کشف شیوه جدید برای کاهش علائم روماتیسم

محققان اسپپانیایی به تازگی دریافتند که تحریک الکتریکی عصب واگ ممکن است باعث کاهش علائم روماتیسم مفصلی شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد تحریک الکتریکی عصب "واگ"، یکی از راهکارهای کاهش علائم روماتیسم است که از بیماری‌های شایع خود ایمنی محسوب می‌شود. سیستم ایمنی افراد مبتلا به بیماری روماتیسم مفصلی بیش از حد فعال می‌شود، در نتیجه به بافت‌های سالم بدن حمله کرده و منجر به التهاب می‌شود. این التهاب باعث آسیب رساندن به غضروف‌ها و استخوان‌ها و کم شدن فاصله مفصلی می‌شود. محققان امیدوار هستند کشف جدید به درمان بیماری‌های خود ایمنی کمک کند.

واگ، طولانی‌ترین عصب مغزی است که از ساقه مغز تا اندام‌های داخلی شکم ادامه می‌یابد. اخیرا محققان یک واکنش التهابی در عصب واگ کشف کرده‌اند که تولید "سیتوکین"را کاهش می‌دهد. "سیتوکین"به  مولکول‌های پروتئینی محلول در آب اطلاق می‌شود که بیشتر در پاسخ به یک تحریک٬ ترشح می‌شوند و وظیفهٔ انتقال پیام بین سلول‌ها را بر عهده دارند؛ به این مولکول‌ها فاکتور "نکروز تومور" (TNF) گفته می‌شود.

 سیستم ایمنی افراد سالم تولید TNF را متوقف می‌کند، اما در افرادی که به بیماری خود ایمنی مبتلا هستند، TNF اضافی به خون راه پیدا می‌کند و باعث التهاب و بروز علائم شدیدتر مربوط به این بیماری می‌شود. داروهای روماتیسم مفصلی ((RA زیادی مانند رمیکید(infliximab)  یا انبرل (etanercept) می‌تواند TNF را از بین ببرد. محققان معتقد هستند که اگر بتوانند  واکنش التهابی را به صورت طبیعی در عصب واگ افزایش دهند، شرایط بهتری به وجود خواهد آمد، زیرا مصرف داروهای ذکر شده سیستم ایمنی را سرکوب می‌کند و عوارض جانبی ناخوشایندی همراه دارد.

گروهی از پژوهشگران اسپانیایی به منظور پی بردن به این موضوع، یک تحریک کننده عصبی کوچک را در بدن  ۱۴ فرد مبتلا به روماتیسم مفصلی کار گذاشتند. هر فرد حداقل دو نوع دارو مصرف کرده بود اما علائم بیماری در آن‌ها کاهش نیافته بود. محققان افراد را به سه گروه تقسیم کردند. گروه اول  شبه دارو مصرف می کردند، گروه‌های بعدی نیز به ترتیب هر روز و هر چهار روز یک بار تحریک عصب واگ را دریافت می‌کردند؛ این مطالعه حدودا ۱۲ هفته طول کشید.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد افرادی که روزی یک بار تحریک عصب واگ دریافت می‌کردند نسبت به دو گروه دیگر، نتایج بهتری در زمینه کاهش علائم بیماری‌ از خود نشان دادند. طی این مطالعه، سطح سیتوکین بدن هر دو گروه که تحریک عصب واگ را دریافت کردند، حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد.

کد خبر 380317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.