تمرکز مدارس استعدادهای درخشان در شهرستان های پر جمعیت اصفهان

رئیس اداره استعداد های درخشان و دانش پژوهان جوان آموزش و پرورش اصفهان گفت: برای مدارس استعدادهای درخشان با وجود همین شرایط به دنبال کیفی سازی انجام کارها وهدایت دانش آموزان به فعالیت های علمی و پژوهشی هستیم وتمرکز این مدارس در مرکز استان و شهرستان های پر جمعیت صورت گرفته است.

کلیم الله بابایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه آزمون استعداد های درخشان پایه هفتم و دهم در تاریخ ۳۰ و ۳۱ خردادماه برگزار می‌شود که برای سال تحصیلی ۹۸-۹۷ پذیرش می شوند، اظهار کرد:درمجموع تعداد دانش آموزان که برای آزمون پایه هفتم داوطلب هستند تعداد ۹ هزار و ۱۵۲ نفر و برای پایه دهم که آزمون آن فردا ۳۱ خرداد ماه برگزار می شود ۱۳ هزار و ۴۶۳ دانش آموز در کل استان  متقاضی هستند.

وی با بیان اینکه دانش آموزان پایه هفتم در ۱۲ مدرسه دوره اول این آزمون را می دهند، افزود: این ۱۲ مدرسه در شهر اصفهان، خمینی شهر، کاشان، نجف آباد و آران وبید گل  برگزار می شود که دبیرستان  استعداد های درخشان در این پنج شهر وجود دارند.

رئیس  اداره استعداد های درخشان آموزان  آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: در این آزمون برای شهر اصفهان جذب ۳۰۰ دانش آموز پسر و ۲۷۰ دختر برای پایه هفتم را در چهار مدرسه دو مورد دخترانه و دو مورد پسرانه خواهیم داشت.

وی ادامه داد: برای پایه دهم تعداد ۱۳ هزار و ۴۶۳ نفر متقاضی هستند که در ۱۴ مدرسه دانش آموزان که در شهر اصفهان و شهرستان های خمینی شهر، کاشان، نجف آباد و آران و بیدگل جذب می شوند.

وی با تاکید به اینکه تعداد دانش آموزان پایه دهم کمتر است، افزود: دانش آموزانی که کلاس نهم را خوانده و فارغ التحصیل می شوند دیگر نیازی به آزمون استعدادهای درخشان ندارند و با همان شرایط هدایت می شوند و در دوره اول دانش آموزان به صورت تکمیلی جدب می شوند و پایه هفتم از سیستم بیرون نمی روند و با ادامه همان شرایط وارد پایه نهم می شوند و جذب پایه دهم خارج از سیستم است.

بابایی با اشاره به اینکه جذب این دانش آموزان در پایه دهم درمجموع آمار تعداد ۲۸۶ نفر برای کل استان است، اظهار کرد: مطابق تعاریف صورت گرفته ۶/۱ دانش آموزان و افراد هر جامعه این نسبت به افراد دیگر آ ی کیوی بالا تری را دارند و آموزش وپرورش با توجه به شرایط اقتصادی که در کشور وجود دارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه شرایطی که بتواند ظریفتی را برای این دانش آموزان استعدادهای برتر ایجاد کند که در همه مدارس توجه خاص داشته باشند این وضعیت وجود ندارد.

رئیس  اداره استعداد های درخشان آموزان  آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: به طور یقین در همه شهرستان های استان هم  این امکان وجود ندارد که این ظرفیت ایجاد شود به دلیل اینکه دانش آموز به اندازه کافی و تشکیل مدرسه وجود ندارد.

تمرکز مدارس استعدادهای درخشان در شهرستان های پر جمعیت

وی با اشاره به اینکه تشکیل و تمرکز این مدارس در مرکز استان و شهرستان های پر جمعیت صورت گرفته است، اظهار کرد: برای مدارس استعدادهای درخشان توسعه ای در پیشروی آموزش وپرورش نیست و با وجود همین شرایط به دنبال کیفی سازی انجام کارها وهدایت دانش آموزان به فعالیت های علمی و پژوهشی هستیم.

به گفته بابایی؛ این برنامه به صورت های مختلف در دوره اول با شرایط خاص خود و در دوره دوم هم بیشترین تمرکز در فعالیت های علمی و آموزشی به سمت فعالیت های پژوهشی است و امیدواریم در سالهای آینده زمینه ای فراهم شود که بتوانیم در زمینه توسعه رشته های فنی حرفه ای در هنرستان استعداد های درخشان باشیم.

وی با بیان اینکه در استان تقریبا همان آمار ۶/۱ دانش آموزان را جذب کردیم، گفت: جمعیت دانش آموزی در همه دوره ها در استان ۷۰۰ هزار نفر است و جمعیت دانش آموزی مدارس استعدادهای درخشان در ۲۶ واحد آموزشی دوره اول و دوم متوسطه در کل استان شش هزار و ۴۲۵ نفر هستند.

وی با تاکید اینکه در سالهای گذشته برمبنای اطلاعات علمی وآموزشی دانش آموزان سنجش می شدند، گفت: یک تعدادی از دانش آموزان بودند که یا خود علاقه مند به تلاش بیشتری بودند و یا به اجبار خانواده ها این کار را انجام می دادند و با سخت کوشی وارد مدارس استعدادهای درخشان می شدند.

پذیرش دانش آموزان بر مبنای هوش و خلاقیت

رئیس  اداره استعداد های درخشان آموزان  آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: از سال گذشته با توجه به سیاست های وزارتخانه پذیرش دانش آموزان در مدارس استعداد های درخشان براساس هوش و خلاقیت است و  امیدوار هستیم که سنجش و ابزاری که برای اینکار در نظر گرفته شده مناسب باشد و دانش آموزانی که از آی کیوی بالتری برخوردارند بتوانند وارد این مدارس شوند.

بابایی درباره مبنای سنجش خلاقیت این دانش آموزان گفت: سال گذشته و امسال زمینه برای انجام مصاحبه فراهم نشده است و فقط مبنا سوال های هوش بوده است و سال گذشته آزمون به شکل های مختلفبه وسیله افراد متفاوت طراحی سوال صورت گرفت که نیازمند کار بیشتری بود و نمونه سوالی که برای سنجش سوالات دانش آموزان صورت گرفته آزمون ریون بوده است.

وی اضافه کرد: این آزمون به شکل های مختلف به وسیله افراد متفاوت نقد شد و امسال تعداد ۱۰۰ تا سوال بوده است که دانش آموزان پاسخ دادند و مبنای پذیرش دانش آموزان در مدارس استعدادهای درخشان پاسخ دهی به سوالات بوده و مصاحبه ای انجام نمی گیرد.

 رئیس  اداره استعداد های درخشان آموزان  آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد:در آینده با توجه به سیاست گذاری وزراتخانه و اجرای برنامه ملی شهاب که برنامه جوانی است شناسایی استعدادهای برتر دانش آموزان را انجام می دهد. که از کلاس چهارم به وسیله آموزگاران دوره ابتدایی و دبیران دوره اول اینکار انجام می شود و به جایی می رسد که به کلاس نهم که رسید یک دانش آموز علاوه بر کارنامه تحصیلی یک کارنامه استعداد یابی هم دارد که هم خود دانش آموز و خانواده او و مدرسه می فهمند که در چه زمینه ای خلاقیت داشته و می تواند موفق شود و به وسیله این ابزار و سنجش می تواند به رشته های تحصیلی دوره دوم هدایت شوند.

کد خبر 379897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.