین سیاست را در سایر کالاها هم دنبال می‌کنیم.

واعظی در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت لبنیات، گفت: لبنیات از جمله کالاهایی است که باید سر سفره مردم وجود داشته باشد، بر این اساس، روز گذشته تذکرات لازم در خصوص افزایش قیمت لبنیات ، داده شده است تا سریعاً تحت کنترل قرار بگیرد. باید مراقبت کنیم، اگر در هر بخش از کالاهای مورد نیاز مردم بخصوص کالاهای خوراکی، اتفاقات مقطعی رخ دهد، حتماً نظارت بیشتری داشته و آن را کنترل کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره انتشار برنامه‌ای در صدا و سیما در خصوص افشای مسیرهای دور زدن تحریم‌ها در زمینه فروش نفت، گفت: این خبر که هم از طرف صدا و سیما و برخی روزنامه ها و سایت ها منتشر شده  به نقل از مقاله یک روزنامه‌ خارجی بوده است و بر اساس آنچه رییس سازمان صدا و سیما اعلام کرد؛ هدفشان این بوده که به آمریکایی‌ها و دیگران بگویند که در ایران اجازه نمی‌دهیم که فروش نفت به صفر برسد، البته باید مراقبت شود که به نوعی حرف نزنیم که اطلاعات را در اختیار دشمن قرار دهیم، لذا قرار شده مراقبت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

واعظی در پاسخ به سوالی درباره سفر رئیس جمهور به نیویورک، گفت: در این زمینه معاونت سیاسی و وزارت خارجه در حال بررسی موضوع هستند.

رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سوالی درباره زمان سفر رئیس جمهور فرانسه به ایران، گفت: این خبری بوده که خودشان اعلام کردند، ولی تاریخی قطعی نشده است.

کد خبر 381230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.