امیدواریم اروپایی ها تا ۱۶ تیر گام ملموس و عملی بردارند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امیدواریم اروپایی ها در فرصت ۱۰ روزه باقیمانده و تا پایان مهلت ۶۰ روزه اقدام عملی و ملموسی برای اجرای اینستکس بردارند در غیر این صورت ایران ۱۶ تیرماه گام دوم را برمی دارد.

به گزارش ایمنا، «سیدعباس موسوی» امروز- دوشنبه- در مراسم بزرگداشت مرتضی صفاری نطنزی نماینده فقید مردم نطنز و قمصر در مجلس شورای اسلامی که در مدرسه شهید مطهری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره راه اندازی اینستکس (ابزار پشتیبان مبادلات تجاری) بیان کرد: آن طور که ما می بینیم و خبرهایی که فعلاً درباره این سازوکار منتشر شده، این چیزی نیست که جمهوری اسلامی ایران و مطالبه ملت ایران باشد. رایزنی‌ها ادامه دارد. پیام ما به طرف‌های اروپایی منتقل شده است. حدود ۱۰ روز فرصت هست و امیدواریم در این مدت بتوانند گام مهم و عملی‌تری نسبت به اجرایی کردن اینستکس بردارند.

موسوی تصریح کرد: اگر در این مدت گام مهمی از سوی اروپا برداشته نشود ایران در ۱۶ تیرماه گام دوم را برمی دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه که گفته شده ایران امروز از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۶۷/‌۳‬ درصد عبور کرده است، گفت: این سوال را از دوستان انرژی اتمی بپرسید چراکه آنها این موضوع را بهتر می دانند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گام دوم ایران در صورتی که اروپایی ها به اینستکس عمل نکنند چه خواهد بود، تصریح کرد: گام دوم به آنها اعلام شده است که بخشی از آن در زمینه غنی سازی است که درصد و سطح آن را به زودی اعلام می کنیم.

موسوی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر تقلاها و اقداماتی را از سوی اروپایی ها مشاهده می کنیم. اما باید آنها اقداماتی انجام بدهند که تامین کننده مطالبات ایران باشد.

وی یادآور شد: ما به آنها اعلام هم کرده ایم که اگر آنها گام عملی تر، ملموس تر و قانع کننده‌تر بردارند، حتماً این کاهش تعهدات ایران قابل بازگشت است وگرنه به مسیر خود ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره سرنوشت اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی بازداشت شده در اروپا اظهار داشت: پیگیری ها هم از لحاظ حقوقی و هم از لحاظ سیاسی و دیپلماتیک ادامه دارد به ویژه وکلای وی مجدانه در حال پیگیری این پرونده هستند. امیدواریم به زودی بیگناهی وی ثابت شده و از این بند رها شوند.

منبع: ایرنا

کد خبر 380994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.