تولید ۵ میلیون تن ریزغده سیب‌زمینی در استان

فریدونشهر _ معاون زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به تولید بیش از پنج میلیون تن ریزغده سیب‌زمینی در اصفهان، گفت: این مقدار ۷۰ در صد ریز غده کشور را تامین می‌کنند، اما این محصولات در استان استفاده نشده و به استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و ... صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان فریدونشهر، محمودرضا افلاکی امروز( دوشنبه) در همایش گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی با بیان اینکه استان اصفهان در دوران دفاع مقدس ۶۳۶ شهید جهادگر را تقدیم انقلاب کرده است، اظهار کرد:وقوع خشکسالی شدید در سال گذشته مشکلات زیادی را ایجاد کرد، چنانچه میزان بارش این شهرستان از متوسط سالانه ۵۳۰ میلیمتر به ۳۳۵ میلیمتر کاهش یافت، اما امسال رکورد ۷۸۴ میلیمتر ثبت شده است.

تولید محصولات کشاورزی در کشور به مرز ۱۲۵ میلیون تن رسید

وی با بیان اینکه تولید محصول کشاورزی از ۲۵ میلیون تن در ۴۰ سال قبل به ۱۲۵ میلیون تن در حال حاضر افزایش یافته است، افزود: در چهار سال متوالی در تولید گندم به خود کفایی رسیدیم، البته در سال جاری سیل گلستان و خوزستان یک میلیون تن تولید گندم را کاهش داد، اما بر اساس پیش‌بینی‌ها ۱۴.۵ میلیون تن گندم برداشت می‌شود که از این میزان ۱۲ میلیون تن خرید تضمینی می‌شود.

معاون زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: جایگاه استان اصفهان در تولید محصولات کشاورزی ویژه است، سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در سال‌های پر آب ۵۷۰ هزار هکتار بود، اما از دهه ۸۰ تاکنون در اثر کم‌آبی صد هزار هکتار از این مساحت کاسته شد، ولی میزان تولید محصولات کاهش نیافت.

افلاکی تصریح کرد: افزایش کمی تولید دیگر اهمیت ندارد و سیاست و رسالت اصلی جهاد کشاورزی تامین مواد غذایی سالم و مرغوب از مزرعه تا سفره است.

بی‌سوادی از مهمترین مشکلات کشاورزان

وی ادامه داد: آب و خاک و گیاه مثلث تولید در کشاورزی هستند و کشاورز اصلی‌ترین عنصر در فرایند تولید است، بنابراین باید روی کشاورز سرمایه‌گذاری شود؛ استان اصفهان ۱۸۰ هزار بهره‌بردار کشاورزی دارد که ۱۱۰ هزار نفر از آنان در تولید محصولات زراعی مختلف فعالیت دارند.

معاون زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه بی‌سوادی یکی از مهمترین مشکلات کشاورزان است، اظهار کرد: مسن بودن کشاورز از مشکلات دیگر این بخش است در حالی که جوانان به اشتغال‌ در بخش خدمات و صنعت علاقه دارند و به مرکز استان یا شهرستان‌های هم‌جوار مهاجرت می‌کنند.

خشکسالی کمر کشاورزی را شکست

افلاکی با بیان شمار اینکه دانش‌آموختگان کشاورزی افزایش یافته است، تأکید کرد: خشکسالی از دهه ۸۰ تاکنون خسارات زیادی برجا گذاشت که کاهش شدید منابع آب‌های زیرزمینی از جمله آن‌ها بود.

وی افزود: شرکت آب منطقه‌ای دیرهنگام برای تعادل بخشی منابع آب وارد عمل شد، البته کارهای زیر بنایی خوبی انجام شده که از جمله آن‌ها می‌توان به آبرسانی سیار به ظرفیت ۶۰ هزار مترمکعب برای باغات این شهرستان در سال گذشته اشاره کرد.

افلاکی با بیان اینکه برای افزایش تولید خبرگان گندم کار و سیب‌ زمینی کار در شهرستان فریدونشهر شناسایی شوند، تصریح کرد: در استان اصفهان از ۱۶ هزار هکتار زیر کشت سیب‌زمینی ۵۰۰ هزار تن محصول تولید شده است که مقام سوم کشور در تولید آن را دارد، اما در زمینه تولید بذر آن مشکل داریم.

وی افزود: فریدونشهر یکی از شهرستان‌های دارای پتانسیل در تولید بذر سیب زمینی است و عملکرد این شهرستان از لحاظ برداشت سیب‌زمینی ۵۰ تن در هکتار است.

تولید ۵ میلیون تن ریز غذه سیب‌زمینی در استان

افلاکی با اشاره به تولید بیش از پنج  میلیون تن ریزغده سیب‌زمینی در اصفهان، یادآور شد: این مقدار ۷۰ در صد ریز غده کشور را تامین می‌کنند، اما این محصولات در استان استفاده نشده و به استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و ... صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد روغن مورد استفاده در تهیه غذا وارداتی است، افزود: جنگ کنونی کشور اقتصادی است و باید کشت گیاهان روغنی افزایش یابد.

معاون زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه صادرات سیب‌زمینی در مدت ۲۰ روز به دلیل آزادی صادرات باعث افزایش قیمت این محصول تا شش هزار تومان در هر کیلو شد، خاطرنشان کرد: کشت گندم در اراضی شیب‌دار سبب فرسایش خاک می‌شود و باید از ارقامی که موجب تحول اقتصادی در کشت گندم و جو می‌شود استفاده شود.

کشت حبوبات پاییزه ۳۰ درصد افزایش محصول به همراه دارد

افلاکی با بیان اینکه تغیر زمان کشت حبوباب از بهاره به پاییز سبب افزایش ۳۰ درصدی عملکرد می‌شود، گفت: هفت میلیون تن کود اوره در کشور تولید می‌شود که پنج میلیون آن صادر و مابقی آن در استان‌ها توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به کشت ۲۸ هزار هکتاری گندم آبی در سال جاری سهم استان ۳۵ درصد افزایش یافت، یادآور شد: ۵۰۰ تن اوره به شهرستان‌ها تخصیص یافته است.

معاون زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: عملیات خرید تضمینی در شش شهرستان کویری استان به میزان هشت هزار تن به پایان رسیده است و اکنون خرید تضمینی گندم از شهرهای مرکزی استان و تا ظرف یک‌ماه آینده از مناطق غربی استان شروع می‌شود؛ لازم است کشاورزان با دولت همراهی کنند و فریب دلالان و سودجویان را نخورند.

کد خبر 379432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.