مهمترین آسیب‌های اجتماعی مدارس اصفهان چیست؟

رییس اداره مراقبت از آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش‌وپروش استان اصفهان گفت: به ترتیب خشونت رتبه اول آسیب‌های مدارس استان را دارد بعد از آن کودک‌آزاری، مصرف دخانیات، اعتیاد و خودکشی بوده است.

مریم ژاله در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص وضعیت کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس اظهار کرد: حدود ۸ سال است که اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی به صورت یک اداره مستقل تخصصی در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی در ادارات کل آموزش‌وپرورش فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه سیاست اصلی آموزش‌وپرورش در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی پیشگیری اولیه است، افزود: پیشگیری اولیه بیشتر با آموزش تحقق می‌یابد که در این زمینه سه برنامه اصلی در این اداره انجام می‌شود.

رییس اداره مراقبت از آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان در خصوص این سه محور اصلی تصریح کرد: یکی از این محورها آموزش و توانمندسازی است که در این زمینه کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌هایی برای کلیه مقاطع در سه دسته دانش‌آموزان، معلمان و والدین درنظر گرفته که شامل برخی آموزش‌های تلفیقی پیشگیری در کلاس درس همچنین آموزش‌های مبتنی بر شواهد میدانی انجام می‌شود.

وی در خصوص طرح آموزش پیشگیری رشدمدار اظهار کرد: این طرح متناسب با گروه سنی دانش‌آموزان در هر مقطع سنی مهارت‌هایی را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهد که امسال ۵۵ درصد مدارس استان تحت پوشش این طرح بودند که تا سال ۱۴۰۰ این پوشش به صددرصد می‌رسد.

ژاله با بیان اینکه دومین محور پیشگیرانه نهضت فرهنگی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است، تصریح کرد: این نهضت فرهنگی شامل برنامه‌های مناسبتی است که بدین منظور هفته مبارزه با اعتیاد در مدارس را از سه سال قبل طراحی کردند که مقارن با آخرین هفته آبانماه است همچنین جشنواره نوجوان سالم در مدارس با محورهای مختلف فرهنگی فیلم، عکس، مقاله با دو محور پیشگیری از رفتارهای پرخطر و خشونت در سه سطح مدارس، مناطق و استانی اجرا می‌شود همچنین راه‌اندازی نمایشگاه‌های فرهنگی دائمی، توزیع محصولات فرهنگی از دیگر اقدامات محور دوم پیشگیری است.

وی در خصوص محور مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان، اظهار کرد: از سه سال قبل اطلاعات آسیب‌ها کامل نبود و بین وضعیت موجود و آمارها تضادهایی بود که وزارتخانه به صورت متمرکز سامانه پایش آسیب‌های اجتماعی را راه‌اندازی کرد که مدیران مدارس موظف به پر کردن فرم‌هایی در این سامانه هستند که هدف از این سامانه جمع‌آوری داده‌های مدیران مدارس و تهیه نقشه خطرپذیری بوده است.

نیروی مستقل در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس نداریم

رییس اداره مراقبت از آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با بیان اینکه فعالیت‌های بعدی بر اساس نقشه خطرپذیری خواهد بود، افزود: باید بدانیم که آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر همه جا هست و نمی‌توانیم بگوییم یک منطقه خاص پاک است یا مناطق دیگر پرخطر است چرا که تنوع و تعدد آسیب‌های مناطق استان متفاوت است اما سعی ما همواره بر این بوده که تمام تمرکز خود را در مناطق خطرپذیر متمرکز کنیم که مناطق حاشیه نشین مهاجرنشین و دارای خرده‌فرهنگ‌های بسیار تعدد و تنوع آسیب‌ها را بیشتر دارند.

وی در خصوص طرح نماد اظهار کرد: طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان با عنوان "نماد" دو سال است که در اصفهان به صورت پایلوت انجام می‌شود اگر این طرح نماد در همه مدارس انجام شود همه برنامه‌های پیشگیری ذیل این برنامه خواهد بود که در سال گذشته این طرح در ۶ واحد آموزشی فلاورجان و ۶ واحد در ناحیه ۳ آموزش‌وپرورش اجرا شد و امسال با پوشش صددرصدی در واحدهای آموزشی فلاورجان انجام شده است.

