گردشگری بهترین راهکار بهبود شرایط اقتصادی است

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: باید هر روز برای توسعه گردشگری برنامه و خلاقیت داشته باشیم، ثبت بازارچه‌های صنایع دستی برای همه شهرهای کشور در دستور کار است و به زودی اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پویا محمودیان در نخستین اجلاس روسای کمیسیون‌های گردشگری شوراهای اسلامی کلانشهرها اظهار کرد: شورای شهر به عنوان سرمایه اجتماعی، مدافع حقوق شهروندان و نهادی تصمیم ساز و تصمیم گیر فعالیت دارد و شهرداری‌ها به عنوان رکن قوی در اجرا می‌توانند اتفاقات خوبی را برای کشور رقم ‌بزنند.

وی با بیان اینکه نقش اقتصاد خلاق در سال ۲۰۱۹ مورد توجه قرار گرفته‌ است، افزود: شهرها در این اقتصاد نقش مهمی دارند و مفاهیمی مانند شهر سلامت محور، شهر خلاق، شهر هوشمند، شهر هنر، شهر گردشگر پذیر و... برای تاثیرگذاری بیشتر شهرها در این نوع اقتصاد تعریف شده‌ است.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه نمی‌خواهیم از نو شهرها را بسازیم بلکه می‌خواهیم راهکارهای استفاده از پتانسیل‌های موجود را بشناسیم و از آن استفاده کنیم، ادامه داد: توسعه گردشگری بهترین راهکار برای بهبود شرایط اقتصادی با توجه به تحریم‌های موجود است.

وی با شاره به رقابت سنگین شهرهای گردشگرپذیر دنیا، افزود: امروزه رقبای ما بیکار ننشسته‌اند، شبانه‌روز کار می‌کنند تا بتوانند سهم خود را از گردشگری افزایش دهند و مدت حضور اقامت گردشگر را افزایش دهند، این کار ما را بیش از پیش سخت می‌کند؛ اگر داشته‌هایمان در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را باور کنیم ایران مرکز توجه گردشگران جهان قرار می‌گیرد.

 محمودیان با بیان اینکه هشت شهر و دو روستا ایران را در رتبه نخست شهرهای جهانی میراث فرهنگی قرار دارد، گفت: در حال حاضر ایران در این زمینه با فاصله زیادی از چین و هند قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه شهر کپورا با سفالش جهانی شد، ادامه داد: حضور تورهای گردشگری در این روستا فقر را ریشه‌کن کرد از این رو باید بضاعت‌هایمان را در معرض دید جهانیان قرار دهیم.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در حوزه صنایع دستی پتانسیل‌های فراوانی در ایران وجود دارد و هر استان صنایع دستی منحصر به خود را دارد که باید از این توان‌ها نهایت استفاده را داشته‌ باشیم.

در شهرهای کشور خیابانی به نام صنایع دستی نام گذاری شود

وی با بیان اینکه پیشنها می‌شود در همه شهرهای کشور خیابانی به نام صنایع دستی نام گذاری شود، ادامه داد: در تهران با موافقت شهرداری و شورای اسلامی شهر خیابانی به این نام نامگذاری شده است.

محمودیان همچنین به برنامه‌ریزی برای نمایش و فروش صنایع دستی هر شهر در یکی از خیابان‌های همان شهر اشاره کرد و افزود: در روزهای غیر تعطیل اجرای این طرح در شهرهایی مانند تهران که شلوغ است اقدام درستی نیست و باید روزها و ایام مناسبی برای اجرای آن در نظر گرفته شود. ثبت بازارچه‌های صنایع دستی برای همه شهرهای کشور در دستور کار است و به زودی اجرایی خواهد شد.

فضاهای شهری جاذب گردشگری باشند

وی با بیان اینکه فضاهای شهری باید برای جذب گردشگران داخلی و خارجی آماده شود تا بتوان مدت حضور گردشگر در شهرها را افزایش داد، ادامه داد: همه مسئولان باید برای توسعه گردشگری غیرت داشته باشند؛ باید هر روز برای توسعه گردشگری برنامه و خلاقیت داشته باشیم.

 معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به لزوم توسعه تبلیغات و بهتر شناساندن ظرفیت‌های جاذب گردشگری کشور به همه جهانیان افزود: باید داشته‌هایمان را به همه مردم جهان نشان دهیم و استفاده از فضای مجازی و رسانه‌ها در این زمینه بسیار مؤثر است.

محمودیان با بیان اینکه باید جاذبه‌های گردشگری و صنایع دستی ایران دیده شود، گفت: شرط موفقیت ما در این زمینه جهانی شدن است، باید همه مردم ایران خود را سفیران افتخاری حوزه صنایع دستی و گردشگری بدانند.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی شهری با همکاری شهرداری، شورای شهر، سازمان میراث فرهنگی و دیگر دستگاه‌های ذی ربط باید در راستای توسعه گردشگری باشد، تصریح کرد: ما باید با شهرهای خلاق حوزه گردشگری دنیا در تعامل باشیم، حضور شهر اصفهان در شبکه جهانی شهرهای خلاق فرصت خوبی است که باید از آن بهره برداری لازم را ببریم.

اجلاس جهانی صنایع دستی در اصفهان برگزار شود

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: باید اجلاس جهانی شهرهای خلاق صنایع دستی را هر چه سریع‌تر در اصفهان برگزار کنیم و شهرها، روستاها و صنایع دستی‌مان را از طریق برگزاری این گونه اجلاس‌ معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه ارتباطات و توسعه روابط بین الملل برای جهانی شدن حرف اول را می زند، ادامه داد: بسیاری از شهرهای خلاق جهان نصف اصفهان صنایع دستی دارند اما از نداشته هایشان هم بهره برداری کرده‌اند.

محمودیان با بیان اینکه ایران یکه تاز صنایع دستی جهان است، گفت: رویدادهای هنری و گالری‌هایی که در ایران برپا می‌شود جاذبه‌های گردشگری هستند که نیاز به دیده شدن دارند.

کد خبر 379674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.