پیشرفت ۷۲ درصدی پروژه مرکز همایش‌های اصفهان/اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل پروژه

مدیر پروژه مرکز همایش‌های بین‎المللی امام خامنه‌ای گفت: احداث سالن اصلی، جنبی و ساختمان‌های مرتبط با پروژه مرکز همایش‌ها تا کنون ۷۲ درصد پیشرفت داشته است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال آینده تکمیل و به بهره برداری برسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی احمدی مهر صبح امروز_سه شنبه_۱۱ تیرماه ۹۸ در سی و چهارمین نشست «سه شنبه‌ها با رسانه، پاسخگویی در مسیر امید»، اظهار کرد: پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه ای سال ۱۳۹۰ به واسطه برگزاری اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد و براساس مصوبه دولت آغاز شد.

وی افزود: در ابتدا مقرر شد ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار توسط دولت به این پروژه تزریق و مابقی مبلغ مورد نیاز توسط شهرداری اصفهان پرداخت شود و پروژه ظرف دوسال مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مدیر پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای با بیان اینکه براساس پیش بینی‌های انجام شده، برای پروژه، مرکز همایش‌ها سالن اصلی، سالن جنبی، سینما، ویلاها و هتل و مرکز تجاری درنظر گرفته شده بود، افزود: پیش بینی‌ها مبنی بر این بود که از آورده هتل و تجاری و فروش زمین همچنین پروانه ساختمانی برای سرمایه گذار شهرداری بتواند منابع مالی خود را تأمین کند و با صرف ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار مرکز همایش‌ها احداث شود، اما دولت تنها ۲۰ میلیارد تومان از تعهدات خود را پرداخت کرد که تا کنون پیگیری‌ها و مکاتبات زیادی برای وصول ۸۰ میلیارد تومان باقی مانده انجام شده لیکن بی نتیجه مانده است.

تمام بدهی‌های پیمانکاران پرداخت شده است

وی با تأکید بر اینکه بخش هتل و تجاری مرکز همایش‌ها به دلیل مشکلات مالی ایجاد شده برای سرمایه گذار بخش خصوصی به اتمام نرسیده است و تنها پنج درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: شهرداری اصفهان براساس تعهدات خود مبالغی که باید به پیمانکاران پرداخت می‌کرد را انجام داد، البته تا دوسال قبل به دلیل بدهی‌های زیاد به پیمانکاران شاهد رکود پروژه بودیم، اما در دوره جدید مدیریت شهری اصفهان با عزم جدی برای اتمام پروژه تمام بدهی‌های پیمانکاران پرداخت شده است.

احمدی میزان این بدهی‌ها را حدود ۳۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: با حمایت شهردار اصفهان تمام بدهی‌های پیمانکاران پرداخت شده است و در چند ماه اخیر ۱۴ مناقصه برگزار شد که شش مورد آن به نتیجه رسید و پیمانکاران جدیدی وارد پروژه شدند.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر ۲۵۰ نفر کارگر، کارشناس و مهندس در پروژه مرکز همایش‌های بین المللی امام خامنه‌ای به طور مستقیم و یکصد نفر به صورت غیرمستقیم فعالیت می‌کنند.

مدیر پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای فاصله ۲۰ دقیقه‌ای با فرودگاه اصفهان، طراحی سه مسیر دسترسی به محل پروژه، دسترسی آسان به رینگ سوم، ترافیک روان و خارج بودن از مرکز شهر را از جمله ویژگی‌های این پروژه عنوان کرد و گفت: این پروژه در زمینی به وسعت ۷۱.۵ هکتار واقع شده و زیربنای ساختمان‌های کل مجموعه اعم از سالن اصلی، هتل، تجاری و ساختمان‌های مرتبط ۴۲۵ هزار متر مربع است.

وی با اشاره به طراحی نمای پروژه اظهار کرد: طرح «نیم کره» این پروژه نماد شهر اصفهان «نصف جهان» است.

احمدی با بیان اینکه ویژگی مهم سالن اصلی پروژه مرکز همایش‌ها این است که در آن ترجمه همزمان هشت زبان زنده دنیا انجام می‌شود، گفت: این سالن با ظرفیت و پتانسیل بسیار خوبی که خواهد داشت می‌تواند میزبان کنفرانس‌های ملی و بین المللی باشد و برای امکانات صوتی و تصویری آن از برندهای روز دنیا استفاده خواهد شد.

وی با تأکید براینکه تمام مسائل ایمنی، امنیتی و پدافندغیرعامل در پروژه مرکز همایش‌های بین‌الملی امام خامنه‌ای لحاظ شده است، افزود: در مراحل مختلف ساخت پروژه از متریال‌های بااستحکام و بادوام استفاده شده است.

اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل پروژه

مدیر پروژه مرکز همایش‌های بین المللی امام خامنه‌ای تصریح کرد: تاکنون بالغ بر ۳۲۰ میلیارد تومان در پروژه مرکز همایش‌ها هزینه شده و پیش بینی می‌شود در شرایط فعلی ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر برای تکمیل آن نیاز است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر در این پروژه ۲۸ قرارداد با پیمانکاران منعقد شده است، افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون هر هفته یک مناقصه برگزار شده و تا چند هفته آینده سه پیمانکار جدید به پروژه اضافه می‌شود.

