توجه به سربازان سبز شهر برای مقابله با ریزگردها

یک کارشناس ارشد محیط زیست گفت: توسعه فضاهای سبز شهری با استفاده از گونه‌های مقاوم به شرایط کم آبی یکی از راهکارهای محلی مقابله با ریزگردهاست، زیرا درختان به عنوان سربازان سبز شهر اجازه نمی‌دهند ریزگردها وارد ریه شهروندان شود.

محمود سلطانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: منشأ ریزگردهایی که امروز در آسمان نصف جهان مشاهده می‌کنیم از پدیده‌های طبیعی است، البته دخالت‌های انسانی در آن آشکار است.

وی افزود: در طول چند سال اخیر غرب کشور و حتی کشورهای همسایه روز به روز تبدیل به کویر شده به طوری که با تغییر شرایط جوی یا بروز گردباد، انبوه گرد و غبار از زمین بلند می‌شود و با توجه به جریان غالب نیمه‌غربی کشور به صورت پوشش گسترده سراسر کشور را فرا می‌گیرد.

این کارشناس ارشد محیط‌زیست تصریح کرد: امروز شاهدیم ریزگردها به مرکز کشور رسیده که پدیده بسیار خطرناکی است، البته زمانی خطرناک بودن آن بیشتر احساس می‌شود که این ذرات آلودگی‌هایی همچون فلزات سنگین و ترکیبات شیمیایی به همراه داشته باشد.

این کارشناس ارشد محیط زیست یکی از اقدامات در مقیاس محلی را توسعه فضاهای سبز شهری البته با استفاده از گونه‌های مقاوم به شرایط کم آبی دانست و اظهار کرد: درختان به عنوان سربازان سبز شهر اجازه نمی دهند ریزگردها وارد ریه شهروندان شود.

وی ادامه داد: در مقیاس ملی و منطقه‌ای نیز کشورها باید همکاری و تعامل داشته باشند و بیابان‌هایی که در اثر خشکاندن تالاب‌ها به وجود آمده را به آبگیر تبدیل کنند تا کانون‌های گرد و غبار کنترل شود.

سلطانی با تاکید بر اینکه شهروندان در شرایط فعلی تا حد امکان سعی کنند که از منزل خود خارج نشوند، تصریح کرد: مدیریت شهری اصفهان در رویارویی با این پدیده که میهمان ناخوانده شهر اصفهان شده، چاره‌ای جز تسلیم شدن ندارد، اما با توسعه فضاهای سبز در یک برنامه مدیریت شده میتواند شرایط زیست محیطی بهتری را در شهر رقم بزند.

کد خبر 379807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.