صنایع چوب فلاورجان، میراث کهن فراموش شده

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فلاورجان با بیان اینکه در حوزه گردشگری فلاورجان هیچ محل اقامتی وجود ندارد، گفت: در حوزه صنایع دستی بسیاری از هنرها و صنایع دستی شهرستان به دلیل اینکه متولی خاصی نداشته از بین رفته است.

حافظ کریمیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در این شهرستان برای ایجاد ۱۱ مرکز بومگردی موافقت‌ اصولی صادره شده است و مراحل اداری آن پیگیری می‌شود، اظهار کرد: ایجاد مراکز بومگردی به افزایش اشتغال در حوزه گردشگری منجر می‌شود و با ایجاد این مراکز روستاییان می‌توانند محصولات کشاورزی، دامی و صنایع‌دستی خود را برای مسافران و گردشگران عرضه کنند.

وی با اشاره به وجود یک روستای هدف گردشگری در این شهرستان، یادآور شد: روستای "سهروفیروزان" از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی منحصر بفردی برخوردار است؛ بناها و بافت تاریخی این روستا بسیار با ارزش و مسجد، حمام و آسیاب‌های آن حالت قدیمی خود را حفظ کرده است.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فلاورجان عنوان کرد: در مناطق روستایی طاد، نرگان، هویه، زفره، رارا آثار و جاذبه‌های  شاخص وجود دارد.

کریمیان با بیان اینکه زیرساخت‌های گردشگری این شهرستان کامل نیست، تصریح کرد: ۷۰ درصد مردم این شهرستان کشاورز هستند و برای رونق گردشگری آگاهی‌بخشی زیادی لازم است.

وی اضافه کرد: در این شهرستان ۵۰۴ اثر تاریخی وجود دارد که از این تعداد، ۲۸ اثر ثبت ملی شده و ۵۰ اثر نیز در حال ثبت است.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فلاورجان با بیان اینکه به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فلاورجان کمتر توجه شده است، عنوان کرد: تاکنون بقعه پیربکران، مسجد استارا خاتون، پل بابامحمود، پل فلاورجان، خانه مویدی‌زفره، کبوترخانه چهاربرج، کبوترخانه رارا، کبوترخانه سیاه‌افشار، حمام فیروزان، حمام طاد، برج کبوترخانه ونهر، حمام سهر، مرمت شده است.

کریمیان یادآور شد: میزان فرسودگی و تخریب آثار تاریخی این شهرستان به دلیل تأسیس دیرهنگام اداره میراث فرهنگی در شهر بالاست و در حال حاضر این امکان وجود ندارد که همه این آثار را در مدت کوتاه بازسازی کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری فلاورجان هیچ فضای اقامتی وجود ندارد، اظهار کرد: در حوزه صنایع دستی بسیاری از هنرها و صنایع دستی شهرستان به دلیل اینکه متولی خاصی نداشته از بین رفته است.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فلاورجان با بیان اینکه همه صنایع دستی چوبی این شهرستان فراموش شده و تنها دو نفر در رشته خراطی مشغول کار هستند، عنوان کرد: آمار دقیقی از شمار صنایع دستی فراموش شده فلاورجان در دست نیست.

کریمیان تصریح کرد: این شهرستان دارای ۱۵۳ برج کبوترخانه است که ۹۰ درصد آن‌ها در محل زمین‌های کشاورزی قرار دارد و به دلیل اطلاع نداشتن کشاورزان، بیشتر این آثار از بین رفته است و کاشت محصول بدون رعایت حریم تا نزدیک آن‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه از تخریب آثار تاریخی جلوگیری می‌شود، تأکید کرد: ۹۰ درصد بناهای شاخص شهرستان تا بیش از ۷۰ درصد مرمت شده است.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فلاورجان با اشاره به مهمترین مشکلات این شهرستان در حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: زمین‌های این شهرستان برای کشاورزی مرغوب است و به همین دلیل برای احداث هتل و اقامتگاه مجوز سرمایه‌گذاری صادر نمی‌شود و این روند باعث ایجاد گردشگری پنهان شده است.

کریمیان با بیان اینکه این شهرستان دارای بیش از یکصد خانه قدیمی است، تأکید کرد: این خانه‌ها برای ایجاد مراکز بومگردی مناسب است، اما بسیاری از آن‌ها ارثیه‌ای بوده و راضی کردن وراث برای همکاری سخت است در حالی که تعدادی از آن‌ها خارج از کشور زندگی می کنند.

کد خبر 380032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.