یک منتقد سینما:سینمای کودک بلاتکلیف است!

سینمای کودک و نوجوان، سینمایی است که از سوی هیچ ارگان و یا سازمانی جدی گرفته نمی‌شود. جشنواره فیلم کودک و نوجوان تنها عرصه برای به یادآوردن این بخش از سینماست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نبود وجود یک استراتژی جدی برای چرخه تولید تا اکران سینمای کودک، باعث شده تا خلأ زیادی در این ژانر سینما به وجود بیاید؛ همچنین نداشتن توجه کافی به ساخت فیلم هایی متناسب با رده سنی کودک و نوجوان، می‌تواند تبعات جبران ناپذیری را در جامعه همراه داشته باشد.

جعفر گودرزی، منتقد سینما در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه دنیای کودک و نوجوان جدی گرفته نمی‌شود، می‌گوید: جشنواره بهانه خوبی برای ساخت فیلم است اما سینمایی که مخصوص کودک باشد نداریم و به صرف برگزاری جشنواره، این بخش از سینما رونق نخواهد گرفت.

وی ادامه می‌دهد: دنیای کودکان جدی گرفته نمی‌شود. حتی در فیلم ها نیز با ذهنیت آنها برخورد کودکانه می‌شود. کودک امروز، بسیار از زمان خودش جلوتر و همگام شدن با آنها بسیار سخت و دشوار است. در حال حاضر این ژانر از سینما در بلاتکلیف ترین وضع ممکن قرار دارد.

این منتقد سینما اضافه می‌کند: سینمای کودک و نوجوان، نمی‌تواند به صورت شخصی و مستقل اداره شود؛ تا زمانی که وضعیت اکران فیلم‌های این حوزه جدی گرفته نشوند، فیلم مناسب تولید نخواهد شد.

گودرزی در خصوص وضعیت سینمای نوجوان می‌گوید: وضعیت سینمای نوجوان، چه در سطح برخورد با دغدغه های آنها و چه در سطح ساخت فیلم، صفر است. اگر فیلمی برای کودک، هرچند با سطح کیفی نامطلوب ساخته می‌شود، هیچ فیلمی در ارتباط با نوجوانان ساخته نمی‌شود.

او ادامه می‌دهد: نوجوانی سن بسیار حساسی است؛ افراد در سن نوجوانی در ناپایدار ترین وضعیت ممکن قرار می‌گیرند. اگر یک نوجوان  در این سن، به درستی هدایت نشود و در مسیر غلط قرار بگیرد، ممکن است تا پایان عمر، از این مسیر اشتباه خارج نشود.

این منتقد سینما با بیان اینکه دنیای کودک با حضور یک کودک در فیلم، تفاوت زیادی دارد، می‌گوید: باید از فیلمنامه نویسانی که تجربه و تخصص در سینمای کودک و نوجوان دارند کمک گرفت تا به فیلمنامه ای متناسب کودک و نوجوان رسید. این وظیفه سینماست که به کودک و نوجوان، خوراک متناسب با جامعه و فرهنگ خودش بدهد وگرنه آنها، خوراک فکری خودشان را از فضای مجازی یا از سمت سینمای غرب که هیچگونه سنخیتی با جامعه آنها ندارد دریافت می‌کنند.

گودرزی تصریح می‌کند: در جامعه ما، اعمال درجه بندی سنی، خودش نوعی تبلیغ برای کشیده شدن کودک و نوجوانان در سالن سینماست. اگر ما فیلم متناسب با رده سنی کودک و نوجوان تولید کنیم، در واقع به کانون خانوده نزدیک شده ایم؛ زیرا کودکان و نوجوانان به همراه خانواده به سینما می‌روند و همین امر سبب نزدیکی خانواده ها با سینما می‌شود.

این منقد سینما می‌گوید: اگر تربیت کودکان و نوجوانان در سن خودشان، به درستی و با ابزار صحیح صورت نگیرد، می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را برای آینده جامعه همراه داشته باشد.

کد خبر 381217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.