شرایط اینگونه باشد مهاجرت می‌کنم/ ارتباطم با هیئت شطرنج در حد نامه برای دانشگاه است!

شاهین لر پری زنگنه، تنها استاد بزرگ استان اصفهان، که چند وقتی است فعالیت کمتری دارد می‌گوید: فدراسیون و هیئت حمایت لازم را از من نکرده‌ و حتی من را به دلایل مختلفی مانند تصمیم کمیته فنی از اعزام‌ها خط می‌زدند. مسئولان هیئت استان مورد احترام هستند اما نفوذی ندارند و اگر بخواهند، نمی‌توانند کاری کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان به عنوان یکی از پتانسیل‌های بالقوه کشور به شمار می‌آید که در چند سال گذشته نتوانسته است رشد مطلوبی داشته باشد. با اینکه به گفته رئیس هیئت شطرنج استان اصفهان، تهران و اصفهان جز دو استان با بیشترین تعداد بازیکن عضو سیستم جامع فدراسیون هستند اما تنها یک استاد بزرگ در اصفهان وجود دارد و آن هم" شاهین لر پری زنگنه" است! این موضوع تأمل برانگیز است که چرا در چنین استانی تنها باید یک استاد بزرگ وجود داشته باشد و آن‌هم  به دلایل مختلف از اعزام‌های تیم ملی خط بخورد و حمایتی از سوی فدراسیون و هیئت شطرنج استان نشود. به گفته زنگنه شاید ملاک‌های انتخاب اعضای تیم ملی متفاوت شده است. شرایط اقتصادی کشور و هزینه‌های شرکت در مسابقات معتبر بین‌المللی برای بازیکنان زیاد است و پشتوانه مناسبی را طلب می‌کند. مواردی که به آن اشاره شد، موجب شده تا تنها استاد بزرگ شطرنج استان اصفهان، فعالیتش در شطرنج کم شود و حرکتش در مسیر پیشرفت آهسته. به همین دلیل خبرنگار ایمنا با شاهین لر پری زنگنه گفت‌وگویی را انجام داد که در ادامه می‌خوانید:

اکنون در تیم ملی شطرنج حضور دارید؟

خیر، طبق لیستی که به من دادند در بین اعضای تیم ملی شطرنج نیستم؛ به دلیل مسائلی که در سال‌های گذشته پیش آمد، امسال در مسابقات فینال قهرمانی کشور شرکت نکردم. به نظر می‌رسد فینال مسابقات قهرمانی کشور برای انتخاب اعضای تیم ملی، ملاک نباشد. به مدت سه، چهار سال تمامی مسابقاتی که طبق آیین نامه فدراسیون برای انتخاب تیم ملی ملاک هستند را شرکت‌ می‌کردم و هر مرتبه نیز انتخاب می‌شدم اما کمترین اعزام‌ها را داشتم. هر مرتبه به دلیلی از لیست خطم می‌زدند؛ یک سال به دلیل بالاتر بودن ریتینگ فرد دیگری به نسبت من  و سال دیگر به بهانه تصمیم کمیته فنی از تیم ملی خط خوردم؛ این دلایل برایم قانع‌کننده نبود.

چرا از تیم ملی شطرنج کنار گذاشته شدید و اشخاص دیگری به جای شما انتخاب شدند؟

دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد؛ یکی از دلایل مهم آن این است که تصمیمات هیئت (شطرنج اصفهان) تأثیرگذاری لازم مانند دیگر هیئت‌های کشور را  ندارد. در اصفهان نه تنها هیئت، بلکه جو شطرنج مناسبی وجود ندارد، به همین خاطر من و افراد دیگری که در شطرنج اصفهان فعال بودند، به طور کامل شطرنج را کنار گذاشتند. به هر حال نتیجه بر این شد که تصمیم به شرکت نکردن در مسابقات بگیرم چراکه می‌دانستم اگر شرکت کنم و مطابق با آیین نامه انتخاب شوم، اعزامی در کار نیست.