ژاله با بیان اینکه برای سال آینده این طرح باید در ۱۵۰۰ واحد آموزشی اجرا شود، گفت: در چشم‌انداز سال ۱۴۰۰ تمام مدارس زیر چتر طرح نماد خواهند بود اما چون در این طرح ۱۴ دستگاه نقش دارند فعلا به صورت پایلوت در کشور اجرا شده است.

وی در خصوص طرح‌های اجتماع‌محور آموزش‌وپرورش در کاهش آسیب‌ها افزود: از صددرصد برنامه‌ها نیمی از آنها رشدمدار و نیم دیگر اجتماع‌محور است که در طرح اجتماع‌محور با استفاده از پتانسیل ذینفعان محلی در بیرون از مدارس انجام می‌شود و برای نمونه برای روز دخانیات در محله‌های مختلف از فروشگاه‌ها و مغازه‌هایی که دخانیات عرضه نمی‌کردند تقدیر شد.

رییس اداره مراقبت از آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با بیان اینکه در اجرای طرح‌های کاهش آسیب دو مشکل اساسی وجود دارد، گفت: نیروی مستقل و متخصص نداریم و کادر مستقلی برای این کار در مدارس نداریم و دیگر اینکه زمان مستقل و خاصی برای اجرای این طرح‌ها در مدارس نداریم چرا که متاسفانه مهمترین مطالبه والدین از مدارس رویکرد آموزشی است هرچند در سال‌های اخیر با وجود کتاب‌های اجتماعی، تفکر و سبک زندگی یا سواد رسانه‌ای این روند بهتر شده است.

وی با اشاره به اینکه تلاش بر این بوده پیشگیری را یک رسالت عمومی بدانیم، اظهار کرد: سعی ما بر این بوده همه دبیران مهارت‌های لازم در این زمینه را کسب کنند چرا که در گذشته تنها دبیران پرورشی و اجتماعی یا دروس عمومی این مهارت را داشته باشند اما امروز همه کارکنان حتی معلمان فیزیک، شیمی یا ریاضی مهارت‌های پیشگیری را به دانش‌آموزان منتقل کنند.

مصرف‌کننده حرفه‌ای موادمخدر در مدارس نداریم

ژاله با تاکید بر اینکه باید اولویت پرورش بر آموزش باید مطالبه اصلی والدین باشد، تصریح کرد: طرح توانمندسازی همزمان دانش‌آموزان، والدین و معلمان را در ۴۱۵ مدرسه ابتدایی و در دو دوره متوسطه همه مدارس دولتی اجرایی کردیم که در این طرح ۳۷۶ هزار و ۸۳۳ دانش‌آموز، ۳۳۳ هزار و ۸۸۵ نفر والدین و ۲۳ هزار نفر از کارکنان در کل استان آموزش‌های لازم را در سه جلسه دریافت کردند.

وی با اشاره به اینکه از نظر اجرای برنامه‌های کاهش آسیب استان اصفهان وضعیت خوبی نسبت به دیگر استان‌ها دارد، افزود: دستگاه‌های مربوطه در استان اصفهان تعامل درون‌بخشی خوبی با هم دارند که این تعامل منجر به همکاری می‌شود که این تعامل در بسیاری استانها وجود ندارد همچنین همکاران فرهنگی هم همکاری خوبی دارند و کمبود اعتبار یا موانع دیگر به دلیل وجود احساس مسئولیت کمرنگ‌تر است.

رییس اداره مراقبت از آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان در خصوص مهمترین آسیب‌های موجود در مدارس استان گفت: به ترتیب خشونت رتبه اول آسیب‌های مدارس استان را دارد بعد از آن کودک‌آزاری، مصرف دخانیات، اعتیاد و خودکشی بوده است کودک‌آزاری در اینجا خارج از سیستم مدارس صورت گرفته بود اما به مدرسه گزارش شده بود و در بحث اعتیاد دانش‌آموزان معمولا سوءمصرف مواد دارند و به هیچ‌وجه مصرف‌کننده حرفه‌ای نداریم و همان حد اعتیاد هم بیشتر در مورد دخانیات بوده است و در خصوص آسیب‌های اجتماعی وضعیت غرب و شرق استان برابر است اما تنوع آسیب‌ها باهم متفاوت است.

کد خبر 379518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    0 0
    با چه افتخاری میگه مصرف کننده حرفه ایییییی تو مدارس نداریم !!!!!!