۱۱ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
شاعری که با سبکش ماندگار شد

صدای آب درون حوض به جان آدم می نشیند حوضی که سال هاست هم نشین شعر و شاعری های این محله شده است و در این شب گرم تیرماه چنارها و سروهای بلند خیل مردم هنر دوست را احاطه کرده‌اند، مردمی که از پیر و جوان آمده‌اند تا ارادت خود را به مؤسس سبک هندی (اصفهانی) ثابت کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صائب تبریزی در قرن یازدهم قمری در اصفهان با همان سبکی که ایجاد کرد نامش مانا شد، او سبکی را به کمال رساند که چند سده پس از او سبک هندی نامیده شد. نازکی خیال و لطافت اندیشه، مضمون‌سازی‌های ظریف، معنی‌های بیگانه و باریک از خصایص بارز اشعارش هستند و همین خصوصیت ها او را جاودان کرد.

اینک در هفتمین همایش بزرگداشت این شاعر که روح در شنیدن ابیاتش به پرواز درمی‌آید ادیبان و هنردوستان گردهم آمدند تا چندی در کنار مزار او به خواندن اشعارش بپردازند و یادش را زنده کنند. در ابتدای این همایش محسن اسلامی شعری از صائب خواند تا عطر زبان فارسی در میان صدای آب بپیچد و به جان بنشیند، غزلی که نشان می‌دهد چرا از صائب به عنوان یکی از ده شاعر برتر ایران یاد می‌شود، غزلی که در پایان همه را به تحسین وا می‌دارد.

سپس استاد محمد تقی شاگرد خلف استاد حسن کسایی و تاج به نواختن تار و خواندن آواز پرداخت و باغ و نوایی زیبا و گوش‌نواز آرامگاه صائب را پر کرد.

باید نسل جدید را با زبان فارسی آشتی داد

در ادامه این همایش حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری، مدیر کل فرهنگ ارشاد اسلامی در خصوص اهمیت پرداختن به زبان فارسی اظهار کرد: دغدغه همه شاعران و نویسندگان در طول تاریخ پرداختن به زبان فارسی بوده است و یکی از راه‌های این امر بزرگداشت شاعران است.

وی با بیان اینکه باید نسل جدید را با این زبان آشتی داد، اضافه کرد: وظیفه همه ایرانیان است که نسل بعدی خود را با زبان فارسی آشنا کنند و این امر را امروز در بزرگداشت‌ها با حضور نسل جوان و نوجوان مشاهده می‌کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به عمق اشعار صائب تبریزی، افزود: اشعار این شاعر عرفانی است اما در عین حال در زبان غزل و مردم است و همین باعث شده از پس از قرن‌ها از یاد نرود و در بزرگداشت آن این تعداد از مردم شرکت کنند.

حجت الاسلام انصاری با اشاره به کم شدن آمار مطالعه بین جوانان تصریح کرد: اهالی قلم باید مشکل کم شدن مطالعه بین جوانان را حل کنند و امید است همه دست به دست هم بدهیم تا این مشکل نیز حل شود.

اشعار صائب ماندگار است

همچنین در ادامه محمدرضا نصر اصفهانی، عضو گروه ادب دانشگاه اصفهان در وصف اشعار صائب تبریزی اظهار کرد: میزان مطالبی که صائب به شعر و ادب فارسی اضافه کرد بسیار است و بیت‌هایی دارد که می‌تواند انسان را ماه‌ها به فکر و تعمق وا دارد.

وی افزود: صائب با بیش از ۸۰ هزار بیت یک شاعر زیاد سخنگو است که هر بیت آن می‌تواند حس، لحظه و جهان انسان را عوض کرد.

نصر اصفهانی در خصوص سبک وی اضافه کرد: سبک هندی بر پیچیدگی زبان استوار است و سبک فردیت انسان است و با ظرافت از کوچکترین امور سخن می‌گوید و در پایان در یک بیت تمام حرف را خلاصه می‌کند.

سپس الهام عمومی و مرتضی کارگر شاعران جوان اصفهانی اشعار خود را وصف صائب خواندند و در پایان این همایش از چهار تن از پیشکسوتان شاعری شهر اصفهان تجلیل به عمل آمد.

کد خبر 381042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.