۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
جنبش معماری سبز در سنگاپور

Oasis Terraces یک مرکز اجتماعات و کلینیک بهداشتی واقع در کناره‌های یک آبراه در سنگاپور است که از یک باغ‌تراس عمومی تشکیل می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه به اهمیت فضای سبز، به خصوص در مناطق آلوده و بتنی شهرها، بسیاری از شرکت‌های معماری در طراحی‌های ساختمانی خود گزینه سرسبزی را نیز لحاظ می‌کنند. در حال حاضر استفاده از پشت بام منازل یا ادارات به عنوان زمین‌های کشاورزی و یا ایجاد پارک‌های آسمانی، گزینه‌های رو به رشدی است که خصوصا در محله‌های شلوغ و پر تردد شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از جمله شرکت‌های معماری علاقمند به پیاده‌سازی این‌گونه طرح‌ها که به جنبش معماری سبز پیوستند، نمایندگی شرکت معماری بین‌المللی Serie Architects در لندن و گروه معماری Multiply Architects در سنگاپور است که با همکاری در یک پروژه مشترک، طراحی و ساخت یک مرکز اجتماعات برای انجمن مسکن و توسعه شهری سنگاپور را به پایان رساندند. کل این پروژه، صرف نظر از ارزش زیبایی‌شناسی، با هدف جذب مشارکت‌های مردمی برای کاشت گیاهان و نگهداری از باغ‌ها و همچنین استفاده از فضاهای عمومی در یک بخش مرکزی به مرحله اجرا در آمد.

این مرکز که در کنار یک آبراه واقع شده است در منطقه شلوغ و پرجمعیت پونگل قرار دارد و یک مرکز خرده فروشی است که دارای رستوران، چند مغازه، تسهیلات همگانی و همچنین یک درمانگاه عمومی است. ساختمان آن به وسیله بلوک‌های ساختمانی بلند احاطه شده است که با نمای باز و سرسبز آن که منجر به ایجاد یک فضای سبز جذاب و سرشار از اکسیژن و حیات می‌شود، در تضاد است ولی به هر جهت سهم مهمی که این ساختمان کاربردی در زندگی اجتماعی و محیط زیست منطقه دارد، وجهه کاربردی و عملیاتی آن را تقویت و این پروژه را تبدیل به یک پروژه پایدار چند منظوره می‌کند. 

بخش داخلی Oasis Terraces به گونه‌ای طراحی و ساخته شده است که تراس‌های سرسبز را به محیط داخلی ساختمان متصل می‌کند و بدین ترتیب، مشتریان رستوران و مراجعه‌کنندگان به درمانگاه می‌توانند از تماشای منظره روح‌بخش فضای سبز و جریان آب لذت ببرند. تمامی فضای موجود در هر یک از طبقات این ساختمان چهار طبقه نیز با سقف‌های بلند و بدون ستون ساخته شده است که باعث می‌شود محیط بزرگ‌تر و پرنورتر جلوه‌ کند و با ایجاد امکان ورود نور در طول روز و عبور نسیم ملایم، نور و تهویه طبیعی را برای کل ساختمان به ارمغان می‌آورد. سقف ساختمان نیز مجهز به باغچه‌های مخصوصی است که به منظور فعالیت‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به طرح اصلی ساختمان، ارزشی اجتماعی می‌بخشد. به علاوه پیاده‌روهایی در میان ردیف‌های باغچه‌ها تعبیه شده است که باغ‌های این مرکز را به  آبراه مجاور متصل می‌کند.

کد خبر 379426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار US ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
    0 0
    بسیارعالی