آغاز مرمت بنای قاجاری در گلپایگان

گلپایگان _ رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلپایگان گفت: مرمت مسجد حجة‌الاسلام این شهرستان با صرف اعتبار ۲۰۰ میلیون ریال از محل موقوفات آن آغاز شده است.

 مصطفی قانونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان با بیان اینکه مسجد حجت‌الاسلام این شهرستان با قدمت ۲۰۰ سال از آثار دوران قاجاریه است، اظهار کرد: این مسجد توسط ملازین‌العابدین گلپایگانی از علمای بزرگ این شهر در محله باباعبدالله گلپایگان ساخته شده است.

وی با بیان اینکه مقبره این عالم عهد قاجار نیز در همین مکان قرار دارد، یادآور شد: این مسجد به صورت تک ایوانه و در دو جبهه غربی و شرقی به مساحت دو هزار و ۴۰۰ متر  مربع ساخته شده است.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلپایگان افزود: از ویژگی منحصر به فرد این مسجد شبستان آن است که در جبهه شرقی با ستون‌های آجری و سنگی و تزیینات گنبدخانه، پیشانی ایوان و رسم‌بندی‌های زیرطاق ایوان ساخته شده است.

قانونی ادامه داد: مسجد حجت‌الاسلام گلپایگان به شماره ۱۴۲۰۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری مرمت این بنای تاریخی با نظارت اداره میراث فرهنگی و صرف اعتبار ۲۰۰ میلیون ریال از محل موقوفات آن انجام می‌شود، افزود: مرمت گنبدخانه و بندکشی آجرهای زیر گنبد و گچ‌بری‌ها و بخش‌های آسیب‌دیده و رفع نقایص تأسیسات مسجد از بخش‌های مرمتی است.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلپایگان تصریح کرد: پس از انجام عملیات استحکام‌بخشی، تثبیت و مرمت کاربندی و تزیینات گچ‌بری ایوان مسجد رنگ‌آمیزی و زیباسازی تزیینات مسجد انجام می‌شود،  بندکشی بخش‌های فوقانی دیوارهای صحن و هره‌چینی لبه دیوارها نیز در دستور کار قرار دارد.

قانونی با بیان اینکه یکی از بزرگترین موقوفات استان با عنوان منطقه لهرامش گلپایگان وقف این بنای تاریخی است، گفت: مسجد حجت الاسلام گلپایگان دارای ۶۰۰ رقبه و مستاجر است و بیش از ۳۰۰ میلیون تومان در سال درآمد دارد که همگی صرف تعمیرات و بازسازی و هزینه‌های جاری آن می‌شود.

وی با بیان اینکه این شهرستان دارای ۲۰۰ اثر تاریخی ارزشمند است که از این تعداد تاکنون ۲۶ اثر به ثبت ملی رسیده است، ادامه داد: مهم‌ترین آثار تاریخی گلپایگان منار سلجوقی، مسجد جامع، ارگ گوگد، سنگ نگاره‌ها، خانه شجاع‌نظام و خانه معظمی است.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز افزود: منبت گلپایگان و آش حلیم گلشهر دو میراث ناملموس شهرستان هستند که از آن‌ها، منبت گلپایگان در سال ۹۱ به شماره ۷۶۴ در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

کد خبر 379309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.