نگران فعال شدن کانون ریزگردهای سمی تالاب گاوخونی هستیم

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه وجود چند عامل سبب خیزش ریزگردهای اخیر در استان شد، گفت: بخشی از ریزگردها نیز مربوط به گاوخونی و به ویژه اراضی پیرامون آن بوده است اما نمی‌توان تالاب را منشا اصلی ریزگردهای اخیر دانست.

حسین اکبری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بر اساس تصاویر ماهواره ای علت خیزش ریزگردهای اخیر در استان اصفهان، ناپایداری های جوی در جنوب سمنان و وزش باد شدید از سمت شمال و شمال شرق به سوی نیمه غربی و جنوبی بوده است، اظهار کرد: گردوغبار و ریزگرد به دلیل مدت زمان کوتاه شکل گیری و شدت وزش باد در جنوب سمنان به سمت اصفهان نیز کشیده شد، وجود چند منشا گرد و غبار در مسیر، چنین حالتی را ایجاد کرد و باعث شد این بار ریزگرد بیشتر مناطق استان اصفهان را فرا بگیرد.

وی افزود: منشا بخشی از ریزگردها مربوط به کویر ریگ جن در انارک نایین است و بخشی نیز می تواند  از اراضی کویر اردستان و ریگ بلند مرنجاب در آران و بیدگل باشد.

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در پاسخ  به این سوال که آیا یکی از منشاهای ریزگرد در اصفهان تالاب گاوخونی است؟ تصریح کرد: بخشی از ریزگردها نیز مربوط به گاوخونی و به ویژه اراضی پیرامون آن است زیرا با توجه به اقلیم  گرم و خشک و بیابانی تالاب وقتی که جهت باد از شرق به غرب می وزد پتانسیل خیزش گرد و غبار و ریزگرد به سمت اصفهان نیز وجود دارد با این حال عامل اصلی گرد و غبار روزهای اخیر گاوخونی نبوده است.

اکبری تاکید کرد: بخش کمی از ریزگردها مربوط به تالاب بوده است زیرا هنوز لایه های تالاب کمی رطوبت دارد که به کانون گرد و غبار به معنای واقعی تبدیل نشود.

وی افزود: برای گرفتن حقابه تالاب در حال رایزنی هستیم زیرا با توجه به شروع فصل تابستان و گرمای شدیدی که در پیش است اگر حقابه تامین نشود رطوبت تالاب بیش از پیش از دست می رود، نگرانی و دغدغه ما فعال شدن کانون گرد و غبار و ریزگردهای سمی تالاب گاوخونی است.

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه کانون‌های گرد و غبار استان به طور ناگهانی فعال نشده است، تصریح کرد: بهار امسال شاهد ناپایداری های موقت و شدید آب و هوایی در سطح کشور و استان بودیم که از جمله می توان به  بارش های رگباری و سیل آسا، وزش باد، خیزش طوفان های محلی و وقوع گرد و غبارها اشاره کرد.

اکبری ادامه داد: ناپایداری هوا می تواند به جای بارندگی، انرژی خود را به صورت وزش باد شدید و طوفان تخلیه کند که بر این اساس سبب خیزش گرد و غبار و ریزگردها در سطح گسترده تر و شعاع بیشتری می شود.  

رسوبات خشک شده سیلاب ها مستعد ایجاد گرد و غبار است

وی در خصوص احتمال وقوع ریزگرد طی روزها و هفته های آینده در اصفهان گفت: هواشناسی وقوع چنین پدیده ای را بر اساس بررسی دیتاهای ماهواره ای پیش بینی می کند اما با توجه به اینکه ناپایداری های جوی در بهار بیشتر از تابستان است، انتظار داریم به مرور از شدت ناپایداری ها، غلظت و مدت زمان ماندگاری ریزگردها در جو کاسته شود.

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه هر منطقه ای نسبت به منطقه دیگر از نظر شاخص های آب و خاک، عرصه های متاثر و مستعد ایجاد گرد و غبار محلی و فرا منطقه ای متفاوت است، اظهار کرد: اقلیم گستره بسیار وسیعی از استان اصفهان بیابانی است، پوشش گیاهی کم  و آب و هوای گرم و خشک و طولانی مدت آن سبب می شود که با تغییرات آب و هوایی و وزش بادهای شدید مستعد گرد و غبار باشد ضمن اینکه بارندگی های امسال به رغم تاثیرات مثبتی که داشت اما اکنون رسوبات خشک شده سیلاب‌ها مستعد ایجاد گرد و غبار محلی شده است که با خیزش طوفان لحظه ای شرایط برای ایجاد گرد و خاک محلی فراهم است.  

کد خبر 380278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.