۱۱ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶
اوقاتی برای رفع تکلیف!

تیران‌وکرون_از غروب امتحانات خرداد تا طلوع مهر کار مهمی ندارند. سرگردان و مبهوت صبح را به شام پیوند می‌زنند و در این رهگذر نه می‌آموزند و نه کاری می‌کنند. بی‌توجه به ثروتی که هدر می‌دهند، ایام طلایی را به زباله‌دان زمان می‌ریزند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از تیران‌وکرون، اوقاتی که خشت خشت آن شالوده زندگی آینده آنان را می‌گذارد، بیهوده می‌گذرد بی آنکه طرفی بسته یا دست‌مایه‌ای برگرفته باشند. اما گروهی از دانش‌آموزان و والدین جدا از جرگه بطالت‌جویان، فراغت را اوقاتی برای بالیدن می‌دانند به دنبال آموختن چیزهایی هستند که شاید در ایام تحصیل، هرگز مجالی برای آموختنشان نیابند.

سال گذشته یکصد پایگاه اوقات فراغت تیران‌وکرون پذیرای کودکان و نوجوانانی بود که در کلاس‌های فرهنگی، ورزشی، هنری، ورزشی، گردشگری و اجتماعی شرکت کرده بودند.

قدر مسلم وجود چنین کلاس‌هایی سودمند است، اما حتی آمار دقیقی از شمار شرکت‌کنندگان در طرح‌های غنی‌سازی اوقات فراغت وجود ندارد و این کمبود، مانع اظهارنظر قاطع درباره میزان حقیقی کارآمدی این طرح‌ها می‌شود. این در حالی است که موازی‌کاری و روزمرگی بعضی ادارات در برگزاری کلاس‌ها، اوقات فراغت را به ایامی برای رفع‌تکلیف تبدیل کرده است.

یک دست صدا ندارد

مهدی مرادی، رییس اداره ورزش‌وجوانان تیران‌وکرون با تأکید بر اهمیت همکاری مسئولان شهری، دهیاری‌ها و سایر نهادهای خدماتی در برگزاری کلاس‌های اوقات فراغت، می‌گوید: نباید ظرفیت‌های دستگاه‌ها برای ارائه خدمت در اوقات فراغت مغفول بماند یا نهادی نسبت به ارائه خدمت در این حوزه کوتاهی کند.

وی عنوان می‌کند: آموزش مهارت‌های زندگی و اجرای برنامه‌های آموزشی و فرهنگی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در پایگاه‌های اوقات فراغت ضروری است، اما دستگاه‌های متولی مانند بهزیستی باید از این فرصت استفاده و مهارت‌افزایی را در مدل‌های مختلف ارائه کنند.

رییس اداره ورزش‌وجوانان تیران‌وکرون تأکید می‌کند: نگاه همه‌جانبه به کیفیت و کمیت برنامه‌های اوقات فراغت لازم است، نباید رصد فعالیت‌ها مغفول بماند.

مرادی با اشاره فعالیت‌هایی که دستگاه‌های اداری انجام می‌دهند تصریح‌ کرد: نباید نقش مردم و تشکل‌های مردم‌نهاد مغفول بماند و مدیریت شهری و روستایی باید به کمک نهادهای متولی بیایند و خدمت و حمایت ارائه دهند.

وی می‌گوید: هم‌افزایی بین مردم و نهادها در افزایش کیفیت کار کمک می‌کند و با تحلیل آماری می‌توان افرادی که از این برنامه‌ها بی‌بهره مانده‌اند را شناسایی کرد.

حمایت از بخش خصوصی در غنی‌سازی اوقات فراغت

مجید حججی، فرماندار تیران‌وکرون نیز با اشاره به نقش غنی‌سازی اوقات فراغت در ایجاد نشاط و مهارت‌آموزی جوانان و نوجوانان، اظهار می‌کند: فعالیت‌های اوقات فراغت نباید تنها برای پر کردن وقت باشد، بلکه باید مولفه غنی‌سازی سبب ایجاد انگیزه برای افزایش امید به زندگی و حفظ هویت باشد.

وی ادامه می‌دهد: همه برنامه‌های اوقات فراغت نباید بر روی کلاس‌های آموزشی متمرکز شود، بلکه باید بخش‌های فرهنگی، گردشگری، ورزش همگانی، کتابخوانی و نشاط اجتماعی نیز در این زمینه همکاری کنند.

فرماندار تیران‌وکرون خاطرنشان می‌کند: نقش شرکت‌های صنعتی و نهادهای خدمات‌رسان و مواردی از این قبیل نباید در طرح اوقات فراغت و حمایت از متولیان این عرصه فراموش شود.

حججی می‌گوید: اگر سطح آگاهی مردم در غنی‌سازی اوقات فراغت افزایش یابد به افزایش کیفیت فعالیت‌ها در این عرصه کمک می‌کند.

سرکوب هیجانات جوانان به زیان جامعه است

شهرام آذرپی، معاون فرماندار تیران‌وکرون نیز تأکید می‌کند: برای جوانان تصمیم گرفتن مهم است و باید از نظرات این قشر برای تصمیم گیری‌ها استفاده شود.

وی ادامه می‌دهد: درخواست و علاقه جوانان متفاوت با گذشته است و نمی‌توانیم برای آن‌ها با بی‌توجهی تصمیم بگیریم.

معاون فرماندار تیران‌وکرون می‌افزاید: در فصل تابستان پایگاه‌های اوقات فراغت شهرستان باید برای شناسایی، شکوفایی استعدادها و مهارت‌افزایی جوانان و نوجوانان برنامه‌ریزی کنند.

آذرپی اضافه می‌کند: بی‌توجهی و سرکوب هیجانات جوانان و نوجوانان سودی ندارد و باعث بروز آسیب‌های اجتماعی و مشکلاتی از این قبیل خواهد شد.

ارزیابی سطحی پایگاه‌های اوقات فراغت

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که به عقیده رسول یزدانی، کارشناس مسائل اجتماعی، ارزیابی‌ کلاس‌های اوقات فراغت بیشتر بر مبنای کمیت‌هاست و کمتر بازخوردها و نتیجه آن مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: اگر کارکرد پایگاه‌های اوقات فراغت به استعدادشناسی نوجوانان و جوانان منجر شود، کارآیی بیشتری خواهد داشت.

کارشناس مسائل اجتماعی تأکید می‌کند: در حال حاضر والدین و دانش‌آموزان برای رهایی از گذراندن اوقات به بطالت و خطر گرفتار شدن در دام اعتیاد و دیگر آسیب‌های اجتماعی، اوقات فرزندان خود در ایام تابستان را به اصطلاح پُر می‌کنند، اما اگر حضور در این کلاس‌ها منجر به کشف استعدادی خاص یا هدایت به سوی رشته تحصیلی یا مهارتی خاص نشود، سود زیادی ندارد.

کد خبر 379964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.