ارنا سولبرگ؛ دومین نخست وزیر زن نروژی

در طول تاریخ چند هزار ساله تمدن بشری، عادت معهود بر این بوده که نقشی نیمی از افراد جامعه یعنی زنان در تحولات مهم اجتماعی، سیاسی، علمی، هنری و دیگر شاخه های اندیشه بشری نادیده گرفته شده و در خوش بینانه ترین حالت، نقشی فرعی و در حاشیه برای آنان منظور شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حاشیه ای کردن نقش زنان در حالی است که بسیاری از جنبش های مهم اجتماعی و سیاسی در نقاط مختلف جهان اساساً با رهبری و هدایت برخی زنان شاخص شکل گرفته، پیش رفته و حتی به تحولی عظیم در جامعه محل رخ دادن آن انجامیده است.

بر این اساس، خبرگزاری ایمنا می‌کوشد در سلسله گزارش‌هایی به معرفی برخی از این زنان تاثیرگذار بپردازد و نگاهی به حرکت های جسورانه این نخبگان مؤنث داشته باشد تا الهام بخش اعتماد به زنان در بین خود آنها و نیز از سوی کسانی باشد که هنوز به توانایی های بانوان با تردید می نگرند.

زندگی و تحصیلات

ارنا سولبرگ در بیست و چهارم فوریه سال ۱۹۶۱ میلادی در یکی از شهرهای بزرگ و صنعتی نروژ بنام "برگن" به دنیا آمد. پدرش یک مشاور سیاسی از اهالی غرب نروژ بود. مادر ارنا در یکی از ادارت محلی شهر کالفارت نروژ کار می کرد. ارنا دومین فرزند این خانواده سه فرزندی است و یک خواهر بزرگتر و یک خواهر کوچک تر از خود دارد.

ارنا سولبرگ برای تحصیلات ابتدایی به یکی از معتبر ترین مدارس شهر کالفارت رفت و در کنار دو خواهرش به تحصیل پرداخت تا اینکه در سن ۱۶ سالگی مشخص شد او نیز همچون خواهر کوچکترش دچار بیماری خوانش پریشی (نوعی اختلال تحصیلی) است و این مشکل موجب شد تا خواهر کوچکتر ارنا نتواند به تحصیل ادامه دهد اما خود ارنا مصمم برای تحصیل تلاش کرد و به یکی از فعال ترین دانش آموزان مدرسه تبدیل شد.

ارنا سولبرگ در سال آخر تحصیلات خود در دبیرستان از سوی واحد آموزشی شهر کالفارت به اتحادیه دانش آموزان نروژ معرفی شد و طرح وی در این اتحادیه آموزشی غیر سیاسی موجب جمع آوری کمک های زیادی برای تحصیل دانش آموزان جامائیکایی شد.

وی پس از پایان دوران دبیرستان به رغم مخالفت های مادرش به یک دانشگاه معتبر در برگن نروژ رفت و در سال ۱۹۸۶ میلادی موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد در رشته های جامعه شناسی، علوم سیاسی و اقتصادوآمار شد و رهبری گروه دانشجویان حزب محافظه کار نروژ را بدست گرفت.

  ارنا سولبرگ در فوریه سال ۱۹۹۶ میلادی با یکی از سیاستمداران تاجر اهل نروژ بنام سندر فینز آشنا شد و در همان سال با وی ازدواج کرد و حاصل ازدواج آنها دو فرزند است که تاکنون نام آنها در هیچ منبعی ذکر نشده است و خانواده سولبرگ در اسلو، پایتخت نروژ زندگی می کنند.

عضویت در شورای شهر برگن

ارنا سولبرگ پس از اینکه به محبوبیتی عجیب در میان گروه دانشجویان حزب محافظه کار رسید، برای انتخابات محلی شهر برگن کاندید شد و در فوریه سال ۱۹۷۹ به عنوان یکی از محبوب ترین شخصیت های شهری وارد شورای شهر برگن نروژ شد. نمایندگی دوره اول او تا فوریه سال ۱۹۸۳ میلادی به طول انجامید.

وی پس از پایان دوره نخست عضویتش در شورای شهر برگن اعلام کرد که می خواهد به فعالیت های سیاسی اش پایان دهد و این تاسف بسیاری از مردم برگن را در پی داشت. ارنا سولبرگ در سال ۱۹۸۷ میلادی مجددا در انتخابات شورای شهر برگن نامزد شد و با رای اکثریت برای سه سال دیگر نیز به عضویت شورای شهر برگن درآمد.

ورود به پارلمان نروژ

سولبرگ در سال ۱۹۸۹ میلادی از شورای شهر برگن استعفا داد و کاندیدای انتخابات پارلمان اصلی نروژ شد. وی از حوزه شهر HORDALAND نروژ که سومین شهر بزرگ این کشور محسوب می شود با درصد رای بالایی به مجلس رسمی نروژ (استورتینگ) راه یافت . در پنج دوره بعدی انتخابات پارلمان نیز موفق شد اکثریت آرا را بدست بیاورد.

سولبرگ در سال ۱۹۹۴ میلادی رهبری انجمن زنان محافظه کار نروژ را بدست گرفت و به فعالیت سیاسی در این سمت پرداخت و تا سال ۱۹۹۸ میلادی رهبر این تشکل سیاسی ماند.

وزارت امور خارجه

مغنون بنودویک اولین نخست وزیر نروژ پس از به قدرت رسیدن هم حزبی خود ارنا سولبرگ را به سمت وزارت دولت محلی و توسعه منطقه ای منصوب کرد و سولبرگ از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ میلادی در این پست سیاسی فعالیت کرد. او در مدت تصدی اش بر این پست سیاست های سخت گیرانه ای علیه پناهندگان کشور نروژ اعمال کرد و همین امر موجب افزایش محبوبیت وی در رسانه های نروژی شد و مطبوعات این کشور به او لقب "ارنا آهنین" را دادند.

ارنا سولبرگ در سال ۲۰۰۳ میلادی شورایی را برای اجرای احکام مسلمانان نروژ به تقلید از دولت وقت انگلستان ایجاد کرد که البته این طرح همچون مشابه آن در انگلستان با شکست مواجه شد و مسلمانان رغبتی برای استفاده از این شوراها نشان ندادند. خانم سولبرگ در سال ۲۰۰۴ میلادی طی یک مصاحبه با یکی از رسانه های بریتانیایی اعلام کرد که قصد دارد راه های بیشتری را برای مهاجرت به نروژ ایجاد کند و کمتر در این زمینه سخت گیری کند.

ریاست حزب محافظه کار نروژ

فعالیت های ارنا سولبرگ در بازه زمانی سال ۲۰۰۲ میلادی تا سال ۲۰۰۴ میلادی موجب افزایش محبوبیت وی در حزب محافظه کار نروژ شد و همین امر موجب شد تا نمایندگان این حزب در سال ۲۰۰۴ میلادی وی را به عنوان رهبر حزب محافظه کار پارلمان نروژ برگزینند.

نخست وزیری

وی در نهم سپتامبر سال ۲۰۰۹ میلادی در انتخابات ریاست دولت نروژ شرکت کرد و با اکثریت آرا به این مقام رسید و پس از آن در ۱۶ اکتبر سال ۲۰۱۳ میلادی موفق به دریافت رای اعتماد از پارلمان نروژ شد و به سمت نخست وزیری این کشور منصوب شد. ارنا سولبرگ دومین نخست وزیر زن نروژ پس از گرو هارلم بروندلاند است.

تنظیم و گردآوری: سپهر زارع_خبرنگار ایمنا

کد خبر 378678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.