۳۰۷ هزار هکتار جنگل دست کاشت در اصفهان وجود دارد

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: طی نیم قرن گذشته در حدود ۳۰۷ هزار هکتار از مساحت استان اصفهان طرح های بیابان زدایی با ایجاد جنگل های دست کاشت، انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالرضا مهاجری پیش از ظهر امروز دوشنبه- ۲۷ خردادماه- در بازدید از  طرح های بیابان زدایی شهرستان آران و بیدگل با اشاره به اینکه یکی از چالش های جهانی نیم قرن اخیر  پدیده بیابان زایی بوده است، اظهار کرد : با توجه به آمار مرگ و میر و فقر در آفریقا، کنوانسیون مقابله با بیابان زایی تشکیل شد و حدود ۲۵ سال پیش نیز ایران به این کنوانسیون پیوست.
وی با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد مساحت خشکی جهان را بیابان تشکیل می دهد، افزود: حدود ۲۰ درصد از مساحت ایران و ۳۰ درصد از استان اصفهان مناطق بیابانی است که شهرستان های شمالی و مرکزی این استان را شامل می شود.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اظهار کرد: در ۵۰ سال گذشته مناطق بیابانی استان مورد مطالعه قرار گرفته و خوشبختانه امروز در ۳۰۷ هزار هکتار از وسعت استان طرح های بیابان زدایی انجام شده است درحالی که کل فضای سبز شهری اصفهان ۳۵۰۰ هکتار است.
وی با اشاره به پیامدهای نامطلوب معضل بیابان زایی گفت:  استفاده غیر صحیح  از عرصه ها، چرای بی رویه دام، شخم زدن اراضی مرتعی، از بین بردن پوشش گیاهی، جنگل زایی و همچنین بهره برداری غیراصولی از معادن عوامل اصلی تشدید بیابان است.
مهاجری افزود: قبل از اجرای طرح های مقابله با بیابان زایی کشاورزان آران و بیدگلی به دلیل هجوم ریزگردها مشکلات فراوانی در مزارع خود داشتند اما امروز در پی اجرای طرح های تثبیت و گسترش جنگل های دست کاشت، از هجوم ریزگردهای ماسه ای جلوگیری و سبب رونق اقتصادی در منطقه شده است.
وی افزود: در طرح های مقابله با بیابان زایی اولویت ما مناطقی است که مردم سکونت دارند و تاکنون در شهرستان های خور و بیابانک، اردستان، بادرود، کاشان، آران و بیدگل و اصفهان این طرح اجرایی و جنگل های تاغ توسعه یافته است و بیشتر اجرای طرح ها با مشارکت مردم بوده است
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به معضل قاچاق چوب در جنگل های تاغ، اظهار کرد: به رغم مراقبت و گشت های شبانه روزی نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی، برخی افراد سودجو با نابودی عرصه های جنگلی دست کاشت، اقدام به قاچاق چوب می کنند که از شهروندان می خواهیم در صورت مشاهده با شماره تماس ۱۵۰۴ به اداره منابع طبیعی اطلاع رسانی کنند.
به گزارش خبرنگار ایمنا امروز ۲۷ خرداد ماه برابر با ۱۷ ژوئن روز مقابله با بیابان زایی است و شعار امسال" بیایید جهانی سبز بسازیم" نیز نامگذاری شده است.

کد خبر 379495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.