آیا به صورت آزاد هم قصد شرکت در مسابقه‌ای را دارید؟

بله، این موضوع جز برنامه‌های من هست چه زمانی که در تیم ملی بودم و چه در حال حاضر اما این موضوع ارتباطی به فدراسیون ندارد. تصمیم دارم مسابقاتی را شرکت کنم که باعث پیشرفتم شوند و در تلاشم تا به هر شکل ممکن است هزینه مسابقات را فراهم کنم؛ اعضای تیم ملی در نهایت دو مرتبه در سال در ایران بازی می‌کنند و اکثرا در مسابقات بین‌المللی شرکت می‌کنند. برای سطح من و امثال من، بازی کردن در ایران به دلایل مختلف مانند سطح بازیکنان کار زیاد درستی نیست.

حمایت فدراسیون از شما چگونه بود؟

حمایت فدراسیون زمانی که در مسابقات رده سنی نونهالان شرکت می‌کردم وجود داشت، به طور مثال برای مسابقات آسیایی و جهانی خودم سهمیه می‌گرفتم یعنی قهرمان آسیا می‌شدم و مطابق با آئین نامه، قهرمان آسیا برای شرکت در مسابقات سال آینده سهمیه دارد؛ این بود که فدراسیون لطف می‌کرد و فقط هزینه بلیت من را پرداخت می‌کرد در صورتی که افرادی بودند که مقامی نمی‌آوردند اما همیشه تمام هزینه‌هایشان پرداخت می‌شد.

به یاد دارم با وجود پنج عنوان قهرمانی آسیا یک‌بار دوم شدم و به همین دلیل من را به مسابقات جهانی اعزام نکردند! چراکه مجبور بودند علاوه بر هزینه بلیت هزینه هتل را نیز پرداخت کنند. در رده بزرگ‌سالان نیز جز یکی دو مسابقه مانند المپیاد باکو ندیده‌ام کار خاصی انجام دهند؛ اگرچه امروز تغییراتی در فدراسیون به وجود آمده است و کسانی که عضو تیم ملی هستند از حمایت بیشتری برخوردارند.

حمایت هیئت اصفهان از شما چگونه بود؟

با وجود اینکه مسئولان هیئت مورد احترام هستند اما نفوذی ندارند و اگر بخواهند نیز نمی‌توانند کاری انجام دهند؛ حتی حمایت روانی نیز نداشته‌اند. برای مسئولان شطرنج اصفهان مهم نیست و اصلاً به دنبال پیشرفت آن نیستند؛ برگزاری مسابقات هفته‌ای و اهدای چند جایزه به نظر مهم‌تر می‌رسد!

آقای گلشنی معتقد است بودجه نیست و تا زمانی هم که بودجه نباشد نمی‌توان کاری کرد، آیا چنین مسئله‌ای وجود دارد؟

شاید من حقیقت را ندانم اما تا جایی که اطلاع دارم بودجه ندارند و تا به حال نشده است در این مدت ۱۴ سالی که به صورت حرفه‌ای به شطرنج مشغول هستم پولی از هیئت دریافت کرده باشم یا با هزینه هیئت در مسابقه‌ای شرکت کرده باشم.در حال حاضر ارتباط من با هیئت تنها در حد نامه گرفتن برای دانشگاه است.در این ۱۴سالی که در ورزشطرنج فعالیت می‌کنم هیچ پولیاز هیئت شطرنج نگرفته ام و ارتباط فعلی من با هیئت در حد گرفتن نامه برای دانشگاه است.

برنامه شما برای فعالیت حرفه‌ای در شطرنج چیست؟

هدف من برای فعالیت حرفه‌ای در شطرنج تغییری نکرده است، البته به دلیل اینکه هزینه‌ها افزایش یافته است مجبورم از حضور در برخی مسابقات صرفه نظر کنم. شرکت در مسابقات معتبر سخت شده است. علاوه بر این سطح مسابقاتی هم که برگزار کننده حاضر به پرداخت‌ هزینه‌های حضور من در آن مسابقات است به گونه‌ای نیست که باعث پیشرفت من شود.

در حال حاضر می‌دانم برای پیشرفتم باید در چه مسابقاتی شرکت کنم اما به دلیل هزینه‌های وحشتناک آن‌ها نمی‌توانم در آن شرکت کنم و این موضوع برای فدراسیون و هیئت نیز اصلاً اهمیتی ندارد و هزینه‌های فدراسیون تنها محدود به چند نفر شده است. شاید اگر متولد تهران یا استان‌های شمالی بودم اوضاع خیلی متفاوت بود؛ البته من با وجود مشکلات متعدد مانند مسائل مالی و خدمت سربازی به کار خود ادامه می‌دهم.