احمدی با اشاره به دلایل تأخیر در اجرای پروژه گفت: سال ۹۰ بحران دلار به وجود آمد و با توجه به اینکه سرمایه گذاران در تکاپوی بازگشت کوتاه مدت سرمایه خود بودند، معادلات پیش بینی شده بهم خورد، اما شهرداری اصفهان تلاش کرد سرمایه گذاری‌ها را در این پروژه فعال کند.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر وقفی بودن زمین پروژه مرکز همایش‌ها اظهار کرد: زمین این پروژه دارای سند رسمی از اداره ثبت است و تمام زمین‌های مورد نیاز از مالکان خریداری شده و به هیچ عنوان وقفی نیست؛ تاکنون هیچ مکاتبه یا مذاکره‌ای از سوی اداره اوقاف در این باره انجام نشده است.

مدیر پروژه مرکز همایش‌های بین المللی امام خامنه‌ای در رابطه با پیش بینی زمان اتمام پروژه مرکز همایش‌ها تصریح کرد: پیش بینی آن باتوجه به شرایط سخت اقتصادی موجود، دشوار است، اما تلاش می‌کنیم تا پایان سال آینده برای تکمیل پروژه به نقطه مطلوب برسیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های هتل در نظرگرفته شده در مجاورت مرکز همایش‌ها تصریح کرد: این هتل با ۲۵۰ اتاق و ۳۰ سوئیت ازجاذبه‌های گردشگری این بخش به شمار می رود و البته تاکنون مقامات بلند پایه کشوری همچون وزیر امورخارجه از پروژه بازدید کرده و اذعان داشتند که درصورت اتمام پروژه بخش اعظم اجلاس‌های کشوری و بین المللی را می‌توان در این محل برگزار کرد.

توجه به معماری اصیل ایرانی_اسلامی در پروژه مرکز همایش‌ها

احمدی با بیان اینکه توجه به معماری اصیل ایرانی _ اسلامی در پروژه مرکز همایش‌ها مورد تأکید و توجه بوده است، ادامه داد: در بخش لابی مجموعه، صنعت مس بر روی شیشه کار شده و این اقدام توسط هنرمندان به نام اصفهان طراحی شده است همچنین یک مشاور به کارگرفته شده تاپیوست فرهنگی مرتبط با داشته‌های اصفهان برای این پروژه تعریف کند.

وی ادامه داد: تلفیقی معنی‌دار از معماری مدرن و معماری ایرانی_اسلامی با بهره گیری از مبانی نظری و عملی معماری پایدار جهت پاسخگویی به نیازهای روز کاربران و حفظ ارتباط با معماری بومی و سنتی این خاک همچنین استفاده از بعضی موتیف‌های بومی همچون طرح زیرگنبد مسجد شیخ لطف الله در طرح‌های داخلی از دیگر ویژگی‌های معماری این پروژه است.

مدیر پروژه مرکز همایش‌های بین المللی امام خامنه‌ای با اشاره به برنامه‌ریزی برای بهره برداری‌های آینده در پروژه مرکز همایش‌ها خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه سالانه نزدیک به ۵۰۰ نشست بین المللی، فنی و تخصصی در کشور برگزار می‌شود که عموماً حجم بیشتر آن در تهران است، بهره بردار ساختمان‌هایی همچون اجلاس می‌تواند برنامه ریزی‌های خوبی برای برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های مختلف در این پروژه داشته باشد.

وی تأکید کرد: اگر شهرداری اصفهان بهره‌برداری از پروژه را برعهده بگیرد بی شک به دلیل محدودیت ها همچون پروژه جهان نما شکست خواهد خورد، اما اگر بخش خصوصی برای بهره‌برداری از پروژه ورود پیدا کند، قطعا رونق خواهد گرفت و باتوجه به برگزاری همایش‌های بزرگ در مرکز همایش‌ها، درآمدهای خوبی خواهد داشت.

احمدی با اشاره به ویژگی‌های سالن چند منظوره پروژه اظهار کرد: این سالن با کاربری فضای پذیرایی دارای مساحت دو هزار و ۷۰۰ متر مربع در دو طبقه است و قابلیت تبدیل شدن به دو سالن با سیستم صوت مجزا را دارد.

وی ادامه داد: سالن سینما در این پروژه در دو طبقه با ۵۶۴ صندلی در نظرگرفته شده که مساحت فضای تماشاگران ۷۶۰مترمربع، مساحت سایر فضاها ۸۱۵ مترمربع و مساحت طبقه میانی ۳۰۰ مترمربع است.

مدیر پروژه مرکز همایش‌های بین المللی امام خامنه‌ای خاطرنشان کرد: پروژه مرکز همایش‌ها تاکنون موفق به دریافت جایزه سازه برتر فلزی در چهارمین کنفرانس ملی سازه و فولاد در سال ۹۲ و طرح برتر پنجمین کنفرانس ملی سازه و فولاد در سال ۱۳۹۳ شده است.

کد خبر 381050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.