استفاده از تجربیات سایر قاره‎‌ها برای تشکیل پارلمان آسیایی

نماینده جمهوری اسلامی در کارگروه پارلمان آسیایی گفت: باید از نظرات مجامع دانشگاهی و تحقیقاتی و تجربیات سایر قاره‌ها برای تشکیل پارلمان آسیایی استفاده و به اجماع نظر برسیم.

محسن کوهکن در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: مجمع مجالس آسیایی از دوره مجلس پنجم شکل گرفت و دبیرخانه آن در جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: با مرور زمان جلسات مختلف مجمع مجالس آسیایی برگزار و کارگروههای زیادی تشکیل شده و البته این مجمع سعی کرده همگرایی بیشتری را بین پارلمان‌های آسیا به وجود آورد.

نماینده جمهوری اسلامی در کارگروه پارلمان آسیایی ادامه داد: این مجمع در یکسال و نیم گذشته به دو موضوعی که برای مردم حائز اهمیت بوده، ورود پیدا کرده است.

وی گفت: یکی از این موارد پیشنهادی بود که سال گذشته در اجلاس قبرس ارائه شد مبنی بر اینکه کارگروهی برای بررسی بحران آب در آسیا تشکیل شود، البته مسئولیت این کارگروه با طرف‌های ایرانی است.

کوهکن اظهارکرد: پیشنهاد دیگر بررسی تشکیل پارلمان آسیا، مشابه اروپا بود که توافق شد تا کشورهای آسیایی عضو، یک نفر نماینده را معرفی کند تا کمیته بررسی تشکیل پارلمان آسیا را دنبال کند، از این رو سال گذشته جلسه‌ای در کشور تایلند برگزار شد و بعداز ظهر امروز نیز بررسی درباره نحوه تشکیل پارلمان آسیا را در دستور کار داریم.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه صبح اجلاس مجمع مجالس آسیایی که با حضور ۱۷ کشور آسیایی برگزار شد، بررسی قطعنامه‌های پیشنهادی انجام شد و  این اجلاس بیشتر مسائل سیاسی را مورد توجه قرار می‌دهد.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی افزود: امیدوارم خروجی این نشست به همگرایی بیشتر پارلمان آسیا و تاثیرگذاری آنها روی دولت‌هایشان باشد تا  این قاره کهن بیشتر به منافع خود بپردازد و مسائل قاره‌ای را که مرتبط با مردم است راحت‌تر حل و فصل کند.

وی گفت: در ارتباط با پارلمان آسیا در ابتدای کار هستیم و باید از نظرات مجامع دانشگاهی و تحقیقاتی و تجربیات سایر قاره‌ها برای تشکیل پارلمان آسیایی استفاده و به اجماع نظر برسیم؛ البته می توان امیدوار بود گام‌های مثبتی در این باره بر داشته شود.

کد خبر 380471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.