نکته قابل توجه این است که حدود سه سال است به من و آقای جوانبخت گفتند چرا در مسابقات هفته‌ای هم شرکت می‌کنید؟ و زمانی که دلیل را جویا می‌شویم می‌گویند ماهم می‌خواهیم جایزه بگیریم و حتی مدتی نیز در آیین نامه‌های هیئت نیز می‌نوشتند زیر ریتینگ ۲۴۰۰ که خب نکته اینجاست در اصفهان تنها من و آقای جهانبخت ریتینگ بالای ۲۴۰۰ داریم.

آیا در حال حاضر به مربی‌گری هم فکر می‌کنید؟

با شرایط حاضر مجبورم کار کنم اما در شطرنج قانون نانوشته‌ای وجود دارد که هرکس به مربی‌گری مشغول شد باید بازیکن بودن را فراموش کند. افراد زیادی حتی در ایران داریم که به علت شرایط زندگی مجبور به مربی‌گری شده و بازی کردن را به طور کلی کنار گذاشته‌اند؛ نمونه بارز این موضوع آقای اصغر گلی زاده است که سابقه ۱۰ ساله در تیم ملی دارد، او حمایت نشد و به اجبار به مربی‌گری روی آورد و بازی کردن را کنار گذاشت.درآمد یک شطرنج باز به غیر از مربی‌گری منحصر به مسابقاتی است که شرکت می‌کند. و اگر کسی بخواهد به دنبال درآمد باشد، نمی‌تواند در شطرنج پیشرفت کند و اگر کسی هم بخواهد به دنبال پیشرفت باشد، چگونه مخارج مسابقات را تأمین کند؟لیگ برترهم در آمد زا نیست، در تیم ذوب آهن بازی می‌کردم وزمانی که نایب قهرمان شدیم؛ سعید آذری مدیرعامل باشگاه حاضر نشد ما را ببیند و تبریک بگوید، پول که هیچ! حتی وعده پاداش هم به ما ندادند و در جواب گفتند" پول نیست و بروید شکایت کنید"

حتی لیگ برتر نیز درآمد زا نیست؛ با اینکه سه سال است که در سه تیم مختلف هستم، هیچ کدام به طور کامل پول من را پرداخت نکرده‌اند. به عنوان مثال در تیم ذوب آهن با وجود نایب قهرمانی ما در دو سال گذشته، سعید آذری مدیرعامل باشگاه حاضر به دیدار ما برای تبریک گفتن نشد، پول که هیچ! جالبی موضوع به این است که حتی وعده نیز نمی‌دهند و در جواب ما می‌گویند:"پول نیست، بروید شکایت کنید!" ولی هیچ‌گاه با یک فوتبالیست این رفتار نمی‌شود؛ از ذوب آهن زیر ۵۰ درصد از قرار دادمان را گرفتیم. برای فدراسیون نیز تنها برگزاری لیگ مهم است و به چنین موضوعاتی اهمیت نمی‌دهند.

آیا به مهاجرت فکر می‌کنی؟

بله، اگر شرایط به همین منوال باشد من هم مانند سایرین مجبورم بروم.

آیا درس خواند شما مانعی برای فعالیت حرفه‌ای شطرنج محسوب می‌شود؟فدراسیون در یکی از دورهایی که من را خط زدند خیلی ساده گفت"فکر می‌کردیم شما دارید درس می‌خوانید" واضح است که این دلیل تنها یک بهانه است.خیر، از همان ابتدا که سنم کمتر بود مشکلی با این موضوع نداشتم اما این موضوع به بهانه‌ای برای هیئت و بیشتر برای فدراسیون تبدیل شده است و حتی دلیل یکی از دوره‌هایی که من را از تیم ملی خط زدند همین بود! یعنی به دلیل اینکه هیچ بهانه دیگری نبود، خیلی ساده گفتند "ما فکر کردیم شما دارید درس می‌خوانید!" واضح است که این دلیل، تنها یک بهانه است.

گفت‌وگو از محمد رضایی فرد _ خبرنگار ایمنا

کد خبر 378154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.